Czy od 2013 r. prawo jazdy kat. B1 straci sens?
W przyszłym roku zmienią się przepisy dotyczące praw jazdy kategorii B1. Nie będzie już można poruszać się małymi, „odchudzonymi” autami.
Wśród osób, które mają prawo jazdy kat. B1 oraz tych, które planują je wyrobić, panuje spore zamieszanie. Powodem jest "ustawa o kierujących", która zacznie obowiązywać 19 stycznia 2013 r. Obecnie 16-latek z kategorią B1 może prowadzić samochody o masie własnej do 550 kg. Największą popularnością cieszą się tanie auta, takie jak używany Daihatsu Cuore czy Smart ForTwo. Co prawda każdy z nich waży ok. 650--700 kg, ale wystarczy, że po usunięciu zbędnego wyposażenia diagnosta wyda dokument o zmianach, które obniżyły masę pojazdu do 550 kg. Nie jest tajemnicą, że mimo stosownej pieczątki, w rzeczywistości nie zawsze udaje się osiągnąć wymaganą wagę.
Ważna homologacja
Po zmianach przepisów kategoria B1 będzie uprawniała do prowadzenia - oprócz motoroweru - także czterokołowców, których masa bez obciążenia nie przekracza 550 kg, a maksymalna moc użyteczna silnika to 15 kW (20,4 KM). Auta osobowe, które zostały poddane "odchudzaniu", nie będą zaliczały się do tej grupy.
Rodzaj pojazdu da się bardzo łatwo zweryfikować. Na piątej stronie dowodu rejestracyjnego nie będzie mógł pojawić się wpis "samochód osobowy". Co to oznacza w praktyce? Zmniejszenie liczby aut dla młodych kierowców i większe wydatki na pojazdy. Nowy czterokołowiec kosztuje przynajmniej 40 tys. zł, używany też jest niewiele tańszy, natomiast "odchudzone" używane auto osobowe można kupić już za ok. 6 tys. zł.
W WORD już po nowemu
Powodem wprowadzenia zmian w przepisach były ubiegłoroczne doniesienia do prokuratora generalnego. Grupa prawników zwróciła uwagę na nieprawidłowości w "odchudzaniu" samochodów oraz używanie tych pojazdów podczas egzaminów państwowych. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego już od ponad pół roku ściślej trzymają się wytycznych i egzaminują tylko na "czterokołowcach" zamiast na przerobionych samochodach osobowych (pojazd dostarcza kandydat na kierowcę).
Po nowym roku także młodych kierowców czeka wymiana pojazdów z posiadanych obecnie "osobowych" na "czterokołowce". "Nowe przepisy odbierają wcześniej nabyte prawa do prowadzenia określonych samochodów osobowych. Ustawodawca powinien się nad tym zastanowić i jak najszybciej zmienić dyskusyjne zapisy" - przyznaje Tomasz Matuszewski z WORD w Warszawie.
Co na to urzędnicy z resortu transportu? "Osoby posiadające prawo jazdy kategorii B1, po wejściu w życie ustawy o kierujących pojazdami, nadal będą mogły prowadzić wszystkie czterokołowce, ale już z wyłączeniem samochodów osobowych" - mówi Mikołaj Karpiński z Ministerstwa Transportu.
Nadchodzi więc koniec przerabiania aut osobowych na takie, które mogą prowadzić 16-latkowie. Młodzi kierowcy zostaną zmuszeni do kupienia droższych samochodów. Do wyboru pozostaną tzw. mikroauta, np. Microcar M.Go lub Aixam Crossover GT - oba w cenie około 50 tys. zł.
TAK JEST:
Można prowadzić motorower oraz trójkołowy lub czterokołowy pojazd samochodowy o masie własnej do 550 kg, z wyjątkiem motocykla. W praktyce jest to zwykle małe auto poddane przeróbkom, które obniżyły jego masę. W dowodzie rejestracyjnym znajduje się wpis "samochód osobowy".
TAK BĘDZIE:
Można będzie prowadzić pojazd samochodowy, z wyłączeniem auta osobowego, ciężarowego i motocykla). Z praktycznego punktu widzenia najważniejsze jest to, że takie pojazdy mają w dowodzie rejestracyjnym wpis "inny pojazd samochodowy", "pojazd czterokołowy" lub "pojazd samochodowy". Nie mogą mieć wpisu "samochód osobowy".
- Kurs: od ok. 1000 zł
- Wypożyczenie auta na egzamin państwowy: od 120 zł
- Egzamin na prawo jazdy kategorii B1: 157 zł (część teoretyczna 22 zł + praktyczna 135 zł)
- Wydanie dokumentu: 84,5 zł
RAZEM: od 1361,5 zł
Sebastian Sulowski