Centra miast nie dla aut
Część europejskich miast wprowadziła zakazy wjazdu do centrów lub wjazd ten ograniczyła. Chcą w ten sposób walczyć z zakorkowaniem i dbać o środowisko.
Korki to zmora wielu metropolii. Jeśli dodać do tego rosnące zanieczyszczenie powietrza i hałas (związane częściowo z ruchem samochodów), nie dziwią próby ograniczenia przez lokalne władze liczby aut, które jeżdżą po miastach. Pomysły są przy tym różne: od wprowadzenia opłat za wjazd do centrum, przez ustanowienie ograniczeń wynikających z zanieczyszczenia powietrza, po kategoryczny zakaz poruszania się samochodów.
Jadąc np. do Niemiec warto pamiętać o specjalnych strefach (tzw. Umweltzone), w których wymagane są plakietki potwierdzające normę czystości spalin spełnianą przez dany samochód. Strefy obowiązują w kilkudziesięciu miastach. Plakietkę można kupić jeszcze przed wyjazdem, np. przez internet (m.in. na www.dekra.pl) w cenie 60-100 zł.
W Londynie turyści powinni pamiętać o opłacie za wjazd do centrum. Obowiązuje ona w godzinach 7-18.30 i wynosi 9-12 funtów (ok. 47-62 zł) za dzień. Nie warto próbować wjeżdżać bez opłaty (można jej dokonać w automatach, przez telefon, SMS lub internet), bo w strefie umieszczono kilkaset kamer. Ponadto stolica Wielkiej Brytanii ma tzw. Low emission zone (Strefa niskiej emisji), za wjazd do której muszą płacić kierowcy ciężarówek, autobusów, dużych vanów, pick-upów i SUV-ów 4x4 napędzanych silnikami Diesla, które nie spełniają norm czystości spalin Euro III lub Euro IV (w zależności od rodzaju pojazdu).
Z kolei w Norwegii działa system oparty o kamery nagrywające pojazdy i ich tablice rejestracyjne. Na tej podstawie ustalany jest właściciel auta mieszkający za granicą i za pośrednictwem firmy Euro Parking Collection trafia do niego wezwanie do zapłaty. Turysta może też zarejestrować się na stronie internetowej www.autopass.no, tam utworzyć konto i na zasadzie przedpłaty doładować je pewną kwotą - sugerowana to 300 koron (ok. 165 zł).
Witold Blady, Maciej Pobocha
Dania
- Arhus
- Aalborg
- Frederiksberg
- Kopenhaga
- Odense
Niemcy (m.in)
- Berlin
- Bochum
- Bonn
- Brema
- Dortmund
- Duisberg
- Düsseldorf
- Essen
- Frankfurt n. Menem
- Freiburg
- Gelsenkirchen
- Haga
- Hanower
- Heidelberg
- Karlsruhe
- Kolonia
- Lipsk
- Ludwigsburg
- Magdeburg
- Monachium
- Oberhausen
- Stuttgart
Norwegia
- Bergen
- Oslo
- Stavanger
Szwecja
- Sztokholm
Węgry
- Budapeszt
Wielka Brytania
- Londyn
Włochy
- Bozen
- Brescia
- Brixen
- Mediolan
- Palermo
- Turyn
Źródło: ÖAMTC
Szczegółowe informacje można uzyskać na stronach internetowych miast oraz m.in. na www.lowemissionzones.eu
Londyn
Opłata za wjazd do centrum od poniedziałku do piątku od godziny 7 do 18.30 przez cały rok.
Wysokość opłaty: 9-12 funtów
Kara za brak opłaty: 150 funtów
Oslo
Opłata za wjazd do miasta obowiązująca przez cały rok.
Wysokość opłaty: Oslo - 27 koron
Kara za brak opłaty: zaległe opłaty są ściągane przez firmę windykacyjną wraz z odsetkami i karą
Mediolan
Do centrum (area C) nie mogą wjechać auta z silnikami benzynowymi spełniające normę Euro 0 oraz z dieslami spełniające normy Euro 1, 2 i 3. Pozostałych (z wyjątkiem samochodów na LPG, CNG, bioetanol i hybryd) dotyczy opłata od poniedziałku do piątku od godz. 7.30 do 19.30.
Wysokość opłaty: 5 euro
Kara za brak opłaty: 76 euro
Berlin
Obowiązek posiadania plakietki w wyznaczonych strefach. Plakietkę (jej kolor zależy od normy emisji spalin spełnianej przez samochód) można wykupić w Polsce, m.in. w stacjach Dekry.
Cena plakietki: 60-100 zł
Kara za brak plakietki: 40 euro
Lista niemieckich miast, w których obowiązują plakietki: www.umwelt-plakette.de