Co to jest ASR i jak działa w samochodzie system kontroli trakcji?

W świecie motoryzacji system kontroli trakcji często występuje pod skrótem ASR od Acceleration Slip Regulation. Układ ASR jest używany, gdy koła pojazdu ślizgają się podczas przyspieszania. Taka sytuacja zwykle ma miejsce, gdy tarcie między oponą a podłożem jest zbyt małe. Kontrola trakcji zapobiega utracie przyczepności kół pojazdu za pomocą układu elektrohydraulicznego, który odcina moment obrotowy silnika.

Za co w samochodzie odpowiada system ASR?
Za co w samochodzie odpowiada system ASR? 123RF/PICSEL

Jak działa system kontroli trakcji ASR?

Technologia ASR zmniejsza poślizg kół i pozwala na większą kontrolę nad przyspieszeniem. W ten sam sposób, w jaki ABS ma niwelować poślizg podczas hamowania, analogicznie system kontroli trakcji zapobiega utracie przyczepności przy przyspieszaniu. System kontroli trakcji działa w oparciu o następujące elementy:

  • Czujniki prędkości kół, które monitorują prędkość obrotową w zależności od rodzaju trakcji (te same co przy ABS),
  • Komputer, który steruje pracą jednostki napędowej (głównie przepustnicy).

System stale monitoruje prędkość, z jaką koła obracają się i porównuje otrzymane wartości. Te informacje pochodzą z czujników ABS przy kołach. Jeśli dane wskazują, że różnica prędkości między kołami napędzanymi a nienapędzanymi przekroczy dopuszczalną wartość, moment napędowy silnika zostanie zmniejszony aż do przywrócenia przyczepności. System ASR interweniuje w ułamku sekundy dokonując wymaganej korekty.

System kontroli trakcji ASR. Kiedy go używać?

Kontrola trakcji doskonale sprawdza się w trakcie jazdy po twardej nawierzchni, szczególnie po drogach mokrych i śliskich. Producenci nie zalecają wyłączania ASR podczas codziennego użytkowania pojazdu. Niemniej istnieją momenty, kiedy wyłączenie systemu kontroli trakcji może być dobrym rozwiązaniem.

Dotyczy to takich sytuacji jak:

  • Jazda po torze wyścigowym,
  • Jazda po sypkiej nawierzchni (piasek),
  • Utknięcie pojazdu w błocie lub śniegu.

ASR a ESP - różnice między systemami

ASR to regulacja antypoślizgowa, która zapobiega poślizgowi kół poprzez odcięcie momentu obrotowego silnika. Natomiast ESP to elektroniczny program stabilizacji, który współpracuje z ASR i czujnikami prędkości kół, aby pomóc kierowcy utrzymać zamierzony kurs, generując siły korygujące, głównie podczas wykonywania nagłych manewrów, takich jak unikanie wypadku.

Kontrolka ASR

Samochód jest wyposażony w lampkę ostrzegawczą na desce rozdzielczej, która informuje o stanie systemu ASR. W większości pojazdów lampka układu kontroli trakcji będzie migać w warunkach słabej przyczepności.

Kontrolka ostrzegawcza związana z systemem ASR zaświeci się również, jeśli kierowca wyłączy system kontroli trakcji.

W obu przypadkach lampka ostrzegawcza działa prawidłowo i nie wskazuje na usterkę układu. Jeśli natomiast kontrolka ASR świeci ciągle (przy włączonym systemie), oznacza to problem z ASR lub powiązanym urządzeniem, który należy rozwiązać. Pojazd wyłączy działanie kontroli trakcji do czasu rozwiązania defektu.

Chociaż wielu kierowców może pokusić się o wyłączenie kontroli trakcji w trakcie jazdy, zaleca się, aby układ ASR był aktywny przez cały czas.

Ponadto kierowcy bez doświadczenia w kontroli poślizgu są narażeni na wypadki. Zawsze niezwykle ważne jest, aby zachować ostrożność i skupić się na drodze, bez względu na to, ile systemów bezpieczeństwa ma samochód, ponieważ nie zawsze mogą one uratować życie.

***

Moto flesz. Odcinek 22INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas