Ile płaci się za kierownicę z prawej strony?
Brexit i ewentualny powrót Polaków z Wielkiej Brytanii do kraju będzie oznaczał, że na naszych drogach zacznie przybywać samochodów z kierownicą z prawej strony? Specjaliści rankomat.pl sprawdzili, jakie dodatkowe koszty ponoszą właściciele tzw. anglików i o ile więcej trzeba zapłacić za ubezpieczenie samochodu z Wysp.
Wprowadzenie możliwości rejestracji w Polsce samochodów z kierownicą po prawej stronie (od sierpnia 2015 r.), nie zwiększyło ich popularności. Sytuacja może jednak ulec zmianie, jeżeli do Polski wrócą emigranci z Wielkiej Brytanii. Wprowadzenie najwyższego stopnia zagrożenia terrozyzmem w Wielkiej Brytanii oraz Brexit mogą być powodem powrotu przebywających tam Polaków do kraju. Niektórzy przyjadą samochodami kupionymi na Wyspach. Naturalną koleją rzeczy - zarejestrują je w Polsce. Specjaliści porównywarki rankomat.pl przeanalizowali dodatkowe koszty, jakie ponoszą właściciele tzw. anglików oraz o ile więcej trzeba zapłacić za ubezpieczenie samochodu z Wysp.
Samochody z Wysp mogą być tańsze nawet o połowę od analogicznych modeli z kierownicą po lewej stronie. Przykładowo:
- BMW E46 330Ci (kabriolet) z 2004 roku z kierownicą po prawej stronie kosztuje 17000 zł. Na takie samo auto sprowadzone z Niemiec (z kierownicą po lewej stronie) trzeba wydać ok. 25000 zł;
- Volkswagena Passata B6 z 2009 r. w wersji angielskiej kupimy za ok. 12000 zł. Ceny takiego samego auta z kierownicą po lewej stronie są dwukrotnie wyższe;
- Na popularne Audi A4 1.9 TDI z 2002 roku (kombi) wydamy niecałe 5000 zł. Do modelu w wersji tradycyjnej musimy dopłacić kilka tysięcy złotych.
Rozważając rejestrację w Polsce samochodu z kierownicą po prawej stronie, warto przeanalizować wcześniej dodatkowe koszty przystosowania samochodu do polskich przepisów. Niska cena samochodu po dodaniu dodatkowych kosztów może znacznie wzrosnąć a nawet przewyższyć cenę analogicznego modelu z kierownicą po lewej stronie.
Koszty przystosowania średniej klasy auta z kierownicą po prawej stronie do polskich przepisów (przy użyciu części używanych), mogą zamknąć się w kwocie 800-2000 zł. Przy drogich lub mało popularnych samochodach, trzeba liczyć się z wydatkiem nawet kilku tysięcy złotych. Wszystko zależy od modelu i dostępności części. Modyfikacji lub wymiany wymagają reflektory, tylne oświetlenie przeciwmgielne i lusterka. Trzeba także wyskalować licznik z mil na kilometry.
Kupując samochód z kierownicą po prawej stronie, musimy przygotować się na wyższą niż standardowo składkę OC. Niektórzy ubezpieczyciele niechętnie przyjmują właścicieli pojazdów z kierownicą z prawej strony do grona swoich klientów i odstraszają ich cenami zaporowymi. Porównanie najtańszych ofert OC dla wybranych modeli samochodów, ugruntowało nas jednak w przekonaniu, że znalezienie taniej polisy dla takiego samochodu jest możliwe.
Wśród ofert porównywarki rankomat.pl znalazły się towarzystwa, które dla pojazdów z Wielkiej Brytanii proponują OC tylko o kilkadziesiąt złotych droższe w porównaniu z cenami OC dla tego samego modelu z kierownicą po lewej stronie. Warto podkreślić, że towarzystwo MTU nie nakłada na posiadaczy tych pierwszych żadnych dodatkowych opłat. Są jednak i takie firmy, które zwyżkują składki OC o 100%, 300% i nawet 500%.