Czy hak holowniczy musi być wbity w dowód rejestracyjny?
Hak holowniczy pozwala montować do niego wiele przydatnych akcesoriów, choćby bagażnik na rowery, oraz umożliwia ciągnięcie przyczepy. Tego typu dodatek jest jednak na tyle ważny, że żeby był legalny, informacja o nim musi widnieć w dowodzie rejestracyjnym w odpowiedniej rubryce. Dodatkowo, pojazd musi mieć homologację, która pozwala na montaż haka.
Znane są historie kierowców, którzy kupowali samochód z myślą o montażu haka, a potem okazywało się, że ze względów konstrukcyjnych (np. szklanego dachu) lub po prostu z uwagi na brak homologacji producenta, nie było to możliwe. W przypadku aut nowych trzeba więc dokładnie ustalić ze sprzedawcą homologację i możliwość montażu haka, bo jeśli pojazd wyjedzie z fabryki bez homologacji do montażu haka, to już nic nie będziemy mogli zrobić. W przypadku aut używanych sprawa jest łatwiejsza, bo wystarczy spojrzeć do odpowiednich rubryk w dowodzie rejestracyjnym.
W rubryce O.1 w dowodzie rejestracyjnym znajdziemy dopuszczalną masę całkowitą przyczepy z hamulcem, którą dany pojazd może ciągnąć, z kolei rubryka O.2 wskazuje na tę samą wartość, ale przyczepy bez hamulca. Jeśli więc w obu rubrykach wpisane są wartości liczbowe, oznacza to, że pojazd, nawet jeśli nie jest wyposażony w hak, to ma odpowiednią homologację, by go zamontować. Kolejnym polem w dowodzie rejestracyjnym, na które warto zwrócić uwagę, jest F.3, czyli rubryka, w której podaje się dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów (auta i przyczepy).
Co, jeśli zamiast liczb znajdziemy tam po prostu czarne kreski? W tym wypadku pojazd nie ma homologacji do montażu haka holowniczego, a jego montaż nie jest nielegalny, nawet jeśli nie będziemy go używać lub korzystać z niego na przykład do montażu bagażnika na rowery.
Hak holowniczy musi mieć homologację, czyli certyfikat potwierdzający, że spełnia on odpowiednie normy bezpieczeństwa i jest zgodny z przepisami. Na haku powinien znajdować się znak homologacji (litera "E" z numerem kraju homologacyjnego, w przypadku Polski numer to 20) oraz tabliczka znamionowa z informacjami dotyczącymi maksymalnych obciążeń. Po zamontowaniu haka holowniczego należy dokonać odpowiedniego wpisu w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Aby to zrobić, trzeba udać się na stację diagnostyczną, gdzie dokonana zostanie kontrola techniczna (jej koszt to 35 zł), a następnie z odpowiednim zaświadczeniem udać się do wydziału komunikacji, aby informacja o haku holowniczym pojawiła się w dokumencie.
Jeśli w czasie kontroli policjant stwierdzi, że hak zamontowany został nielegalnie (nie ma o nim informacji w dowodzie lub też pojazd nie ma homologacji do jego montażu) nałoży na kierowcę mandat w wysokości 500 zł. Ale to nie koniec, bo prawdopodobnie dojdzie też do zatrzymania dowodu rejestracyjnego i skierowania pojazdu na badanie techniczne - hak trzeba będzie albo zalegalizować (jeśli pojazd ma homologację) lub go zdemontować (gdy takiej homologacji brak).