Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

W nowszych generacjach modeli sprzęgło z prostego elementu zamieniło się w zespół kosztujący nawet 10-krotnie więcej niż kiedyś.

Zadania sprzęgła (umożliwienie ruszania samochodem oraz ułatwianie zmian biegów) z powodzeniem realizowały już mechanizmy z końca XIX wieku, a sto lat później wydawało się, że niewiele da już się w nim poprawić. Jednak od lat 90. pojawiło się kilka rozwiązań, które spowodowały, że koszt naprawy polegającej na wymianie sprzęgła znacząco wzrósł. Pojawiły się drogie podzespoły oraz dodatkowe czynności warsztatowe podczas operacji wymiany. To wszystko spowodowało kilkakrotny wzrost kosztów obsługi.

Winne jest turbo

Ograniczeniem dla każdego sprzęgła jest przenoszony moment obrotowy. Im większy moment generuje silnik, tym sprzęgło musi być bardziej wytrzymałe. Jednak konstrukcje skrzyń biegów stosowanych w samochodach osobowych ograniczają średnicę tarcz sprzęgła i dalszy wzrost przenoszonego momentu musiał się odbyć na drodze zwiększenia siły docisku tarczy sprzęgła do koła zamachowego. Siła działania docisku stała się tak wysoka, że pierwszą zmianą musiało być zastosowanie hydraulicznego wysprzęgnika zamiast układu z linką. Tylko tym sposobem udało się pogodzić wzrost siły z łatwością operowania pedałem.

Reklama

Ograniczenie drgań

Wzrost momentu obrotowego silnika, głównie w wyniku rozpowszechnienia się turbodoładowania, spowodował znaczące nasilenie się drgań. Wibracje w mocniejszych silnikach wzrosły nawet kilkakrotnie. Aby nie odbijało się to na komforcie jazdy, firma LUK opracowała dwumasowe koło zamachowe. Zastąpiło ono dotychczas stosowane tłumiki drgań w tarczy sprzęgła i poprzez dobór mas wirujących udało się poważnie wytłumić drgania pochodzące z silnika.

Lekko pracujący pedał

Zmianą, którą wprowadzono powszechnie do wielu modeli około dekady temu, było wprowadzenie centralnego wysprzęgnika hydraulicznego, zamiast zewnętrznego. Przeniesienie siłownika bezpośrednio w miejsce łożyska wyciskowego i zrezygnowanie z układu dźwigni pozwoliło uzyskać większą sprawność.

Wszystkie te zmiany korzystnie wpłynęły na komfort prowadzenia samochodu, ale niestety odbiły się na kosztach obsługi mechanicznej. W wykonaniu pierwotnym kompletne sprzęgło składało się tarczy, docisku i łożyska wyciskowego. Całość kosztowała 250-500 zł. Gdy doszło do tego koło dwumasowe i centralny wysprzęgnik, cena zestawu zaczęła z łatwością przekraczać 4000 zł.

Jakby na to nie patrzeć, to dziesięciokrotne podniesienie kosztów. Ponadto obecność elementów hydraulicznych (pompka przy pedale, siłownik) to dodatkowe potencjalne źródło awarii.

Oszczędności się mszczą

Teoretycznie, gdy pojawią się oznaki zużycia sprzęgła, można by się pokusić o wymianę samej tarczy i docisku, aby ograniczyć koszty. Jednak praktyka wykazuje, że takie oszczędności dosyć szybko się mszczą.

Po pierwsze, konieczna jest wymiana łożyska wyciskowego, a w nowych sprzęgłach jest ono zespolone z centralnym wysprzęgnikiem. Dochodzi więc kilkaset złotych. Po drugie, jest też koło dwumasowe (przeciętnie 1200-2200 zł), które ma trwałość zbliżoną do resursu sprzęgła. Oszczędzanie na kole dwumasowym po to, by je musieć wymieniać za pół roku przestaje być opłacalne.

TYPOWY ZESTAW SPRZĘGŁA KIEDYŚ

W prostszych wykonaniach wymiana sprzęgła obejmuje takie elementy, jak tarcza sprzęgła [1], docisk sprzęgła [2] oraz łożysko wyciskowe [3]. Mechanizm sterowania jest prosty, z metalową linką [4].

TYPOWY KOSZT WYMIANY SPRZĘGŁA:

  • zestaw kpl. sprzęgła - 500 zł
  • koło dwumasowe - nie występuje
  • zestaw śrub koła - niepotrzebne
  • olej skrzyni - 80 zł
  • robocizna - 400 zł

RAZEM - 980 zł

TYPOWY ZESTAW SPRZĘGŁA OBECNIE

Nowe modele samochodów z mocniejszymi silnikami mają więcej drogich elementów kwalifikujących się do wymiany. Oprócz tarczy sprzęgła [1] oraz docisku [2] jest dwumasowe koło zamachowe [3] zamiast koła sztywnego. Z kolei zewnętrzny siłownik jest zastąpiony wysprzęgnikiem centralnym [4].

TYPOWY KOSZT WYMIANY SPRZĘGŁA:

  • zestaw kpl. sprzęgła - 900 zł
  • wysprzęgnik - 300 zł
  • koło dwumasowe - 1800 zł
  • zestaw śrub koła - 100 zł
  • olej skrzyni - 120 zł
  • robocizna - 500 zł

RAZEM - 3720 zł

DROŻSZA ROBOCIZNA

Koszt wymiany sprzęgła z kołem dwumasowym (ok. 500 zł) wzrasta, gdy trzeba:

  • zdemontować ramę pomocniczą (100-150 zł)
  • uzupełnić płyn i odpowietrzyć sprzęgło (od 30 zł)
  • wymienić olej przekładniowy (100-150 zł)
  • ustawić geometrię zawieszenia (od 100 zł)

CENY ZESTAWÓW SPRZĘGIEŁ

Porównanie cen kompletnych zestawów sprzęgła (tam, gdzie to konieczne – razem z dwumasowym kołem zamachowym) do wybranych modeli starszej i nowszej generacji z podobnej klasy silnikami. Ceny części jakości porównywalnej z oryginalnymi.
Modele samochodów starszej generacji Modele samochodów nowszej generacji
Citroen Berlingo I 1.6 HDi 75645 zł Citroen Berlingo II 1.6 HDi 1101680 zł
 Ford Focus I 2.0 16V 592 zł Ford Focus III 1.6 EcoBoost 2261 zł
  Mitsubishi Pajero II 2.8 TD 1153 zł Mitsubishi Pajero IV 3.2 Di-D 14 772 zł
Skoda Octavia I 1.6544 złSkoda Octavia III 1.8 TSI3284 zł
 VW Golf IV 1.4 16V 510 zł VW Golf VI 1.4 TSI 2870 zł

PODSUMOWANIE

Pojawienie się takich nowych elementów, jak dwumasowe koło zamachowe czy centralny wysprzęgnik spowodowało, że cena operacji wymiany sprzęgła znacząco wzrosła. Koszt części z wartości około 500 zł podniósł się do ponad 2000 zł, ale pojawiły się też dodatkowe czynności serwisowe.

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Magdziak, archiwum; "Motor" 22/2017

Czy da się reklamować wadliwe części? – EKSPLOATACJA

Jakie zamienniki wybierać – PORADY

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy