Opony Run Flat – zalety i wady ogumienia, które stało się hitem

Run Flat to opony, które przyciągają swoimi zaletami coraz więcej użytkowników dróg. Opona typu Run Flat niesie realne korzyści nie tylko w zakresie bezpieczeństwa podczas jazdy. Wśród mocnych stron tego rozwiązania przewijają się niestety pewne mankamenty. Odczucia towarzyszące prowadzeniu pojazdu różnią się od tych, które znamy z tradycyjnych opon. Stąd tak ważne jest, by uwzględnić wszystkie argumenty planując zakup tego typu ogumienia.

Opony run flat czy zwykłe - to dylemat, który coraz częściej mają kierowcy planujący zakup nowego ogumienia. To nie efekt mody, ale konkretnych danych. Rozpatrując run on flat np. w kontekście opony Continental trudno nie zwrócić uwagi na korzyści, które przedstawia producent. Najważniejszą z nich jest możliwość przejechania 80 km na przebitej oponie. Na taki dystans Continental ocenia możliwości opony run flat w razie przebicia. Oznacza to, że jej uszkodzenie - np. w daleko poza miastem - nie powinno oznaczać problemów. Kierowca może bowiem dojechać np. do serwisu wulkanizacyjnego - zakładając oczywiście zmniejszenie prędkości oraz większą uwagę na wykorzystywanie przebitej opony.

Opona run flat - co to jest?

Paradoksalnie ogumienie tego typu nie jest niczym nowym. Pierwsze pytania dotyczące tego, co to jest opona run flat padały już w końcówce lat 80. ubiegłego wieku. Opracowano wówczas technologię, która zapewniała nowe właściwości ogumienia i większą odporność na przebicie i jego efekty. Oczywiście opony run flat w porównaniu do ówczesnego standardu diametralnie się zmieniły, ale ich fundamentalne założenia pozostają te same.

Wynika to przede wszystkim ze zdecydowanego wzmocnienia ścian bocznych opony. W porównaniu do typowego ogumienia, są one zdecydowanie bardziej trwałe - składa się na to zarówno mieszanka, jak i inna konstrukcja. W efekcie mogą utrzymać ciężar auta niezależnie od tego, ile powietrza je wypełnia.

Wzmocnienie konstrukcyjne przekłada się na dwie kluczowe korzyści. Opony run flat - nawet w razie przebicia - zapewniają dojazd np. do punktu wymiany ogumienia. Ograniczenia techniczne nie są w tym przypadku problemem. Nowoczesne opony umożliwiają pokonanie dystansu ok. 80 km przy prędkości nieprzekraczającej 80 km/h. W efekcie opony run flat sprawdzą się zarówno na autostradzie jak i podczas jazdy w miejscach, gdzie trudno o szybką pomoc techniczną.

Drugą zaletą ogumienia tego typu jest naturalne wzmocnienie pod kątem zagrożeń na drodze. Konstrukcja opony sprawia, że ryzyko przebicia podczas jazdy jest mniejsze - dotyczy to przede wszystkim sytuacji, gdy auto jedzie szybko. Standardowa opona w razie kontaktu z przedmiotem na drodze może doprowadzić do utraty sterowności nad pojazdem. Run flat zachowa się w takim przypadku dużo lepiej.

Co ważne, z perspektywy kierowcy uszkodzenie opony typu run flat jest niemal nieodczuwalne. Nie dochodzi do problemów ze sterownością samochodu czy nagłego zwolnienia. O uszkodzeniu informuje jedynie system czujników ciśnienia znajdujący się w oponach.

Korzystanie z tego rodzaju opon przekłada się również na większą przestrzeń w bagażniku. Nie ma potrzeby wożenia ze sobą koła zapasowego. Większość producentów deklaruje, że ich opona będzie w stanie pokonać po przebiciu do 80 km, co w polskich warunkach stanowi całkiem spory dystans - powinien być wystarczający, by dojechać na uszkodzonej oponie do punktu wulkanizacyjnego.

Zaletami run flat są więc:

  • większe bezpieczeństwo i małe ryzyko utraty kontroli nad autem
  • możliwość jazdy po przebiciu ogumienia
  • zwiększenie przestrzeni w bagażniku i rezygnacja z koła zapasowego
  • duża odporność na uszkodzenia - np. uderzenia w krawężnik

 

Wszystko to sprawia, że ogumienie run flat konsekwentnie staje się coraz popularniejszym wyborem wśród kierowców.

Sporo zalet, ale i wady opon run flat

Choć korzyści, jakie zapewniają opony run flat są niepodważalne, trzeba liczyć się również z ich mankamentami. Jednym z nich jest cena - run flat z założenia są nieco droższe od standardowego ogumienia. Trzeba też wziąć pod uwagę, że nie wszystkie auta będą dostosowane do specyfiki technicznej takich produktów. Niezbędne są bowiem:

  • czujniki ciśnienia w oponach
  • ewentualne specjalistyczne felgi
  • nietypowe w niektórych przypadkach zawieszenie samochodu

Oczywiście zdarzają się producenci - jako przykład może posłużyć Bridgestone - którzy zapewniają opony run flat niezależnie od stanu zawieszenia samochodu. Trzeba mieć jednak świadomość, że nie jest to ogumienie, które bezproblemowo można zastosować w każdym typie auta.

Ważna w tym kontekście jest wymiana opon run flat. Od strony technicznej zmienia się niewiele - zakłady wulkanizacyjne bez problemów zapewnią tego typu usługi. Warto jednak zauważyć, że zmiana opon run flat na zwykłe często kończy się zaskoczeniem. Okazuje się bowiem, że twarda i mocna konstrukcja ogumienia ograniczała komfort jazdy. Przejście z opon run flat na standardowe to również znaczące wyciszenie i wrażenie większej lekkości auta podczas jazdy po nierównościach. Jeśli jednak przyjąć, że to bezpieczeństwo na drodze jest kluczową cechą, opony run flat to rozwiązanie szczególnie wartościowe.

 

materiały promocyjne partnera