Czy można jeździć na oponach zimowych latem? Jakie są przepisy?
W ostatnim czasie ceny opon mocno wzrosły. Dlatego niektórzy kierowcy nie chcą kupować dwóch kompletów i próbują jeździć cały rok na jednym zestawie ogumienia. Wiadomo, że ciężko się jeździ na oponach letnich zimą, ale czy można jeździć na oponach zimowych latem? Czy to jest zgodne z przepisami?
Teoria jest prosta. Opony letnie nie nadają się do jazdy zimą i analogicznie - opony zimowe nie nadają się do jazdy latem. Ale jest jeszcze jedna teoria: aktualnie obowiązujące przepisy w Polsce nie regulują tej kwestii, w przeciwieństwie do zasad obowiązujących już od wielu lat w większości państw Europy.
A więc można legalnie jeździć na oponach zimowych latem i letnich zimą. Ale...
Używanie opon zimowych w czasie lata to niebezpieczny pomysł. Przede wszystkim dlatego, że opony zimowe bardzo słabo radzą sobie z wysoką temperaturą, niezależnie od tego czy jadą po suchej czy mokrej nawierzchni.
Bok opony zimowej jest bardziej elastyczny, zatem w momencie nagłej zmiany kierunku jazdy auto jadące na suchej nawierzchni może stracić przyczepność i zachowywać się jakby jechało po mokrej drodze.
Błędem wielu kierowców jest używanie mocno zużytych opon zimowych w okresie letnim, tylko po to, żeby je "dojeździć". Takie ogumienie ma często mocno zużyty bieżnik, przez co nie zapewnia optymalnej przyczepności, a droga hamowania może się wydłużać nawet o kilkanaście metrów. Takie opony dużo gorzej poradzą sobie ze zjawiskiem aquaplanningu.
Za jazdę na oponach zimowych latem nie grozi mandat, ale policjant może wypisać mandat za zbyt mocno zużyte ogumienie. Bardzo często zużyte opony mają bieżnik, którego wysokość jest mniejsza niż 1,6 mm.
Na nowych oponach jest oznaczany wskaźnik TWI, który określa głębokość rowków bieżnika. Pojawia się w kilku miejscach, żeby poinformować w jakim stanie są opony. Może się zdarzyć, że w jednym z takich miejsc zużycie będzie zbyt duże.
Trzeba mieć na uwadze, że opony zimowe zużywają się dużo szybciej podczas wysokich temperatur. Czasami wystarczy kilkaset kilometrów różnicy w przebiegu, żeby opona przestała się nadawać do dalszej eksploatacji.
Jeśli policjant podczas kontroli zauważy, że wskaźnik TWI pokazuje, że opony są zużyte - zatrzyma dowód rejestracyjny z powodu złego stanu ogumienia. Wysokość mandatu nie została sprecyzowana w taryfikatorze - policjant może wystawić 500 złotowy mandat, ale w teorii może on wynosić nawet 3 tys. złotych.