Ile kosztuje montaż instalacji LPG w 2024 roku?
Wyposażenie auta w instalację zazwyczaj znacząco obniża koszty eksploatacji, nawet jeśli przyjmiemy, że silnik potrzebuje do pracy więcej litrów gazu LPG niż benzyny oraz że samochody z taką instalacją wymagają najczęściej częstszego serwisowania i muszą jeździć na nieco droższe przeglądy co roku.
Na pytanie "ile kosztuje montaż instalacji LPG" nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od rodzaju instalacji, a także samochodu, w którym chcemy ją wykorzystać. Zasadniczo dzielimy instalacje LPG na pięć grup:
1. Instalacje I generacji podciśnieniowe z ręczną regulacją - stosowane w samochodach z silnikami bez sondy lambda i katalizatora, z gaźnikiem. Nie ma tu żadnych elementów elektronicznych, wszystko opiera się na mechanice i ręcznej regulacji. Nie można tu dostosować mieszanki gazowej do parametrów pracy silnika.
2. Instalacje II generacji, podciśnieniowe z ręczną regulacją - są przeznaczone do samochodów z wtryskiem paliwa z podstawowym sterowaniem elektronicznym oraz sondą lambdą i katalizatorem. Mają możliwość zmiany dawki dostarczanego do kolektora dolotowego gazu, w zależności od parametrów pracy silnika.
3. Instalacje III generacji, wtrysk ciągły gazu w fazie lotnej - przeznaczone do samochodów z silnikami z wielopunktowym wtryskiem paliwa sterowanym elektronicznie. Gaz do cylindra doprowadzany jest przez wtryskiwacz lub rozdzielacz.
4. Instalacje IV generacji, sekwencyjny wtrysk gazu - gaz jest dozowany do każdego cylindra oddzielnie, z dokładnością do milisekundy, dokładnie tak jak benzyna. Ilość gazu jest dobierana na podstawie informacji z czujników, tak aby odpowiadać aktualnym potrzebom silnika. Każdy cylinder może otrzymać inną dawkę paliwa, co zapewnia optymalną pracę i oszczędność gazu. Całym procesem steruje komputer.
5. Instalacje V generacji, sekwencyjny wtrysk gazu w fazie ciekłej - gaz wtryskiwany jest do zaworów ssących w fazie ciekłej, a nie lotnej. Niewykorzystana dawka wraca do zbiornika.
Tego typu instalacje do najstarszych samochodów należą też do najtańszych. W zależności od miejscowości (w tych mniejszych zwykle jest taniej) zapłacimy od około 1500 do 2000 zł. W większych miejscowościach zdarzają się serwisy, które cenią taką usługę na nieco więcej pisząc w cennikach "od 2000 zł".
Ceny za zainstalowanie LPG do aut z wtryskiem jednopunktowym nie są duże wyższe, zaczynają się od nieco poniżej 2000 zł, niektóre serwisy wystawiają rachunki na kwotę około 2500-3000 zł. Oczywiście, wszystko zależy od konkretnego modelu, silnika i producenta instalacji.
Instalacje z ciągłym wtryskiem gazu w fazie lotnej kosztują zwykle o kilkaset złotych więcej niż instalacje II generacji. Oznacza to, że w serwisie zapłacimy od około 2500 do 3500 zł.
Instalacje sekwencyjne są już wyraźnie droższe niż wszystkie pozostałego starszego typu, a rozstrzał cenowy jest dużo większy. Ceny startują od około 3000 zł, ale zdarzają się też przypadki, w których za montaż zapłacimy ponad 5000 zł. Panuje tu reguła, że im więcej cylindrów ma silnik, tym wyższa cena. Założenie gazu sekwencyjnego do samochodu z silnikiem 8-cylindrowym może kosztować nawet 6500 zł. W przypadku aut z silnikami 6-cylindrowymi koszt oscyluje wokół 4000 zł.
To najdroższy typ instalacji LPG. Najtańsze są te do aut z silnikami 4-cylindrowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa, za które zapłacimy około 4000-5000 zł. Większa liczba cylindrów oznacza wyższe koszty, 6000 zł w przypadku modeli 6-cylindrowych i nawet 10 000 zł dla aut 8-cylindrowych.