CDR to kluczowa część silnika. Jak o nią dbać, by nie dać zarobić mechanikowi?
Mało kto słyszał o elemencie zwanym CDR, a to krytyczny element wspierający pracę silnika. Jak o niego dbać, by działał prawidłowo? Podpowiadamy.
Skrzynia korbowa to bardzo istotne miejsce odpowiadające za prawidłową pracę silnika. Znajdziemy w niej takie elementy jak wał korbowy, cylindry, tłoki czy świece zapłonowe. Nad poprawnym działaniem tego elementu silnika jest urządzenie skrywające się pod nazwą CDR, czyli Crankcase Depression Regulator Valve. Tłumacząc na język polski jest to zawór regulacji podciśnienia.
Skrzynia korbowa to miejsce, gdzie obraca się wał korbowy, a także przestrzeń zamykająca konstrukcję silnika od dołu, połączona z miską olejową. W skład skrzyni wchodzi kilka kluczowych elementów: uszczelnienia głowicy cylindra, gniazda tulei bieżnej, otworów na popychacze oraz otworów na śruby głowicy cylindra.
W tym miejscu pracują takie podzespoły jak głowica cylindra, wałek rozrządu oraz olej. Skrzynia korbowa zabezpiecza mechanizm napędowy silnika, a także zapewnia dodatkowe chłodzenie.
Odpowietrzanie mechanizmu korbowego jest kluczową kwestią dla prawidłowej pracy całego układu. Trafiają tutaj gazy z silnika, których nadmiar negatywnie wpływa na wał korbowy i olej silnikowy. Nad poprawnym działaniem skrzyni korbowej czuwa zawór regulacji podciśnienia (CDR). Mówiąc w skrócie, jest odpowiedzialny za separację oleju od powietrza zasysanego przez silnik.
Układ CDR odpowietrza skrzynię korbową i utrzymuje odpowiednie podciśnienie w całym układzie. Jego sprawne działanie umożliwia skuteczne odprowadzanie spalin do układu dolotowego, dzięki czemu zmniejsza emisja zanieczyszczeń do środowiska podczas pracy silnika jest mniejsza.
Zbyt duże ciśnienie w skrzyni korbowej może być spowodowane nagromadzeniem gazów spalinowych. Można to poznać po niestabilnych obrotach na biegu jałowym, spadku mocy, a nawet gaśnięciu silnika. Jest to oznaka, że CDR działa nieprawidłowo i czas na odpowietrzenie skrzyni korbowej.
Tę czynność może wykonać jedynie warsztat lub mechanik posiadający specjalistyczny sprzęt. Trzeba podłączyć się do zaworu odmy wyposażonego w specjalne czujniki do regulacji ciśnienia. Gazy są odprowadzane przez kolektor do komór spalania, a w trakcie procesu odpowietrzania pozostałości oleju silnikowego wracają do miski.
Koszt takiej usługi wynosi od 150 do kilkuset złotych. Jest to ważna czynność zapobiegająca uszkodzeniu bloku silnika. Ignorowanie powyższych objawów może doprowadzić do wytworzenia zbyt dużego ciśnienia gazów spalinowych, a tym samym zatkania odmy olejowej.
Ciśnienie wywierające nacisk na ścianki skrzyni może wypchnąć uszczelniacze w dole silnika. Zatkana odma może z kolei wypchnąć bagnet olejowy, a po jego odkręceniu usłyszymy świst pod maską.
Zatkany zawór CDR często daje o sobie znać zimą. Nadmierna wilgoć z powietrza łączy się z olejem i oblepia cały układ przez co kilkustopniowy mróz może zatkać przepływ w skrzyni korbowej. Dlatego warto odpowiednio wcześniej zadbać o odpowiedni stan tego skrzyni korbowej i jej drożności. Oszczędzi to później kosztów związanych z renowacją lub koniecznością zakupu nowego silnika.