W ciągu ostatnich kilku miesięcy zwiększyła się oferta nowych aut z instalacjami LPG, a to m.in. za sprawą Opla. W ramach tzw. roku modelowego 2013 niemiecka marka proponuje Corsę, Merivę, Astrę, Zafirę Tourer czy Insignię zasilane gazem.
Na polskim rynku debiutują też kolejne modele z instalacjami gazowymi. Jest więc Chevrolet Spark po liftingu i nowa Dacia Sandero. Z oferty rumuńskiej marki w przypadku tego modelu zniknął silnik 1.6 (84 KM), a auto w "starej" odmianie kupić można tylko na wyprzedaży rocznika 2012. Co ciekawe, nowe Sandero z instalacją LPG przeznaczoną dla silnika 1.2 jest tańsze od swego poprzednika. Wynika to z faktu, że w pierwszym okresie wprowadzania w Polsce Dacii z fabrycznym LPG oferowane były tylko wersje topowe wyposażenia, a więc przy okazji najdroższe. W przypadku "starego" Sandero 1.6 LPG oferta dotyczy tylko samochodów znajdujących się jeszcze u dealerów. Podobnie jest z Chevroletem Sparkiem w wersji przed liftingiem.
Szeroką gamę samochodów z LPG ma też Skoda (w sumie cztery modele). Ostatnio nieco staniały Octavie z gazem, a to z powodu bliskiej premiery nowej generacji tego auta.
Prezentowane w tabeli poniżej samochody z instalacjami LPG wyprodukowane zostały w 2012 r. i oznacza to, że przy ewentualnym zakupie takiego pojazdu uda się zapewne wynegocjować dodatkowy rabat. Wyjątkiem w zestawieniu jest nowa Dacia Sandero z fabryczną instalacją, której cenę wprawdzie już znamy, ale pierwsze auta trafią do salonów dopiero w najbliższych tygodniach i pochodzić będą z tegorocznej produkcji. Wkrótce pojawi się też nowy Logan zasilany gazem, a jego cena powinna być bardzo zbliżona do Sandero.
Nowe auta z instalacjami LPG objęte są pełną gwarancją producenta. Na dodatek z 45 wersji bazowych, które prezentujemy obok, jedna czwarta ma ceny nieprzekraczające 40 tys. zł.
Nowe samochody z instalacjami LPG
Model | Silnik | Przysp. 0-100 km/h | Prędkość maks. | Zużycie LPG | Cena auta z LPG | Cena auta bez LPG |
Instalacje montowane w fabryce |
Alfa Romeo |
MiTo | 1.4 120 KM | 8,8 s | 198 km/h | 8,1 l/100 km | 69 900 zł | brak |
Giulietta | 1.4 120 KM | 9,4 s | 195 km/h | 8,3 l/100 km | 80 500 zł | 71 500 zł |
Dacia |
Sandero | 1.2 75 KM | 15,2 s | 158 km/h | 7,5 l/100 km | 37 450 zł | 29 900 zł |
Sandero | 1.6 84 KM | 12,9 s | 169 km/h | 8,9 l/100 km | 42 850 zł | 39 990 zł |
Nowe Sandero | 1.2 75 KM | 15,2 s | 158 km/h | 7,5 l/100 km | 36 400 zł | 29 900 zł |
Logan MCV | 1.6 84 KM | 15,3 s | 160 km/h | 9,3 l/100 km | 41 350 zł | 32 250 zł |
Duster 4x2 | 1.6 105 KM | 11,8 s | 165 km/h | 9,1 l/100 km | 49 200 zł | 39 900 zł |
Hyundai |
i20 3d | 1.2 85 KM | 12,7 s | 167 km/h | 7,0 l/100 km | 40 400 zł | 37 400 zł |
i20 5d | 1.2 85 KM | 12,7 s | 167 km/h | 7,0 l/100 km | 41 900 zł | 38 900 zł |
Mitsubishi |
Colt 5d | 1.3 95 KM | 11,1 s | 180 km/h | 7,0 l/100 km | 45 580 zł | 39 990 zł |
Opel |
Corsa 3d | 1.2 85 KM | 14,3 s | 168 km/h | 6,8 l/100 km | 48 400 zł | 43 400 zł |
Corsa 5d | 1.2 85 KM | 14,3 s | 168 km/h | 7,1 l/100 km | 49 700 zł | 45 900 zł |
Meriva | 1.4 Turbo 120 KM | 11,8 s | 187 km/h | 7,6 l/100 km | 71 800 zł | 59 750 zł |
Astra 5d | 1.4 Turbo 140 KM | 10,2 s | 202 km/h | 7,9 l/100 km | 77 900 zł | 71 500 zł |
