Ile kosztuje regeneracja alternatora i czy opłaca się to robić?

Alternator, zwany również prądnicą prądu przemiennego to podstawa działania układu elektrycznego w samochodzie. Został wynaleziony już w 1891 roku przez Nikola Teslę. Służy do przemiany energii mechanicznej w elektryczną. To bardzo ważny element każdego samochodu. Gdy ulegnie awarii, może dojść m.in. do problemów z działaniem akumulatora oraz pozostałych podzespołów w samochodzie. Co jeszcze warto wiedzieć o tym podzespole?

Jak wygląda regeneracja alternatora?

Jest to proces, który polega na sprawdzeniu, a następnie wymianie elementów, które okażą się w nim uszkodzone lub zużyte. Podczas tej czynności dokonuje się jak najbardziej drobiazgowych pomiarów oraz rozłożenia mechanizmu działania na pojedyncze części. Trzeba sprawdzić:

  • łożyska,
  • szczotkotrzymacz,
  • regulator napięcia,
  • diody prostownicze.

W zależności od stopnia degradacji można wymienić podzespoły wchodzące w jego skład lub tylko je wyczyścić, by usunąć powstałe zabrudzenia. 

Kiedy należy pomyśleć o regeneracji alternatora?

Istnieje szereg charakterystycznych objawów, które mogą świadczyć o problemach z alternatorem. 

Reklama

Zaliczają się do nich: 

  • świecąca się na desce rozdzielczej samochodu kontrolka akumulatora,
  • hałas występujący pod maską, który nasila się wraz ze zwiększeniem prędkości obrotowej silnika,
  • trudności z uruchomieniem pojazdu,
  • nierównomiernie działające oświetlenie naszego auta — świecąca się stale lub migająca kontrolka ładowania,
  • zwiększenie siły świecenia świateł wraz z dodaniem gazu — alternator na niskich obrotach może nie generować takiej mocy jak przy sporych prędkościach lub wysokim momencie obrotowym.

W przypadku wystąpienia któregoś z wymienionych wyżej problemów należy jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego, gdzie prawdopodobnie będziemy musieli zdecydować się na wymianę lub regenerację alternatora. 

Jak przebiega regeneracja alternatora?

Pierwszym krokiem jest zdemontowanie alternatora z pojazdu, odłączenie przewodów generatora oraz paska napędowego i wyjęcie go z mocowań. Następnie trzeba wymontować wszystkie powiązane podzespoły oraz zdjąć obudowę i sprawdzić, czy nie jest ona uszkodzona. 

Regeneracja alternatora w dużej mierze sprowadza się do oceny stanu najważniejszych elementów, takich jak wirnik, zestaw prostowniczy i uzwojenie. Ważne jest, aby zwrócić, także uwagę na to, czy inne podzespoły działają w prawidłowy sposób (sprzęgiełko, szczotki, łożysko, pierścienie). Można również przeprowadzić regenerację gniazda mocującego oraz dokładnie oczyścić wszystkie elementy z zanieczyszczeń. 

W końcowym etapie regeneracji musimy naoliwić zużyte części i nałożyć pastę, która ułatwia przewodzenie prądu. Wtedy warto jeszcze dokonać piaskowania i malowania obudowy, a następnie należy przykręcić generator nowymi śrubami, podpiąć zakupione koła pasowe, przylutować styki i podłączyć mostek prostowniczy. Po wykonaniu wszystkich tych czynności można już założyć osłony oraz podpiąć regulator napięcia. 

Ile kosztuje regeneracja alternatora u mechanika?

Jeśli nie posiadamy specjalistycznej wiedzy z zakresu naprawy pojazdów, lepiej zdecydować się na skorzystanie z usług fachowca, który posiada odpowiednią do wykonania tego zabiegu wiedzę oraz profesjonalny sprzęt. 

Cena za tego typu usługę jest bardzo zróżnicowana i zależy m.in. od typu usterki, elementu, który wymaga wymiany, czy stanu każdej konkretnej jednostki. Można jednak założyć, że średni koszt regeneracji alternatora waha się między 150 a 200 złotych. Do tego należy doliczyć koszt zakupu nowej części. W większych miastach stawki są nawet dwukrotnie wyższe. Opłaty te mogą wzrosnąć, jeśli okaże się, że poszczególne podzespoły są uszkodzone.  

W przypadku wystąpienia drobnych awarii elementy zamienne zazwyczaj nie wydrenują naszych portfeli do cna. Koszt wymiany wyniesie nas wtedy średnio kilkadziesiąt złotych (+ cena zakupu nowych elementów, np. szczotek, pierścieni na wirniku lub łożysk). Nieco droższy w naprawie będzie na przykład nowy regulator, stojan bądź mostek prostowniczy. Cena w takim przypadku może wynieść około 200-400 złotych. 

Regeneracja alternatora. Czy warto to robić?

Jeśli mamy taką możliwość, warto zdecydować się na regenerację alternatora w naszym pojeździe. Jest to z pewnością o wiele tańsza opcja niż kupno nowej jednostki, której ceny wahają się od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy złotych. Dodatkowo, jeśli nie mamy zamiaru wykonywać jego wymiany lub regeneracji samodzielnie, to do tej niemałej już kwoty będzie trzeba doliczyć jeszcze koszty profesjonalnej usługi wymiany u mechanika lub w serwisie.

***




INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy