Co ile wymieniać olej w silniku? Chodzi o przebieg czy czas?
Wymiana oleju silnikowego to jeden z najważniejszych zabiegów serwisowych, który ma wpływ na kondycję silnika i jego żywotność. Częstotliwość wymiany oleju jest często przedmiotem dyskusji wśród kierowców. Czy liczy się przebieg, czas, a może inne czynniki?
"Nie smarujesz, nie jedziesz" - to znane powiedzenie jest niezwykle istotne w przypadku samochodów. Silnik bez odpowiedniego smarowania i regularnej wymiany oleju po prostu odmówi posłuszeństwa, a jego żywotność znacznie się skróci. To niby oczywiste, ale są kierowcy, którzy ignorują tę jedną z najważniejszych zasad eksploatacji auta i wymieniają olej albo rzadko, albo w nieregularnych odstępach. Poza funkcją smarną olej pełni też rolę chłodzącą i oczyszczającą, a także antykorozyjną.
Pierwszym źródłem informacji o częstotliwości wymiany oleju powinna być instrukcja obsługi pojazdu. Producenci samochodów określają zalecane interwały wymiany oleju w oparciu o konstrukcję silnika, stosowany olej i warunki eksploatacji.
W nowszych modelach samochodów okresy wymiany oleju są często dłuższe i wynoszą 15-20 tysięcy kilometrów, a w niektórych przypadkach nawet 30 tysięcy kilometrów. W starszych pojazdach zaleca się wymianę oleju częściej, co 10-15 tysięcy kilometrów. Przyjmuje się, że granicznym przebiegiem wymiany oleju jest 30 tys. km. Zaleca się jednak, aby w autach np. z silnikami wysokoprężnymi, nawet jeśli producent podaje wartość 30 tys. km, robić to częściej i skrócić ten interwał o połowę. W ten sposób można łatwo zadbać o przedłużenie żywotności silnika, szczególnie, jeśli auto jest intensywnie eksploatowane.
Oprócz przebiegu, producenci biorą również pod uwagę czas eksploatacji pojazdu. Nawet jeśli samochód nie pokonuje dużego dystansu, olej z czasem traci swoje właściwości smarne i ochronne. Dlatego zaleca się wymianę oleju przynajmniej raz w roku, nawet jeśli przebieg nie jest duży. Zatem jeśli w ciągu roku nie przejeżdżamy np. 15 tys. km, a co tyle trzeba wymieniać olej, wizyta w serwisie w celu jego wymiany i tak będzie konieczna - niezależnie od pokonanego dystansu.
Poza przebiegiem i czasem eksploatacji, na częstotliwość wymiany oleju mogą wpływać również inne czynniki, takie jak na przykład sposób jazdy. Jazda miejska z częstymi zatrzymywaniami i ruszaniem powoduje szybsze zużycie oleju niż jazda w trasie, a także to, że olej nie zdąży nagrzać się do temperatury roboczej. To sprawia, że woda nie zdąży z niego odparować, przez co olej traci swoje właściwości smarne. Także w ekstremalnych warunkach klimatycznych, takich jak wysokie temperatury lub mróz, olej szybciej traci swoje właściwości. Syntetyczne oleje mają dłuższą żywotność niż oleje mineralne, co też trzeba wziąć pod uwagę planując wymianę.
Sprawdzenie stanu oleju w silniku to proste zadanie, które każdy kierowca może wykonać samodzielnie.
- Zaparkuj samochód na równym podłożu i wyłącz silnik. Odczekaj kilka minut, aby olej miał czas spłynąć z powrotem do miski olejowej.
- Otwórz maskę silnika. Zlokalizuj bagnet oleju. Zazwyczaj znajduje się on w pobliżu silnika i jest łatwo rozpoznawalny po żółtym lub pomarańczowym uchwycie.
- Wyciągnij bagnet i wytrzyj go czystą szmatką lub ręcznikiem papierowym.
- Wsuń bagnet z powrotem do oporu.
- Wyciągnij ponownie bagnet i odczytaj poziom oleju.
Poziom oleju powinien znajdować się między dolną i górną kreską na bagnecie. Olej powinien być czysty i mieć odpowiednią lepkość. Jeśli olej jest ciemny lub gęsty, może to oznaczać, że nadaje się do wymiany.