Obciążasz auto – dopompuj koła

Naklejki na aucie, mówiące o ile podnieść ciśnienie w kołach przy obciążeniu auta są ignorowane przez kierowców. A są istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa.

<b>Sprawdzamy zachowanie auta</b>
<b>Sprawdzamy zachowanie auta</b>Motor

W większości samochodów albo na klapce wlewu paliwa, albo na słupku drzwiowym znajdziemy nalepki podające wartości ciśnień w kołach dla małego obciążenia oraz przy jeździe z pełnym załadunkiem. I bynajmniej nie chodzi tu tylko o to, by opona nie "siadała" pod obciążeniem. Załadunek samochodu dramatycznie zmienia zachowanie auta przy gwałtownych manewrach. Dlatego w końcowej fazie badań przedprodukcyjnych wykonuje się testy auta z różnymi konfiguracjami obciążenia i dobiera zmiany ciśnienia w oponach tak, aby skompensować tendencję do niebezpiecznego zachowania.

Jaki wpływ ma obciążenie

Na charakterystykę prowadzenia samochodu największy wpływ ma nie samo obciążenie, ale zmiany dociążenia obu osi. Auto z załadowanym bagażnikiem prowadzi się zupełnie inaczej niż samochód z dwoma pasażerami z przodu. Koła obciążone w początkowej fazie manewru z racji wyższego docisku dysponują większym zapasem przyczepności, ale w trakcie jazdy po zakręcie siła odśrodkowa wywiera większe siły boczne. W efekcie oś obciążona reaguje na ruchy kierownicą z opóźnieniem, ale jednocześnie dając znacznie silniejsze efekty. W typowym manewrze omijania przeszkody z pełnym załadunkiem najpierw samochód nie będzie chciał skręcić (wymagając głębszego ruchu kierownicą), a następnie zaskoczy dużą nadsterownością, wyrzucając tył poza tor jazdy. To bardzo niebezpieczne zachowanie, które mogło się prawie nie pojawiać w pojeździe mało obciążonym, a ze zdwojoną siłą zaskakuje kierowcę załadowanego auta. Obecnie większość samochodów konstruowana jest tak, by były raczej lekko podsterowne, a więc nie zaskakiwały kierowcy zarzucaniem tyłem, lecz raczej wypadały przodem z zakrętu. Po obciążeniu auta może się to zmienić. Dla statystycznego kierowcy silna nadsterowność jest dużym zaskoczeniem i może spowodować problemy z utrzymaniem się na drodze, szczególnie jeżeli samochód nie jest wyposażony w system ESP.

Co można zrobić

Zobacz również:

    Wielowahaczowe zawieszenia tylnej osi stosuje się w lepszych samochodach głównie po to, aby poprawić precyzję prowadzenia pojazdu przy różnych obciążeniach. Chodzi o to, by pomimo przechyłów nadwozia, zachowane były optymalne kąty pochylenia kół. To jednak nie wystarczy, a poza tym nie każdy samochód ma wielowahaczowe zawieszenie. Dlatego niezbędna jest kompensacja ciśnienia w kołach. Im bowiem koło bardziej napompowane, tym opona mniej się odkształca i lepiej znosi obciążenia boczne. Ponieważ wartości można dobrać niezależnie dla kół przedniej i tylnej osi, toteż możliwe jest kompensowanie różnic w ich obciążeniu. Wartości podane w samochodach odnoszą się zwykle do konkretnych rozmiarów opon (jeżeli w aucie dopuszczonych jest więcej niż jeden) i uwzględniają dwa lub trzy warianty obciążenia. W autach, w których nie widać naklejek z ciśnieniami trzeba poszukać informacji w instrukcji obsługi.

    Jeżeli jeździmy głównie autostradowo, zaleca się trwale podnieść ciśnienie w oponach

    Warto zdawać sobie sprawę z faktu, iż największe zagrożenie stabilności pojazdu niesie ze sobą zbyt niskie ciśnienie. Jeżeli jest zbyt wysokie (w rozsądnych granicach, np. ok. pół bara), to w praktyce nie jest to niebezpieczne. Inżynierowie firmy Continental dopuszczają wręcz jazdę z podniesionym ciśnieniem na stałe, o ile samochód jeździ bardzo szybko. Jednak użytkując nieobciążony samochód w jeździe miejskiej warto obniżyć ciśnienie do zalecanej wartości, co wydłuży trwałość opon.

