Opony Run Flat – zalety i wady ogumienia, które stało się hitem
Run Flat to opony, które przyciągają swoimi zaletami coraz więcej użytkowników dróg. Opona typu Run Flat niesie realne korzyści nie tylko w zakresie bezpieczeństwa podczas jazdy. Wśród mocnych stron tego rozwiązania przewijają się niestety pewne mankamenty. Odczucia towarzyszące prowadzeniu pojazdu różnią się od tych, które znamy z tradycyjnych opon. Stąd tak ważne jest, by uwzględnić wszystkie argumenty planując zakup tego typu ogumienia.
Opony run flat czy zwykłe - to dylemat, który coraz częściej mają kierowcy planujący zakup nowego ogumienia. To nie efekt mody, ale konkretnych danych. Rozpatrując run on flat np. w kontekście opony Continental trudno nie zwrócić uwagi na korzyści, które przedstawia producent. Najważniejszą z nich jest możliwość przejechania 80 km na przebitej oponie. Na taki dystans Continental ocenia możliwości opony run flat w razie przebicia. Oznacza to, że jej uszkodzenie - np. w daleko poza miastem - nie powinno oznaczać problemów. Kierowca może bowiem dojechać np. do serwisu wulkanizacyjnego - zakładając oczywiście zmniejszenie prędkości oraz większą uwagę na wykorzystywanie przebitej opony.
Paradoksalnie ogumienie tego typu nie jest niczym nowym. Pierwsze pytania dotyczące tego, co to jest opona run flat padały już w końcówce lat 80. ubiegłego wieku. Opracowano wówczas technologię, która zapewniała nowe właściwości ogumienia i większą odporność na przebicie i jego efekty. Oczywiście opony run flat w porównaniu do ówczesnego standardu diametralnie się zmieniły, ale ich fundamentalne założenia pozostają te same.
Wynika to przede wszystkim ze zdecydowanego wzmocnienia ścian bocznych opony. W porównaniu do typowego ogumienia, są one zdecydowanie bardziej trwałe - składa się na to zarówno mieszanka, jak i inna konstrukcja. W efekcie mogą utrzymać ciężar auta niezależnie od tego, ile powietrza je wypełnia.
Wzmocnienie konstrukcyjne przekłada się na dwie kluczowe korzyści. Opony run flat - nawet w razie przebicia - zapewniają dojazd np. do punktu wymiany ogumienia. Ograniczenia techniczne nie są w tym przypadku problemem. Nowoczesne opony umożliwiają pokonanie dystansu ok. 80 km przy prędkości nieprzekraczającej 80 km/h. W efekcie opony run flat sprawdzą się zarówno na autostradzie jak i podczas jazdy w miejscach, gdzie trudno o szybką pomoc techniczną.
Drugą zaletą ogumienia tego typu jest naturalne wzmocnienie pod kątem zagrożeń na drodze. Konstrukcja opony sprawia, że ryzyko przebicia podczas jazdy jest mniejsze - dotyczy to przede wszystkim sytuacji, gdy auto jedzie szybko. Standardowa opona w razie kontaktu z przedmiotem na drodze może doprowadzić do utraty sterowności nad pojazdem. Run flat zachowa się w takim przypadku dużo lepiej.
Co ważne, z perspektywy kierowcy uszkodzenie opony typu run flat jest niemal nieodczuwalne. Nie dochodzi do problemów ze sterownością samochodu czy nagłego zwolnienia. O uszkodzeniu informuje jedynie system czujników ciśnienia znajdujący się w oponach.
Korzystanie z tego rodzaju opon przekłada się również na większą przestrzeń w bagażniku. Nie ma potrzeby wożenia ze sobą koła zapasowego. Większość producentów deklaruje, że ich opona będzie w stanie pokonać po przebiciu do 80 km, co w polskich warunkach stanowi całkiem spory dystans - powinien być wystarczający, by dojechać na uszkodzonej oponie do punktu wulkanizacyjnego.
Zaletami run flat są więc:
- większe bezpieczeństwo i małe ryzyko utraty kontroli nad autem
- możliwość jazdy po przebiciu ogumienia
- zwiększenie przestrzeni w bagażniku i rezygnacja z koła zapasowego
- duża odporność na uszkodzenia - np. uderzenia w krawężnik
Wszystko to sprawia, że ogumienie run flat konsekwentnie staje się coraz popularniejszym wyborem wśród kierowców.
Choć korzyści, jakie zapewniają opony run flat są niepodważalne, trzeba liczyć się również z ich mankamentami. Jednym z nich jest cena - run flat z założenia są nieco droższe od standardowego ogumienia. Trzeba też wziąć pod uwagę, że nie wszystkie auta będą dostosowane do specyfiki technicznej takich produktów. Niezbędne są bowiem:
- czujniki ciśnienia w oponach
- ewentualne specjalistyczne felgi
- nietypowe w niektórych przypadkach zawieszenie samochodu
Oczywiście zdarzają się producenci - jako przykład może posłużyć Bridgestone - którzy zapewniają opony run flat niezależnie od stanu zawieszenia samochodu. Trzeba mieć jednak świadomość, że nie jest to ogumienie, które bezproblemowo można zastosować w każdym typie auta.
Ważna w tym kontekście jest wymiana opon run flat. Od strony technicznej zmienia się niewiele - zakłady wulkanizacyjne bez problemów zapewnią tego typu usługi. Warto jednak zauważyć, że zmiana opon run flat na zwykłe często kończy się zaskoczeniem. Okazuje się bowiem, że twarda i mocna konstrukcja ogumienia ograniczała komfort jazdy. Przejście z opon run flat na standardowe to również znaczące wyciszenie i wrażenie większej lekkości auta podczas jazdy po nierównościach. Jeśli jednak przyjąć, że to bezpieczeństwo na drodze jest kluczową cechą, opony run flat to rozwiązanie szczególnie wartościowe.