Gdzie się wlewa płyn do spryskiwaczy?
Płyn do spryskiwaczy właściwie dobrany do warunków atmosferycznych realnie poprawia poziom bezpieczeństwa jazdy samochodem. Niezwykle ważne jest więc, aby regularnie sprawdzać jego poziom. Gdzie wlewa się płyn do spryskiwaczy? Jaki jego typ wybrać? To informacje, które powinien znać każdy kierowca.
Wbrew pozorom pytanie o to, gdzie wlewa się płyn do spryskiwaczy, może pojawić się w głowie nie tylko początkujących kierowców. Odpowiedź - niezależnie od modelu samochodu osobowego - jest przeważnie taka sama.
Wlew zbiornika na płyn do spryskiwaczy zazwyczaj znajduje się po lewej stronie silnika. Łatwo go zauważyć po podniesieniu maski pojazdu, ponieważ zwieńczony jest wieczkiem w kolorze niebieskim. Na tym elemencie dodatkowo przeważnie znajduje się ikona szyby i pryskającego płynu.
W niektórych samochodach osobowych lokalizacja zbiornika na płyn do spryskiwaczy może być inna. Z tego względu warto szukać pod maską pojazdu niebieskiego charakterystycznego korka.
W sklepach dostępne są płyny do spryskiwaczy na różne warunki atmosferyczne. Wybór zależy w dużej mierze od pory roku, w której będzie się poruszać samochodem.
Zimowy płyn do spryskiwaczy zapobiega zamarzaniu szyb podczas mroźnej pogody, gdy temperatura spada do nawet -20ºC. Dokładnie czyści je też z zabrudzeń. Możliwe jest to dzięki dodatkom np. alkoholu, gliceryny, czyszczących środków powierzchniowo czynnych czy preparatów zapobiegających powstawaniu piany. Letni płyn do spryskiwaczy ma w składzie więcej wody. Używanie letniego płynu zimą powoduje jego zamarzanie przy niskich temperaturach i ogranicza widoczność.
Pojemność płynu, którą wlewa się do zbiornika, zależy od tego, czy zbiornik jest pusty, czy też częściowo opróżniony. Zazwyczaj samochody osobowe mają zbiorniki na płyn do spryskiwaczy o pojemności ok. 4 litrów.
W pierwszym przypadku może okazać się więc, że podczas uzupełnienia wleje się do zbiornika cały kupiony płyn sprzedawany w pojemnikach 4-litrowych. Należy zwrócić uwagę na linię graniczną zaznaczoną na wlewie do zbiornika. Można też dolewać płynu aż do górnej krawędzi wlewu do momentu, w którym będzie widoczne tzw. lustro cieczy.
Wiele osób zastanawia się, czy można mieszać płyn do spryskiwaczy letni z zimowym. W odróżnieniu od olejów silnikowych, których nie należy łączyć, w tym przypadku nie ma takich obostrzeń.
Oczywiście wymieszanie dużej ilości płynu letniego z niewielką ilością płynu zimowego może przyczynić się do zamarzania szyb zimą czy jesienią. Zmiana proporcji, a więc niewielka ilość płynu letniego i duża zimowego powinna dać jednak pozytywny efekt. Aby uniknąć zamarznięcia dysz czy przewodów po takim połączeniu płynów należy przepompować solidnie cały układ.
Jak wymienić letni płyn do spryskiwaczy na zimowy? Kierowcy, którzy nie chcą ryzykować zimowych kłopotów ze spryskiwaczami, mogą usunąć nadmiar płynu letniego. Jak wymienić letni płyn do spryskiwaczy na zimowy? Wystarczy zużyć cały płyn letni poprzez uruchomienie spryskiwaczy. Gdy zbiornik będzie pusty, można wlać wersję zimową. Ważne jest, aby od razu przepompować system, dzięki czemu resztki letniego płynu nie zamarzną przy niższych temperaturach powietrza.
***