Dlaczego samochód nie odpala w upał? Zaskakujące powody
Przyzwyczailiśmy się do tego, że problemy z odpaleniem samochodu zwykle kojarzymy z mroźną temperaturą i rozładowanym akumulatorem. Okazuje się jednak, że wysoka temperatura i przegrzany samochód są równie niebezpieczne. Powodów, dla których samochód może nie odpalać w upał, jest wiele.
Letnie upały to czas, kiedy wielu kierowców doświadcza problemów z uruchomieniem swoich samochodów. Choć z pozoru może się to wydawać dziwne, istnieje kilka konkretnych powodów, dla których auto może odmówić posłuszeństwa właśnie w wysokich temperaturach. Poniżej przedstawiamy najczęstsze przyczyny takiej sytuacji.
Wysokie temperatury mają negatywny wpływ na akumulator samochodowy. Upał przyspiesza procesy chemiczne zachodzące w baterii, co może prowadzić do jej szybszego rozładowania. Dodatkowo, ciepło może powodować odparowywanie elektrolitu w akumulatorze, co skutkuje zmniejszeniem jego pojemności i wydajności. W rezultacie, przy próbie uruchomienia samochodu może okazać się, że bateria jest zbyt słaba, aby zakręcić rozrusznikiem. Ten element także może ucierpieć z powodu upału. Wysokie temperatury mogą powodować jego przegrzewanie się, co prowadzi do spadku efektywności pracy. Gdy rozrusznik jest zbyt gorący, może nie mieć wystarczającej mocy, aby uruchomić silnik. Jest to szczególnie problematyczne, jeśli samochód był używany przez dłuższy czas w upalnych warunkach, a następnie wyłączony i próbuje się go ponownie uruchomić po krótkim postoju.
W przypadku akumulatora, który latem jest bardziej obciążony choćby ze względu na działanie klimatyzacji, może dojść do tego, że w czasie upałów dojdzie do jego prawie całkowitego rozładowania, a problemy z uruchomieniem auta zaczną się, gdy temperatury spadną jesienią i zimą.
Wysokie temperatury powietrza powodują, że silnik pracuje w trudniejszych warunkach, co może skutkować jego przegrzaniem. System chłodzenia silnika został zaprojektowany, aby utrzymywać optymalną temperaturę pracy, ale w gorące dni może być nadmiernie obciążony. Kiedy chłodnica i wentylatory nie są w stanie dostarczyć wystarczającej ilości powietrza do skutecznego schłodzenia silnika, może dojść do jego przegrzania.
Regularne kontrolowanie poziomu płynu chłodzącego i dbanie o stan chłodnicy mogą pomóc zapobiec takim problemom. Jeśli temperatura cieczy chłodzącej zacznie zbliżać się do czerwonego pola, należy zatrzymać pojazd i wyłączyć silnik. Oddzielną kwestią są problemy z pompą paliwa, która pracując w wysokich temperaturach może błędnie podawać paliwo do cylindrów uniemożliwiając w ten sposób uruchomienie silnika.
Upał jest szczególnie niebezpieczny dla aut z instalacją LPG - autogaz spala się w wyższej temperaturze niż benzyna, co może powodować szybsze wypalanie się gniazd zaworowych czy uszczelki pod głowicą. Zignorowanie objawów takich jak szarpanie czy nierówna praca silnika może prowadzić nawet do jego zatarcia. W upale bardziej obciążone są cewki zapłonowe czy diody napięcia w alternatorze
Aby mieć pewność, że auto dobrze zniesie upalne temperatury najlepiej przed dłuższą trasą w lecie sprawdzić poziom płynu chłodniczego, a pozostawiając auto na parkingu najlepiej zadbać o to, by zaparkować w cieniu lub tyłem do słońca.