Obciążasz auto – dopompuj koła

<b>Sprawdzamy zachowanie auta</b>
<b>Sprawdzamy zachowanie auta</b>Motor

Zobacz również:

    Jeżeli jeździmy głównie autostradowo, zaleca się trwale podnieść ciśnienie w oponach

    Problem pierwszy: podsterowność i słaba reakcja na wejściu w zakręt

    Prawidłowo auto powinno naturalnie rozpocząć skręt, a nie reagować podsterownością.
    Prawidłowo auto powinno naturalnie rozpocząć skręt, a nie reagować podsterownością.Motor
    Obciążone auto bez podniesienia ciśnienia w kołach niechętnie i z opóźnieniem reaguje na skręt kierownicą i w efekcie może wypaść na drugi pas lub wylecieć z drogi.
    Obciążone auto bez podniesienia ciśnienia w kołach niechętnie i z opóźnieniem reaguje na skręt kierownicą i w efekcie może wypaść na drugi pas lub wylecieć z drogi.Motor

    Problem drugi: silna nadsterowność na wyjściu z zakrętu

    Nieobciążony samochód pozostaje neutralny także w końcowej fazie pokonywania zakrętu.
    Nieobciążony samochód pozostaje neutralny także w końcowej fazie pokonywania zakrętu.Motor
    Bez skorygowania ciśnienia obciążony samochód ma tendencję do nadsterowności, czyli wyrzucania tylnej osi z zakrętu. Jest to szczególnie niebezpieczne w autach bez systemu ESP.
    Bez skorygowania ciśnienia obciążony samochód ma tendencję do nadsterowności, czyli wyrzucania tylnej osi z zakrętu. Jest to szczególnie niebezpieczne w autach bez systemu ESP.Motor

    Rozwiązanie

    Po skorygowaniu ciśnienia zgodnie z zaleceniami (w tylnej osi nawet o 50%), samochód odzyskuje neutralną charakterystykę prowadzenia.
    Po skorygowaniu ciśnienia zgodnie z zaleceniami (w tylnej osi nawet o 50%), samochód odzyskuje neutralną charakterystykę prowadzenia.Motor
    Informacje o zalecanych ciśnieniach w oponach są umieszczane najczęściej pod postacią naklejek na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub na słupku drzwiowym (np. Audi, Mercedes, Volkswagen). Niektórzy producenci (m.in. Fiat, Renault) każą jednak sięgać po te informacje do instrukcji obsługi.
    Informacje o zalecanych ciśnieniach w oponach są umieszczane najczęściej pod postacią naklejek na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub na słupku drzwiowym (np. Audi, Mercedes, Volkswagen). Niektórzy producenci (m.in. Fiat, Renault) każą jednak sięgać po te informacje do instrukcji obsługi.Motor

    Rady i fakty na temat ciśnienia w oponach

    • Kontroluj i reguluj ciśnienie w ko łach zawsze na zimno. Po jeździe koła są nagrzane i ciśnienie wzrasta. Nie należy upuszczać powietrza z rozgrzanych kół, gdy ostygną samo spadnie.
    • Sprawdzaj ciśnienie przynajmniej raz na miesiąc i koniecznie przed wyjazdem w dłuższą trasę.
    • Jeżeli nie jesteś pewien dokładności swojego manometru - kontroluj ciśnienie na stacjach wyposażonych w automatyczne pompy z cyfrowym wskazaniem ciśnienia. Nasze pomiary wykazały, że są one bardzo dokładne.
    • Pamiętaj, że koło niedopompowane ma mniejszą nośność. Nie tylko szybciej się wyciera i podnosi zużycie paliwa, ale przy wysokich prędkościach opona może się rozpaść.
    • Niedopompowane koło ma większą podatność na aquaplaning. Im większe ciśnienie w oponie, z tym wyższą prędkością można przejechać przez wodę.
    • Oś, w której ciśnienie jest za niskie będzie miała większe poślizgi boczne na zakrętach. Niedopompowany przód generuje podsterowność, a tył - nadsterowność.
    • Pamiętaj o indeksach prędkości. Opony o wysokich indeksach prędkości (np. Y) mogą być rozpędzane do maksymalnej prędkości jedynie przy określonym obciążeniu i odpowiednim napompowaniu.
    • Jeździsz szybko - trwale dopompuj koła. Auta użytkowane autostradowo mogą mieć na trwale podniesione ciśnienia w kołach. To poprawia zachowanie przy wysokich prędkościach.

    <b>Zalecane zmiany ciśnień do popularnych modeli:</b>

    Model auta
    Opony
    Małe obciążenie
    Pełne obciążenie
    Audi A4 B6 1.9 TDI
    205/60 R15
    2,4
    2,4
    2,8
    2,8
    Audi Q7 3.0 TDI
    235/60 R18
    2,5
    2,4
    3,0
    3,4
    BMW E90 320d
    205/55 R16
    2,1
    2,6
    2,5
    3,0
    BMW X5 E70 3.0d
    255/50 R19
    2,1
    2,5
    2,6
    3,1
    Citroen C5 2.0 HDi (-08)
    225/60 R16
    2,3
    2,5
    2,3
    3,2
    Ford Focus II 1.6 16V
    205/55 R16
    2,4
    2,3
    2,6
    3,0
    Ford Mondeo IV 2.0 TDCi
    215/55 R16
    2,4
    2,2
    2,6
    2,8
    Mazda 3 1.6 MZR-CD
    205/55 R16
    2,2
    2,2
    2,3
    3,1
    Mercedes W211 E270 CDI
    245/45 R17
    2,2
    2,2
    2,5
    2,9
    Opel Vectra C 1.9 CDTI
    205/55 R16
    2,3
    2,3
    2,5
    3,0
    Renault Megane II 1.5 dCi
    195/65 R15
    2,2
    2,0
    2,4
    2,2
    Skoda Octavia II 1.9 TDI
    205/55 R16
    2,2
    2,2
    2,3
    3,0
    VW Passat B6 2.0 TDI
    205/55 R16
    2,5
    2,5
    2,8
    2,8