Czy można wymienić żarówki H4 i H7 na oświetlenie LED?

Żarówki H4 i H7 powoli odchodzą w przeszłość. W nowoczesnych samochodach znajdziemy oświetlenie co najmniej ksenonowe lub LED-owe. A ponieważ na rynku są dostępne żarówki LED pasujące w złącza żarówek halogenowych, wielu kierowców zastanawia się nad wymianą oświetlenie na nowsze. Czy jednak taka operacja jest zgodna z prawem? Sprawdźmy.

Większość starszych samochodów ma mało wydajne oświetlenie oparte na standardowych żarówkach halogenowych (H4 lub H7), które wyraźnie ustępują nowszemu oświetleniu samochodowemu.

Rozwiązaniem jest zakup zamienników żarówek wykonanych w technologii LED. Dzięki temu można stosunkowo niewielkim kosztem poprawić wydajność oświetlenia. Reflektory z żarówkami LED potrafią emitować wyraźne, białe światło o większej szerokości i długości.  Do tego są bardziej wytrzymałe. Typowy zestaw żarówek LED ma realną trwałość od 1,5 do 3 tys. godzin, czyli kilka razy dłużej niż w przypadku tradycyjnych żarówek.

Reklama

Czy żarówki LED w reflektorach są legalne?

Jest tylko jeden problem - zamienniki LED, popularnie określane mianem retrofitów, są nielegalne. Wszystko z powodu braku homologacji dla żarówek LED montowanych w reflektorach zaprojektowanych do montażu standardowych żarówek.

Przepisy zabraniają stosowania LED-ów w miejscu zwykłych żarówek, ale tylko w kwestii oświetlenia zewnętrznego. Zakaz dotyczy reflektorów głównych, kierunkowskazów i lamp pozycyjnych.

Jeśli policjant podczas kontroli zauważy przeróbki to zatrzyma dowód rejestracyjny i wystawi mandat. Diagnosta, który wykryje przeróbki w lampach nie zaliczy badania technicznego.

Montaż LED w miejsce starych żarówek jest prosty

Mimo pewnych konsekwencji podczas kontroli drogowej, wielu kierowców ryzykuje i montuje żarówki LED w swoich samochodach. Sam proces podmiany jest bardzo prosty. W miejsce starej żarówki wystarczy wpiąć nową. Jedyną kwestią jest wybór właściwego mocowania w reflektorze.

Czasem mogą się wyświetlić komunikaty o usterkach oświetlenia na desce rozdzielczej. To dlatego, że oświetlenie LED pobiera mniej prądu od tradycyjnych żarówek - do zastąpienia żarówki halogenowej o mocy 55 watów wystarczy LED o mocy ok. 20 watów. Można temu zaradzić montując specjalne adaptery symulujące obecność żarówki. Wystarczy je wpiąć w obwód zasilania. Koszt to zaledwie kilkadziesiąt złotych.

Jak zamontować legalnie oświetlenie LED?

Prawo dopuszcza montaż oświetlenia LED do jazdy dziennej - mogą to być zestawy uniwersalne lub przystosowane do konkretnego modelu. Oprócz tego oszczędne żarówki można stosować w oświetleniu tablicy rejestracyjnej, światła cofania lub montażu LED-owych lampek we wnętrzu auta. Zmodyfikowane oświetlenie podwyższy atrakcyjność pojazdu i poprawi przyjemność z użytkowania.

Istnieje również proces legalizacji żarówek LED w światłach zewnętrznych. Należy na własny koszt przeprowadzić badanie w Instytucie Transportu Samochodowego (ITS) i ze stosowną opinią rzeczoznawcy udać się na badanie techniczne. Dopiero wówczas można legalnie jeździć na retrofitach LED.

Retrofity LED. Zmiana prawa

Obecnie Polska ma bardzo rygorystyczne przepisy dotyczące wymiany oświetlenia z halogenowego na LED-owe. Tymczasem retrofity są dopuszczalne w wielu europejskich krajach, jak Niemcy, Austria, Francja czy Czechy. Niestety w Polsce nie robi się żadnych kroków w kierunku zmiany prawa, natomiast pewne postępowania toczą się na szczeblu unijnym. Niestety, ujednolicenie prawa w zakresie stosowania retrofitów LED potrwać może jeszcze nawet kilka lat.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: reflektory | żarówki LED | retrofit | porady dla kierowców
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy