Co to jest płyn AdBlue i do czego służy?

Coraz bardziej rygorystyczne przepisy oraz zaawansowane technologie dotyczące oczyszczania spalin sprawiły, że od kilku lat wszystkie silniki wysokoprężne są wyposażone w katalizatory SCR (Selective Catalytic Reduction – Selektywna Redukcja Katalityczna). Aby mogły spełniać swoje zadanie, czyli neutralizować szkodliwe dla środowiska tlenki azotu, w autach z silnikami Diesla stosuje się płyn AdBlue. Co to jest i do czego on służy?

Silniki Diesla przeszły na przestrzeni ostatnich 20-30 lat długą drogę. Kiedyś były kojarzone głównie z potwornym klekotem, słabą dynamiką i obłokiem spalin, które wydobywały się z rur wydechowych. Obecnie wysokoprężne układy napędowe zapewniają świetne osiągi, jeszcze niższe zużycie paliwa, bardzo dobry komfort akustyczny i niską emisję spalin. Jednym z rozwiązań, które upowszechniło się w ostatnich latach jest katalizator SCR mający neutralizować tlenki azotu. Katalizator ten nie może działać bez płynu AdBlue.

Czym jest AdBlue?

AdBlue to specjalny roztwór wodny składający się w 32,5% z mocznika i w 67,5% z wody demineralizowanej, używany w nowoczesnych silnikach Diesla. Stał się popularny i w zasadzie obowiązkowy od czasu wprowadzenia norm Euro 6 (2014/2015), wg której emisja szkodliwych tlenków azotu (NOx) nie może być wyższa niż 80 mg/km. Jego głównym zadaniem jest redukcja emisji tychże tlenków w spalinach.

Reklama

Działa to w ten sposób, że AdBlue jest wtryskiwane do układu wydechowego przed katalizatorem SCR, gdzie pod wpływem wysokiej temperatury rozkłada się na amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak reaguje następnie z tlenkami azotu, przekształcając je w nieszkodliwy azot i wodę, co pomaga spełnić rygorystyczne normy emisji spalin. System nie neutralizuje wszystkich zanieczyszczeń, ale około 90% z nich, co i tak jest doskonałym wynikiem.

Ile samochód pali AdBlue?

Wiele zależy od stylu jazdy, ale przyjmuje się, że uzupełnienie płynu AdBlue jest konieczne co maksymalnie 10 000 km. To, jak często trzeba go tankować zależy też od pojemności samego zbiornika, ta może wynieść od kilku do kilkudziesięciu litrów w przypadku aut ciężarowych czy autobusów. Podobnie jak w przypadku paliwa, samochód wyświetli w komputerze pokłądowym odpowiednio wcześniej informację o tym, że AdBlue należy uzupełnić - najczęściej dzieje się to z dużym wyprzedzeniem, rzędu 1000 km.Co się stanie, jeśli nie zatankujemy AdBlue? To samo, co wtedy, gdy nie zatankujemy paliwa - silnik się nie uruchomi lub ewentualnie przejdzie w tryb awaryjny. Uwaga, może wtedy dojść do uszkodzenia katalizatora SCR, a jego wymiana jest kosztowna.

Płyn AdBlue wlewa się do oddzielnego zbiornika, a wlew umiejscowiony jest zwykle tuż obok wlewu paliwa, pod tą samą klapką. Na niektórych stacjach płyn AdBlue można dolewać wprost z dystrybutora, najczęściej jednak, aby go uzupełnić, należy zakupić kanister z roztworem. Warto pamiętać, że płyn AdBlue ma zawsze identyczny skład, więc nie trzeba kupować droższych produktów. Podczas nalewania AdBlue trzeba uważać - co prawda płyn nie jest szkodliwy dla człowieka czy środowiska, ale jeśli rozlejemy go na karoserię, to szybko tworzy się na niej biała powłoka, która, jeśli nie zostanie usunięta, może powodować korozję.

Ile kosztuje AdBlue?

Najbardziej opłacalne jest zamówienie AdBlue w sklepach internetowych. Jego cena za 5-litrowy kanister to obecnie około 15 zł, za 10 l zapłacimy około 30 zł, a 20 l będzie nas kosztowało mniej więcej 60-70 zł. Podane ceny są orientacyjnymi. Kupując kanister z AdBlue koniecznie szukajmy takich, które wyposażone są w lejek, aby podczas uzupełniania płynu nie wylewał się na nadwozie.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: AdBlue | płyn AdBlue | silnik diesla
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy