Co oznaczają pola O1 i O2 w dowodzie rejestracyjnym?

Nie ma innego sposobu na ciągnięcie przyczepy niż zamontowanie w pojeździe haka holowniczego - z kolei to, czy taka przeróbka jest możliwa zależy od homologacji pojazdu, a w konsekwencji informacji zawartych w jego dowodzie rejestracyjnym. Kluczowe są pola O.1 i O.2 w tym dokumencie - jeśli widzisz tam wartości liczbowe, to montaż haka jest możliwy.

Kupno i montaż haka holowniczego ułatwia życie kierowcy w wielu aspektach - dzięki niemu można do auta podpiąć przyczepę czy zamontować na nim bagażnik rowerowy, który będzie bardziej praktyczny niż ten umieszczony na dachu. O tym, czy instalacja haka holowniczego jest w ogóle możliwa świadczy homologacja pojazdu oraz informacje zawarte w dowodzie rejestracyjnym.

Pola O.1 i O.2 wskazują, odpowiednio, maksymalną masę całkowitą przyczepy z hamulcem oraz przyczepy bez hamulca. Jeśli w tych polach są jednak kreski, a nie liczby, to znak, że pojazd homologacji na hak holowniczy nie ma i w razie jego montażu nie przejdzie badania technicznego.

Reklama

Jazda z przyczepą na prawo jazdy kategorii B

Dla większości kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B dobra wiadomość jest taka, że można prowadzić pojazd z przyczepą bez konieczności zdobywania dodatkowych uprawnień. Standardowe prawo jazdy kategorii B pozwala na ciągnięcie przyczepy bez hamulca o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 750 kg, czyli tzw. lekkiej przyczepy.

Jeśli jednak przyczepa ma większą masę, nadal można ją ciągnąć, pod warunkiem, że łączna DMC całego zestawu (samochodu i przyczepy) nie przekroczy 3500 kg. W takim przypadku przyczepa musi być wyposażona w hamulec najazdowy. W pewnych sytuacjach maksymalna DMC zestawu może wzrosnąć do 4250 kg - jest to możliwe, gdy DMC pojazdu wynosi 3500 kg, a do niego dołączono lekką przyczepę. Z tej opcji najczęściej korzystają kierowcy lekkich samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Dla cięższych zestawów wymagane są dodatkowe uprawnienia, takie jak kod 96 lub prawo jazdy kategorii B+E. Kod 96 pozwala na ciągnięcie przyczepy o DMC przekraczającej 750 kg, przy czym łączna DMC zestawu musi mieścić się w przedziale 3500 - 4250 kg.

Ile można jechać z przyczepą do 750 kg?

Pewnie wielu kierowców się zdziwi, ale, niezależnie od rodzaju przyczepy, wszystkich kierujących obowiązują te same ograniczenia prędkości. W Polsce tylko w mieście można jechać maksymalnie tyle, ile pozostali, czyli 50 km/h. Poza terenem zabudowanym maksymalna dopuszczalna prędkość to 70 km/h, a na drogach ekspresowych i autostradach 80 km/h - dla wielu kierowców taka dopuszczalna prędkość na autostradzie w przypadku zestawu z przyczepą może wydawać się zbyt niska, zwłaszcza że nowoczesne, nawet przeciętnie mocne samochody bez problemu mogą jechać szybciej. Jednak kluczowym czynnikiem jest tutaj bezpieczeństwo. 

Prowadzenie pojazdu z przyczepą wymaga większej ostrożności, ponieważ kontrolowanie całego zestawu jest znacznie trudniejsze niż jazda samym samochodem. Przy wyższych prędkościach łatwiej o niebezpieczne sytuacje, takie jak tzw. "wężykowanie", czyli niekontrolowane ruchy przyczepy, które mogą prowadzić do utraty panowania nad pojazdem.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy