Ile paliwa mogę mieć w garażu? Prawo przewiduje limity
Osoby, które potrzebują paliwa np. do kosiarki czy innego sprzętu ogrodniczego albo po prostu chcą mieć nieco paliwa na „czarną godzinę”, nie tylko muszą zadbać o odpowiednie przewiezienie go ze stacji do miejsca docelowego, ale też nie mogą przekroczyć ustalonego limitu. Wszystko zależy od tego, gdzie i w czym zamierzają przechowywać paliwo.
Paliwa to substancje, które ze względu na swoją łatwopalność, muszą być odpowiednio transportowane i przechowywane, z tego też względu polskie prawo jasno określa, ile paliwa można przewozić i w jakich warunkach należy je przechowywać. Pracownik stacji może z uwagi na to odmówić sprzedaży paliwa, jeśli stwierdzi na przykład, że chcemy go kupić zbyt dużo lub nie jesteśmy w stanie bezpiecznie go przewieźć.
Zgodnie z przyjętymi, europejskimi normami o przewozie drogowym materiałów niebezpiecznych (ADR) osoba fizyczna może przewozić paliwo jedynie w zamykanych, szczelnych i przeznaczonych do tego zbiornikach/naczyniach. W jednym naczyniu można przewieźć maksymalnie 60 litrów, natomiast w tzw. jednostce transportowej (np. samochodzie lub samochodzie z przyczepką) maksymalnie 240 litrów. Kary za złamanie tych przepisów są wysokie - nieodpowiednie przewożenie paliwa grozi mandatem w wysokości 3000 zł, natomiast za przewożenie zbyt dużej ilości paliwa zapłacimy 2000 zł. O ile na stacji w ogóle ktoś nie zabroni nam kupienia nadmiarowej ilości, bo pracownicy są zwykle dobrze poinformowani o tym, kto i ile paliwa może kupić.
Przepisy dotyczące przechowywania paliwa w garażu są zawarte w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Dokument ten określa szczegółowe wymagania dotyczące przechowywania substancji niebezpiecznych, w tym paliw, oraz wymogi dotyczące ochrony przeciwpożarowej.
W związku z powyższymi przepisami w Polsce możliwe jest przechowywanie paliw:
- do 200 l benzyny w garażach wolnostojących o powierzchni do 100 m2 wykonanych z materiałów niepalnych. Definicję takiego garażu wypełnia np. stojący na prywatnej działce garaż blaszany
- do 60 l oleju napędowego lub 20 l benzyny w garażach innych niż wolnostojące o powierzchni do 100 m2; w naczyniach przystosowanych do przechowywania paliw, posiadających szczelne zamknięcie. Za garaż "inny niż wolnostojący" znać można garaż będący przybudową budynku mieszkalnego lub garaż w zabudowie "szeregowej".
Przechowywanie większej ilości paliwa jest możliwe, ale wyłącznie w odpowiednich, dwupłaszczowych zbiornikach naziemnych, które muszą spełniać liczne wymagania dotyczących dozoru technicznego, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska. Muszą być one umieszczone w odpowiedniej odległości od budynków.
Kolejną kwestią, na którą trzeba zwrócić uwagę, jest termin przydatności przechowywanego w garażu paliwa. Podobnie jak wiele innych produktów chemicznych, ma ono ograniczony okres przydatności do użycia. Choć nie ma na nim daty ważności, jak na produktach spożywczych, istnieje kilka czynników, które wpływają na jego jakość i trwałość. Ogólnie przyjmuje się, że benzyna przechowywana w odpowiednich warunkach jest zdatna do użytku przez okres od trzech do sześciu miesięcy, natomiast olej napędowy (diesel) może być przechowywany nawet do 10 lat. Ważnym czynnikiem wpływającym na trwałość paliwa jest sposób i miejsce jego przechowywania.
Jednym z głównych problemów, z jakimi można się spotkać w przypadku przechowywanego paliwa, jest proces oksydacji. Pod wpływem tlenu paliwo ulega degradacji, co prowadzi do powstawania gum i osadów, które mogą zatykać filtry i wtryskiwacze w silnikach, szczególnie tych nowszych. Benzyna jest szczególnie podatna na oksydację, zwłaszcza gdy jest przechowywana w otwartych lub niehermetycznych pojemnikach. Dodatek stabilizatorów paliwa może wydłużyć jego trwałość, ale nie eliminuje całkowicie problemu.
Innym problemem jest zanieczyszczenie wodą. Paliwo może absorbować wilgoć z powietrza, co jest szczególnie problematyczne w przypadku oleju napędowego. Woda w paliwie sprzyja rozwojowi mikroorganizmów, które mogą tworzyć osady i śluz, powodując problemy w układzie paliwowym. Regularne czyszczenie zbiorników i stosowanie środków biobójczych może zapobiec takim problemom.
Aby sprawdzić, czy paliwo jest przeterminowane, należy zwrócić uwagę na kilka czynników. Po pierwsze, warto ocenić jego wygląd. Świeże paliwo jest przezroczyste i klarowne. Jeśli zauważymy zmętnienie, osady lub przebarwienia, może to wskazywać na degradację paliwa. W przypadku oleju napędowego, obecność śluzu lub nieprzyjemny zapach również sugerują, że paliwo uległo zanieczyszczeniu. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie zapachu. Świeża benzyna ma charakterystyczny, ostry zapach. Jeśli paliwo pachnie kwaśno lub nieprzyjemnie, jest to znak, że mogło ulec oksydacji. Zapach oleju napędowego również zmienia się w miarę starzenia - świeży diesel pachnie charakterystycznie, natomiast przeterminowany może mieć nieprzyjemny, stęchły zapach.