Ile zarabia mechanik samochodowy w Polsce. A ile w Niemczech?
Warsztatów samochodowych w Polsce jest dużo, ale i tak przeżywają oblężenie. Jakie są zarobki w tej branży? Ile w Polsce może zarobić mechanik samochody w 2024 roku? A ile wyniosą jego zarobki, jeśli wyjedzie do Niemiec?
Zarobki mechaników w dużej mierze zależą od specjalizacji, kwalifikacji, doświadczenia, ale również lokalizacji warsztatu. W mniejszych miastach mechanicy mogą zarabiać mniej niż w większych. Posiadane kwalifikacje i specjalizacja też mają duże znaczenie. Np. w cenie są obecnie mechanicy, którzy mają pozwolenia uprawniające do serwisu pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
W nieautoryzowanych serwisach roboczogodzina mechanika wynosi około 80-200 zł, w zależności od czynników wymienionych powyżej. Oczywiście, wszystko zależy także od stopnia skomplikowania naprawy, a także samochodu, który jest w warsztacie. W przypadku tańszych pojazdów roboczogodzina nie powinna przekroczyć stawki 100 zł/h, ale kiedy mowa o aucie o bardziej wymagającej budowie, mogą one poszybować w okolice 150, a nawet więcej, złotych.
Tam, gdzie kończą się stawki nieautoryzowanych serwisów, zaczynają się stawki w ASO, które wynoszą od 200 do nawet 1000 zł za roboczogodzinę. Co ciekawe, w zeszłym roku, jak podaje serwis bankier.pl, stawki mechaników poszybowały w górę nawet o 40%!
Serwis wynagrodzenia.pl podaje, na podstawie danych zebranych od ponad 100 osób, że mediana zarobków średnio wykwalifikowanych mechaników w Polsce to niecałe 4,4 tys. zł netto. Są jednak i tacy, którzy zarabiają grubo powyżej 5 tys. zł, a w niektórych przypadkach około 7-8 tysięcy, w zależności od umowy i liczby przepracowanych godzin. Lepiej wykwalifikowani mechanicy mogą liczyć na około 4700 zł (netto, mediana), 25% zarabia więcej niż 5700 zł.
W Niemczech stawki są oczywiście wyższe, i to nawet dwukrotnie. Co więcej, niemieckie serwisy poszukują polskich mechaników, a w ramach zachęty stosują czasem także pomoc w przypadku zakwaterowania czy dodatkowych, darmowych kursów. Zarobki mechaników w Niemczech wahają się od 2 do 3,5 tysiąca euro miesięcznie (brutto). Jeszcze wyżej wyceniana jest praca lakierników, bowiem w ich przypadku mowa o zarobkach od 2,5 tysiąca euro.
Wszystko zależy od wielkości warsztatu i liczby aut, które może obsłużyć dany zakład. Właściciele niewielkich warsztatów mogą zarobić na czysto od 5000 do 8000 zł "na czysto". Mechanicy, którzy mają średniej wielkości warsztaty z kilkoma stanowiskami i większa załogą zarabiają w przedziale 8-15 tysięcy złotych, natomiast właściciele dużych warsztatów nawet ponad 15 tys. zł. Marża na usługach jest zawsze wyższa niż na częściach - wynosi od 50 do 65%, natomiast w drugim przypadku rzadko przekracza 30%.
Praktykant czy młody mechanik może liczyć najczęściej na zarobki rzędu od minimalnej (27,70 zł brutto) do 32 zł/ godzinę, co w ujęciu miesięcznym daje około 4500-5000 zł brutto (3200-3700 zł netto). Warto pamiętać, że poszerzanie wiedzy, głównie z zakresu napędów elektrycznych, to temat, który dostrzegają także szkoły zawodowe, tworząc specjalne klasy i specjalizacje dla uczniów w tym kierunku.