    Problem pierwszy: podsterowność i słaba reakcja na wejściu w zakręt

    Prawidłowo auto powinno naturalnie rozpocząć skręt, a nie reagować podsterownością.Motor
    Obciążone auto bez podniesienia ciśnienia w kołach niechętnie i z opóźnieniem reaguje na skręt kierownicą i w efekcie może wypaść na drugi pas lub wylecieć z drogi.Motor

    Problem drugi: silna nadsterowność na wyjściu z zakrętu

    Nieobciążony samochód pozostaje neutralny także w końcowej fazie pokonywania zakrętu.Motor
    Bez skorygowania ciśnienia obciążony samochód ma tendencję do nadsterowności, czyli wyrzucania tylnej osi z zakrętu. Jest to szczególnie niebezpieczne w autach bez systemu ESP.Motor

    Rozwiązanie

    Po skorygowaniu ciśnienia zgodnie z zaleceniami (w tylnej osi nawet o 50%), samochód odzyskuje neutralną charakterystykę prowadzenia.Motor

    Warto stosować się do zalecenia podniesienia ciśnienia w kołach przy jeździe z dużym obciążeniem. Dodatkowy ciężar powoduje, że siły boczne działające na opony wzrastają. Doprowadza to do ich odkształcenia i spadku przyczepności. Dopompowanie kół poprawia sztywność boczną opony i tym samym pozwala odzyskać przyczepność.

    Informacje o zalecanych ciśnieniach w oponach są umieszczane najczęściej pod postacią naklejek na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub na słupku drzwiowym (np. Audi, Mercedes, Volkswagen). Niektórzy producenci (m.in. Fiat, Renault) każą jednak sięgać po te informacje do instrukcji obsługi.Motor

    Rady i fakty na temat ciśnienia w oponach

    • Kontroluj i reguluj ciśnienie w ko łach zawsze na zimno. Po jeździe koła są nagrzane i ciśnienie wzrasta. Nie należy upuszczać powietrza z rozgrzanych kół, gdy ostygną samo spadnie.
    • Sprawdzaj ciśnienie przynajmniej raz na miesiąc i koniecznie przed wyjazdem w dłuższą trasę.
    • Jeżeli nie jesteś pewien dokładności swojego manometru - kontroluj ciśnienie na stacjach wyposażonych w automatyczne pompy z cyfrowym wskazaniem ciśnienia. Nasze pomiary wykazały, że są one bardzo dokładne.
    • Pamiętaj, że koło niedopompowane ma mniejszą nośność. Nie tylko szybciej się wyciera i podnosi zużycie paliwa, ale przy wysokich prędkościach opona może się rozpaść.
    • Niedopompowane koło ma większą podatność na aquaplaning. Im większe ciśnienie w oponie, z tym wyższą prędkością można przejechać przez wodę.
    • Oś, w której ciśnienie jest za niskie będzie miała większe poślizgi boczne na zakrętach. Niedopompowany przód generuje podsterowność, a tył - nadsterowność.
    • Pamiętaj o indeksach prędkości. Opony o wysokich indeksach prędkości (np. Y) mogą być rozpędzane do maksymalnej prędkości jedynie przy określonym obciążeniu i odpowiednim napompowaniu.
    • Jeździsz szybko - trwale dopompuj koła. Auta użytkowane autostradowo mogą mieć na trwale podniesione ciśnienia w kołach. To poprawia zachowanie przy wysokich prędkościach.
    Model auta
    Opony
    Małe obciążenie
    Pełne obciążenie
    Audi A4 B6 1.9 TDI
    205/60 R15
    2,4
    2,4
    2,8
    2,8
    Audi Q7 3.0 TDI
    235/60 R18
    2,5
    2,4
    3,0
    3,4
    BMW E90 320d
    205/55 R16
    2,1
    2,6
    2,5
    3,0
    BMW X5 E70 3.0d
    255/50 R19
    2,1
    2,5
    2,6
    3,1
    Citroen C5 2.0 HDi (-08)
    225/60 R16
    2,3
    2,5
    2,3
    3,2
    Ford Focus II 1.6 16V
    205/55 R16
    2,4
    2,3
    2,6
    3,0
    Ford Mondeo IV 2.0 TDCi
    215/55 R16
    2,4
    2,2
    2,6
    2,8
    Mazda 3 1.6 MZR-CD
    205/55 R16
    2,2
    2,2
    2,3
    3,1
    Mercedes W211 E270 CDI
    245/45 R17
    2,2
    2,2
    2,5
    2,9
    Opel Vectra C 1.9 CDTI
    205/55 R16
    2,3
    2,3
    2,5
    3,0
    Renault Megane II 1.5 dCi
    195/65 R15
    2,2
    2,0
    2,4
    2,2
    Skoda Octavia II 1.9 TDI
    205/55 R16
    2,2
    2,2
    2,3
    3,0
    VW Passat B6 2.0 TDI
    205/55 R16
    2,5
    2,5
    2,8
    2,8

    Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia Paweł Tyszko, Andrzej Bieńkowski, archiwum

    Motor
    Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
    Dołącz do nas