Dodatkowa osłona chroniąca podwozie
Za kilkaset złotych można zamontować metalową osłonę, która chroni przed wodą i mechanicznymi uszkodzeniami silnik, skrzynię biegów, a nawet bak auta.
Większość współczesnych samochodów oryginalnie wyposażona jest w plastikowe osłony pod silnik. Mają one chronić elementy jednostki napędowej przed szkodliwym działaniem wody, kurzu czy środków chemicznych. Dodatkowym zadaniem osłon jest wyciszanie wnętrza pojazdu oraz poprawianie własności aerodynamicznych, a co za tym idzie - zmniejszanie zużycia paliwa.
Właściciele samochodów, które nie posiadają fabrycznie osłony, mogą ją dokupić. W przypadku plastikowych elementów to wydatek rzędu 50-150 zł. Największą wadą tego typu rozwiązania jest niska odporności na uszkodzenia mechaniczne. Osłony z tworzywa sztucznego nie dość, że nie chronią elementów silnika (głównie miski olejowej) przed pęknięciem czy głębokim zarysowaniem, to same często zostają połamane podczas kontaktu z krawężnikiem lub zmarzniętą bryłą śniegu. Często widać na drodze samochód ciągnący pod sobą resztki plastikowej osłony.
Alternatywą są elementy wykonane np. ze stalowej blachy o grubości 2-3 mm. Ich największą zaletą jest ochrona miski olejowej czy skrzyni biegów przed mechanicznymi uszkodzeniami. Dodatkowo spełniają tę samą rolę, co oryginalne osłony plastikowe. Badania przeprowadzone na Hyundaiu i30 przez jedną z firm sprzedających osłony wykazały, że zamontowanie stalowej blachy chroniącej silnik obniżyło przy okazji hałas we wnętrzu auta o prawie 2 dB (wyraźnie zauważalny spadek) przy 3000 obr./min.
Użytkownicy samochodów terenowych mogą wyposażyć je dodatkowo m.in. w osłony reduktora, mostów, zbiornika paliwa, a nawet elementów układu kierowniczego czy chłodnicy.
Osłony podwozia montowane są z wykorzystaniem technologicznych otworów konkretnego modelu samochodu, dzięki czemu ich założenie nie wymaga wiercenia czy spawania. Dodatkowo metalowe osłony dobrej jakości wyposażone są w otwory umożliwiające wymianę oleju bez konieczności demontażu osłony.