Ile kosztuje wymiana opon na zimę w 2024 roku? Różnica nawet 60 zł
Rozpoczął się sezon wymiany opon letnich na zimowe - niestety, według raportu serwisu oponeo.pl - kierowcy muszą przygotować się na wyższe ceny niż w zeszłym roku. Co ciekawe, najdrożej wcale nie jest w największych miastach w Polsce. Ceny różnią się dość wyraźnie w zależności od lokalizacji, ale nie tylko - liczy się także to, jaki mamy rozmiar kół w samochodzie i czy wymieniamy opony na obręczy aluminiowej czy stalowej.
Serwis oponeo.pl opublikował raport, który pokazuje, ile zapłacimy za wymianę opon z letnich na zimowe w 2024 roku. Dane zostały zebrane między innymi wśród warsztatów, które współpracują z serwisem. Wnioski? Jest drożej niż rok temu.
Najtaniej jest w Radomiu, Rzeszowie i Częstochowie, gdzie serwisy oponiarskie liczą sobie 30, 35 i 32 złote za jedną oponę. Najdroższe są Szczecin, Kielce, Gdynia i Wrocław. Tam uśrednione ceny za wymianę opony to, odpowiednio, 45, 39, 41 i 40 zł. Jak widać, różnice są znaczące, na komplecie opon mogą sięgnąć 60 zł.
Podwyżki, względem zeszłego roku, sięgają najczęściej 1,5-3,5 zł, ale na przykład w Gliwicach stawki wzrosły najbardziej - aż o 4 zł.
To jednak uśrednione ceny dla obręczy aluminiowych i stalowych w dość popularnym rozmiarze 205/55 R16. Niższą cenę zapłacą właściciele pojazdów na felgach stalowych. Na przykład we Wrocławiu to kwota 38 zł (o 2 zł mniej niż w przypadku obręczy aluminiowych). Liczy się także rozmiar, im mniejszy, tym tańsza usługa. Wymiana opony na 15-calowej obręczy stalowej we Wrocławiu kosztuje bowiem 37 zł, z kolei na stalowych “17-tkach" 40 zł. Dla porównania, w przypadku obręczy aluminiowych, różnice są jeszcze wyraźniejsze. Pozostając przy Wrocławiu zapłacimy odpowiednio 41, 42 i 48 zł - za wymianę opony na obręczy 15-, 16- i 17-calowej.
Często serwisy oponiarskie doliczają dodatkową kwotę za wymianę opon typu run-flat lub tych o niskim profilu (na przykład +20 zł do całej usługi). Także właściciele pojazdów z czujnikiem ciśnienia opon (system TMPS) muszą być przygotowani na wyższy koszt wymiany, często nawet o kilkadziesiąt złotych, bowiem tyle może kosztować ponowna kalibracja.
Przekładka kół, czyli wymiana całych obręczy z oponami letnimi na te, na których założone jest ogumienie zimowe, jest oczywiście tańsza. Można przyjąć, że od ceny całkowitej wymiany można czasem odjąć nawet 50 proc. ceny. Oczywiście mowa o wymianie kół wraz z ich wyważeniem. Generalnie jednak posiadanie dwóch kompletów obręczy (na zimę i lato) może okazać się dobrym pomysłem - także z powodów estetycznych, bowiem obręcze mogą szybciej zużywać się zimą ze względu na panujące warunki, zanieczyszczenia na drogach etc.