Astra ST | 1.4 Turbo 140 KM | 10,8 s | 200 km/h | 8,1 l/100 km | 81 800 zł | 75 400 zł |
Zafira Tourer | 1.4 Turbo 140 KM | 11,8 s | 195 km/h | 7,9 l/100 km | 100 750 zł | 93 250 zł |
Insignia 4d | 1.4 Turbo 140 KM | 12,4 s | 195 km/h | 7,6 l/100 km | 100 550 zł | 93 950 zł |
Insignia 5d | 1.4 Turbo 140 KM | 12,4 s | 195 km/h | 7,6 l/100 km | 102 050 zł | 95 450 zł |
Insignia ST | 1.4 Turbo 140 KM | 13,4 s | 190 km/h | 7,9 l/100 km | 111 750 zł | 105 150 zł |
Volkswagen |
Caddy Kombi | 1.6 102 KM | 12,9 s | 164 km/h | 10,4 l/100 km | 79 337 zł | brak |
Instalacje LPG montowane u dealerów |
Chevrolet |
Spark | 1.0 68 KM | 15,5 s | 154 km/h | 6,8 l/100 km | 30 890 zł | 26 990 zł |
Spark | 1.2 81 KM | 12,1 s | 164 km/h | 7,0 l/100 km | 39 590 zł | 35 690 zł |
Spark FL | 1.0 68 KM | 15,5 s | 154 km/h | 6,8 l/100 km | 32 980 zł | 28 990 zł |
Spark FL | 1.2 81 KM | 12,1 s | 164 km/h | 7,0 l/100 km | 38 480 zł | 34 490 zł |
Cruze 5d | 1.8 141 KM | 11,1 s | 195 km/h | 8,5 l/100 km | 55 980 zł | 51 990 zł |
Cruze 4d | 1.8 141 KM | 11,1 s | 200 km/h | 8,5 l/100 km | 57 380 zł | 53 490 zł |
Orlando | 1.8 141 KM | 11,6 s | 185 km/h | 8,7 l/100 km | 65 690 zł | 56 990 zł |
Skoda |
Citigo 3d | 1.0 60 KM | 14,4 s | 160 km/h | 5,7 l/100 km | 33 790 zł | 28 990 zł |
Citigo 5d | 1.0 60 KM | 14,4 s | 160 km/h | 5,7 l/100 km | 35 290 zł | 31 790 zł |
Fabia | 1.2 70 KM | 14,9 s | 163 km/h | 6,8 l/100 km | 44 100 zł | 39 750 zł |
Fabia | 1.4 85 KM | 12,2 s | 175 km/h | 7,4 l/100 km | 46 200 zł | 41 550 zł |
Fabia Combi | 1.2 70 KM | 15,0 s | 164 km/h | 6,8 l/100 km | 46 600 zł | 42 250 zł |
Fabia Combi | 1.4 85 KM | 12,3 s | 176 km/h | 7,4 l/100 km | 48 700 zł | 44 050 zł |
Roomster | 1.4 85 KM | 13,0 s | 171 km/h | 8,0 l/100 km | 44 000 zł | 39 350 zł |
Octavia | 1.6 102 KM | 12,3 s | 190 km/h | 8,8 l/100 km | 55 550 zł | 50 700 zł |
Octavia | 1.4 TSI 122 KM | 9,7 s | 203 km/h | 7,9 l/100 km | 60 880 zł | 55 400 zł |
Octavia Combi | 1.6 102 KM | 12,4 s | 189 km/h | 9,0 l/100 km | 58 850 zł | 54 000 zł |
Octavia Combi | 1.4 TSI 122 KM | 9,8 s | 202 km/h | 7,9 l/100 km | 64 680 zł | 58 700 zł |
Instalacje montowane u dealerów lub w serwisach LPG |
Fiat |
500 | 1.2 69 KM | 12,9 s | 160 km/h | 6,1 l/100 km | 42 900 zł | 40 400 zł |
Panda | 1.2 69 KM | 14,2 s | 164 km/h | 6,1 l/100 km | 34 490 zł | 31 990 zł |
Punto 3d | 1.2 69 KM | 14,4 s | 156 km/h | 6,2 l/100 km | 35 490 zł | 32 990 zł |
Punto 5d | 1.2 69 KM | 14,4 s | 156 km/h | 6,2 l/100 km | 37 490 zł | 34 990 zł |
Bravo | 1.4 90 KM | 12,5 s | 179 km/h | 8,4 l/100 km | 50 990 zł | 48 490 zł |
Lancia |
Ypsilon | 1.2 69 KM | 14,5 s | 163 km/h | 6,2 l/100 km | 46 500 zł | 43 500 zł |
Delta | 1.4 120 KM | 9,8 s | 195 km/h | 8,5 l/100 km | 71 990 zł | 68 990 zł |
Powyżej prezentujemy przegląd oferty nowych samochodów z instalacjami LPG montowanymi fabrycznie, w salonach dealerskich lub we wskazanych przez producentów aut autoryzowanych serwisach LPG. Od 1 stycznia 2013 r. zawieszony został montaż instalacji LPG w nowych Seatach, co wynika ze zmian organizacyjnych u importera. Zużycie gazu podajemy na podstawie danych producentów samochodów. Ceny dotyczą najtańszych wersji wyposażenia.
Tekst: Jacek Franek, zdjęcie: Andrzej Bieńkowski
Regeneracja głowicy w autach z LPG - EKSPLOATACJA