Hamowanie bez używania hamulców. To przynosi duże oszczędności
Technika hamowania silnikiem to coś czego rzadko uczą na kursie nauki jazdy, a jest to jedna z ważniejszych umiejętności w kwestii jazdy samochodem. Dzięki niej możemy zaoszczędzić sporo paliwa, a co za tym idzie – pieniędzy. Oszczędności z hamowania silnikiem nie dotyczą jednak tylko paliwa. Jakie auta najlepiej hamują silnikiem?
Umiejętność hamowania silnikiem cechuje bardziej doświadczonych i świadomych kierowców. Dzięki stosowaniu tej techniki możemy zaoszczędzić sporo paliwa, a dodatkowo nie zużywamy hamulców. Niestety nie w każdym aucie hamowanie silnikiem jest skuteczne i łatwe - wiele zależy od samej konstrukcji silnika i skrzyni biegów.
Technika hamowania silnikiem w rzeczywistości nie jest niczym skomplikowanym. Aby wykorzystać opory w układzie przeniesienia napędu do spowolnienia auta wystarczy zdjąć nogę z gazu i stopniowo redukować biegi. Każda redukcja sprawi, że chwilowo zwiększą się obroty silnika, ale ten nie będzie pod obciążeniem (nie będziesz wciskał gazu) i obroty stopniowo będą spadać zmniejszając prędkość samochodu. Gdy odczekasz chwilę obroty spadną na tyle, że całą procedurę będziesz mógł wykonać ponownie - i tak aż do 1 biegu.
Warto wypracować sobie taką technikę, aby unikać najwyższych obrotów, na tzw czerwonym polu, a przy redukcjach puszczać sprzęgło precyzyjnie i miarowo, aby uniknąć szarpania silnikiem. Wszystko powinno odbywać się płynnie i efektywnie.
Prawidłowa procedura hamowania silnikiem wygląda następująco:
- zdejmij nogę z pedału gazu,
- wciśnij sprzęgło,
- zredukuj bieg,
- powoli puść sprzęgło
- pozwól silnikowi na zmniejszenie obrotów i prędkości
- powtórz całą procedurę
Jeśli hamujesz silnikiem przed dojazdem do świateł lub skrzyżowania, możesz wykorzystać tę technikę niemal do samego zatrzymania samochodu, jednak wymaga to wciśnięcia sprzęgła w ostatnim momencie. Ważne jest tu wyczucie czasu i zatrzymanie samochodu nie powodując szarpania silnikiem. Warto również trzymać w pogotowiu prawą nogę, w razie gdyby trzeba było skorzystać z hamulca w ostatniej chwili.
Pamiętaj że zbyt niskie obroty silnika mogą powodować jego szarpanie, a jeśli będziemy redukować bieg przy zbyt wysokich obrotach, mogą one wskoczyć w najwyższy zakres co również może doprowadzić do nadmiernego obciążenia silnika, a nawet jego awarii. Dlatego jeszcze raz powtarzamy, że istotne jest tu wyczucie i wypracowanie sobie odpowiedniej procedury.
Hamowanie silnikiem to jedna z technik oszczędnej jazdy, która pozwala zaoszczędzić spore ilości paliwa. Umiejętne stosowanie tej techniki znacznie obniża zużycie, bowiem po odpuszczeniu gazu, dopływ paliwa do silnika jest odcinany - wtryskiwacze nie pracują, a silnik kręci się siłą rozpędu, dlatego zużycie paliwa spada do zera.
Pozytywnym skutkiem ubocznym korzystania z hamowania silnikiem jest również rzadsze korzystanie z hamulców samochodu, a co za tym idzie mniejsze ich zużycie i znacznie wydłużoną żywotność układu hamulcowego.
Trzeba tu zaznaczyć, że technika hamowania silnikiem jest hamowaniem tylko z nazwy - to raczej proces "spowalniania" samochodu korzystając z oporów toczenia, oraz oporów w układzie napędowym samochodu. Nigdy nie będzie ono tak skuteczne jak wciśnięcie hamulców, ale w wielu sytuacjach korzystanie z tej techniki jest lepszym rozwiązaniem niż naciśnięcie na pedał spowalniacza.
Samochody które najlepiej hamują silnikiem to te napędzane silnikiem diesla - wynika to z konstrukcji samego silnika a także większych sił działających na części układu napędowego. Samochody z silnikiem benzynowym hamują silnikiem znacznie łagodniej i - nomen-omen - wolniej. Hamowanie silnikiem to również technika, którą stosuje się w samochodach z manualną skrzynią biegów - wtedy możemy niejako wymusić tę procedurę poprzez redukcję biegu.
Nie oznacza to jednak że samochodami z automatyczną skrzynią biegów nie możemy hamować silnikiem. W automacie skrzynia robi to za nas, ale jeśli nie dzieje się to zbyt efektywnie, możemy skorzystać z możliwości manualnej (a w zasadzie półautomatycznej, bo bez użycia sprzęgła) zmiany biegów i redukować biegi ręcznie. Nieco trudniej może być w przypadku bezstopniowej automatycznej skrzyni CVT - zwłaszcza w starszych samochodach nie posiadają one nawet pozornych przełożeń i możliwości ręcznej redukcji biegów, więc pozostaje nam zdać się na mało efektywny proces hamowania, który ogranicza się jedynie do zdjęcia nogi z pedału gazu.
Dodatkową zaletą stosowania tej techniki jest zwiększone bezpieczeństwo podczas jazdy, bowiem samochód na biegu podczas hamowania silnikiem zachowuje stabilność na drodze i pozwala utrzymać pełną kontrolę, w przeciwieństwie do hamowania hamulcami - w każdej chwili możemy przyspieszyć lub ominąć przeszkodę bez obawy o utracenie kontroli, co w przypadku hamowania hamulcami może być trudniejsze. W razie czego zawsze możemy też skorzystać z hamulca.