Czujniki ciśnienia w oponach – uważaj na uszkodzenia przy wymianie opon!

Przy wymianie opon często niszczone są czujniki ciśnienia. Nie daj się naciągnąć na ich wymianie

Monitorowanie ciśnienia w oponach to z jednej strony prawny wymóg (od 2014 r. jest obowiązkowe w nowych autach), z drugiej wygoda.

Kierowcy rzadko kiedy regularnie sprawdzają ciśnienie, a spadek rzędu 0,5 bara jest praktycznie niewyczuwalny.

Systemy informujące o ubytku powietrza opierają się na dwóch zasadach działania.

Część samochodów określa to pośrednio, na podstawie porównania prędkości obrotowej kół, inne - bezpośrednio, przez czujniki ciśnienia zamontowane na feldze, wewnątrz opony.

Te pierwsze są mniej dokładne, ale praktycznie bezproblemowe w codziennym użytkowaniu. Drugie - przeciwnie. Są bardziej precyzyjne, ale podatne na uszkodzenia, szczególnie w trakcie wymian opon.

Reklama

Czujnik jest zintegrowany z zaworem i zamontowany blisko krawędzi felgi. Nieumiejętne obchodzenie się z kołem podczas wymiany ogumienia może prowadzić do oderwania czujnika od zaworu.

W zasadzie fachowy wulkanizator powinien poradzić sobie z taką wymianą bez problemów, ale niektórzy z nich (zwłaszcza sezonowi, których teraz nie brakuje) nawet nie wiedzą, w których autach takie sensory są zamontowane. Dlatego przed wymianą należy mechanika uprzedzić o obecności czujników, a gdy dojdzie do awarii, pamiętać, że koszt jej naprawy spoczywa po jego stronie.

AUTA, KTÓRYCH DOTYCZY PROBLEM

Samochód, w którym zamontowane są czujniki ciśnienia, najłatwiej rozpoznać po tym, że w jednej z pozycji menu komputera pokładowego podawane są dokładne wartości ciśnienia w każdym kole.

Wyniki z czujników zamontowanych przy zaworach przekazywane są na deskę rozdzielczą drogą radiową. System jest dokładny, ale wrażliwy na uszkodzenie.

PRZYKŁADOWE MODELE SAMOCHODÓW Z CZUJNIKAMI CIŚNIENIA W OPONACH

Audi A4 B8

Audi Q5

BMW serii 3 F30

BMW serii 5 F10

Citroen C5

Ford C-Max

Mercedes klasy C W204

Opel Insignia

Toyota Auris

Volkswagen Passat B6

WAŻNE: KAPTURKI NA ZAWORY

Detal, który okazuje się dość częstą przyczyną uszkodzeń czujników ciśnienia. Metalowe rdzewieją i z czasem jest je bardzo trudno odkręcić - przy próbach łatwo je ukręcić. Należy stosować jak najbardziej zwykłe, wykonane z plastiku.

POŚREDNI POMIAR CIŚNIENIA - BEZPROBLEMOWY

Monitorowanie ciśnienia w oponach nie musi być realizowane za pomocą czujników. W wielu modelach wykorzystuje się do tego czujniki ABS-u, które wykrywają różnicę w prędkości obrotowej koła spowodowaną spadkiem ciśnienia i zmianę jego średnicy. Problem sygnalizuje kontrolka. W takim rozwiązaniu nie są podawane informacje o wartości ciśnienia w kole. Po dopompowaniu koła system trzeba zresetować przyciskiem.

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: AB, PT, archiwum; "Motor" 50/2017

Cechy dobrej opony sportowej – OPONY/FELGI

Błędy przy doborze kół i zmianie felg – EKSPLOATACJA

Geometria zawieszenia - co warto o niej wiedzieć? – PORADY

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy