Czujniki ciśnienia w oponach – uważaj na uszkodzenia przy wymianie opon!
Przy wymianie opon często niszczone są czujniki ciśnienia. Nie daj się naciągnąć na ich wymianie
Monitorowanie ciśnienia w oponach to z jednej strony prawny wymóg (od 2014 r. jest obowiązkowe w nowych autach), z drugiej wygoda.
Kierowcy rzadko kiedy regularnie sprawdzają ciśnienie, a spadek rzędu 0,5 bara jest praktycznie niewyczuwalny.
Systemy informujące o ubytku powietrza opierają się na dwóch zasadach działania.
Część samochodów określa to pośrednio, na podstawie porównania prędkości obrotowej kół, inne - bezpośrednio, przez czujniki ciśnienia zamontowane na feldze, wewnątrz opony.
Te pierwsze są mniej dokładne, ale praktycznie bezproblemowe w codziennym użytkowaniu. Drugie - przeciwnie. Są bardziej precyzyjne, ale podatne na uszkodzenia, szczególnie w trakcie wymian opon.
Czujnik jest zintegrowany z zaworem i zamontowany blisko krawędzi felgi. Nieumiejętne obchodzenie się z kołem podczas wymiany ogumienia może prowadzić do oderwania czujnika od zaworu.
W zasadzie fachowy wulkanizator powinien poradzić sobie z taką wymianą bez problemów, ale niektórzy z nich (zwłaszcza sezonowi, których teraz nie brakuje) nawet nie wiedzą, w których autach takie sensory są zamontowane. Dlatego przed wymianą należy mechanika uprzedzić o obecności czujników, a gdy dojdzie do awarii, pamiętać, że koszt jej naprawy spoczywa po jego stronie.
Samochód, w którym zamontowane są czujniki ciśnienia, najłatwiej rozpoznać po tym, że w jednej z pozycji menu komputera pokładowego podawane są dokładne wartości ciśnienia w każdym kole.
Wyniki z czujników zamontowanych przy zaworach przekazywane są na deskę rozdzielczą drogą radiową. System jest dokładny, ale wrażliwy na uszkodzenie.
Audi A4 B8
Audi Q5
BMW serii 3 F30
BMW serii 5 F10
Citroen C5
Ford C-Max
Mercedes klasy C W204
Opel Insignia
Toyota Auris
Volkswagen Passat B6
Detal, który okazuje się dość częstą przyczyną uszkodzeń czujników ciśnienia. Metalowe rdzewieją i z czasem jest je bardzo trudno odkręcić - przy próbach łatwo je ukręcić. Należy stosować jak najbardziej zwykłe, wykonane z plastiku.
Monitorowanie ciśnienia w oponach nie musi być realizowane za pomocą czujników. W wielu modelach wykorzystuje się do tego czujniki ABS-u, które wykrywają różnicę w prędkości obrotowej koła spowodowaną spadkiem ciśnienia i zmianę jego średnicy. Problem sygnalizuje kontrolka. W takim rozwiązaniu nie są podawane informacje o wartości ciśnienia w kole. Po dopompowaniu koła system trzeba zresetować przyciskiem.
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: AB, PT, archiwum; "Motor" 50/2017
Cechy dobrej opony sportowej – OPONY/FELGI