Czujniki ciśnienia w oponach obowiązkowe

Z początkiem listopada wchodzi w życie przepis wymuszający na producentach obowiązkowy montaż systemu, który monitoruje ciśnienie w oponach (dotyczy modeli nowo homologowanych). Z tego względu należy przygotować się na dłuższy i droższy proces wymiany ogumienia.

System monitorujący TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) informuje kierowcę o spadku ciśnienia w ogumieniu. W wielu samochodach jest on montowany fabrycznie już od kilku lat. Dane z czujników, najczęściej umieszczonych przy wentylu, przekazywane są za pomocą fal radiowych i prezentowane na ekranie monitora pokładowego lub tablicy rozdzielczej auta. Pozwala to na bieżącą, dokładną kontrolę ciśnienia w każdym z kół.

W wybranych autach klasy średniej i niższej, m.in. w modelach pojazdów z grupy VAG, stosowany jest inny, pośredni system TPMS. W tym przypadku do pomiarów wykorzystuje się stosowane w systemach ABS i ESC czujniki prędkości kół.

Reklama

Poziom ciśnienia ogumienia obliczany jest na podstawie wibracji lub obrotów kół. Jest to system tańszy, ale należy mieć na uwadze, że kierowca informowany jest o spadku ciśnienia dopiero w momencie, gdy różnica wynosi 20% w stosunku do stanu początkowego.

Bez czujnika ani rusz

Od 1 listopada 2014 każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi być zaopatrzony w system TPMS. "Pozwoli to kierowcom na sprawne kontrolowanie tak ważnego dla bezpiecznej, komfortowej i ekonomicznej jazdy ciśnienia w oponach - zauważa Przemysław Krzekotowski, specjalista ds. TPMS w Oponeo.pl.

Zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu zwiększa spalanie, pogarsza właściwości trakcyjne samochodu oraz prowadzi do szybszego zużycia ogumienia.

Wymiana opon: dłuższa i droższa

Kierowcy, którzy przygotowują się do wymiany opon, a korzystają z systemu TPMS, powinni poinformować o tym specjalistę w zakładzie wulkanizacyjnym. Kiedy chcemy wymienić tylko opony (przez cały rok używamy jednego kompletu felg i czujników ciśnienia), serwis ogumienia nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności poza zachowaniem wyjątkowej ostrożności podczas demontażu, aby nie uszkodzić czujnika mechanicznie.

Konieczna jest jednak diagnoza czujników przed rozpoczęciem demontażu opon (pomiar ciśnienia i temperatury, siła sygnału, stan baterii, itp.) przy użyciu specjalistycznego urządzenia.

"Przy przekładaniu czujników ciśnienia z kompletu felg letnich do zimowych nie można zapomnieć o wymianie kompletu uszczelek i zaworów - podkreśla ekspert z Oponeo.pl. Odpowiednie zestawy naprawcze powinny znajdować się na wyposażeniu profesjonalnych serwisów ogumienia. "Warto ten dodatkowy czas poświęcić, gdyż zaniedbanie tego typu może wiązać się z późniejszą potrzebą wymiany czujnika - dodaje Krzekotowski.

Właściciele aut z systemem TPMS muszą przygotować się na wyższy koszt montażu ogumienia. Cena będzie wahać się w granicach 50-80 zł w zależności od serwisu. Dodatkowo czas wykonania usługi nieco się wydłuży. Lepszym rozwiązaniem może okazać się zaopatrzenie się w drugi komplet kół.

"W ten sposób skracamy czas sezonowej wymiany ogumienia i zmniejszamy ryzyko uszkodzenia czujników przy tych czynnościach - mówi Przemysław Krzekotowski z Oponeo.pl. Kiedy decydujemy się na sezonową wymianę kompletnych kół (zimą stosujemy drugi zestaw felg i czujników), musimy zresetować system TPMS: zabieg ten pozwoli komputerowi pokładowemu rozpoznać nowe czujniki w kołach. Kolejny raz niezbędne będzie specjalistyczne urządzenie, które w tej chwili ma mniej niż 20% serwisów ogumienia.

Największe koszty związane z serwisowaniem czujników ciśnienia poniesiemy w sytuacji wymiany pojedynczego czujnika. Niezależnie od tego, czy przestał on działać z powodu uszkodzenia mechanicznego, czy też rozładowanej baterii, kierowca powinien przygotować się na wydatek około 300 zł za nowy czujnik plus koszty montażu i aktywacji.

Źródło: oponeo.pl

Zima a ciśnienie w oponach - PORADY

Równowaga wysoce pożądana - OPONY/FELGI

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama