Adaptacja akumulatora. Co to jest i kiedy jest konieczna?
Nowe samochody są wyposażone w zaawansowaną elektronikę i układy zarządzania energią, które nieustannie monitorują stan akumulatora i jego zużycie. Dlatego wymiana tego elementu w niektórych przypadkach nie będzie łatwa z powodu konieczności wykonania procedury adaptacji akumulatora.
Akumulator to element, który od wielu lat odpowiada najczęściej za problemy z uruchomieniem samochodu. Zwłaszcza podczas mroźnych zim i minusowych temperatur, gdy najczęściej odmawia posłuszeństwa. Choć akumulatory przeszły przez ostatnie lata techniczną metamorfozę, nadal z ich trwałością i niezawodnością bywa różnie.
W nowych autach obsługują coraz więcej rozbudowanej elektroniki, która jest wrażliwa na spadki napięcia. Do tego muszą sprawnie przyjmować i oddawać energię odzyskiwaną podczas hamowania, zasilając przy okazji mnóstwo urządzeń pokładowych. Dlatego nie powinno dziwić, że po kilku latach użytkowania akumulator może się nadawać wyłącznie do utylizacji.
Kiedyś o końcu żywota akumulatora kierowcy dowiadywali się w mroźne dni. Teraz o tym fakcie zawiadamia ikonka lub kontrolka na wyświetlaczu komputera pokładowego. Sama wymiana akumulatora nie jest trudnym zadaniem. Większość kierowców poradzi sobie samodzielnie z taką operacją, ale po podłączeniu nowego urządzenia mogą się pojawić kłopoty.
Coraz częściej auta są wyposażane w zaawansowane systemy zarządzania energią. Specjalne sterowniki kontrolują takie parametry, jak przepływ prądu, cykle ładowania i rozładowywania, liczba rozruchów, warunki pracy czy obciążenie urządzenia. Dzięki temu komputer sterujący samochodem ma pełną kontrolę nad stanem akumulatora, a także momentem, kiedy nadchodzi czas jego wymiany.
Dlatego, kiedy pod maską pojawi się nowy akumulator, może być potrzebne przeprowadzenie procedury adaptacji. Choćby po to, żeby komputer odnotował wymianę, zaktualizował sobie cykl życiowy oraz dostosował parametry do właściwości nowego urządzenia.
Akumulator, który pracował w samochodzie już kilka lat, znosi zupełnie inne obciążenia niż zupełnie nowy egzemplarz. Bardzo często elektronika sterująca jest zaprogramowana tak, aby wraz ze zużyciem nie obciążać już tak mocno niektórymi funkcjami zużytego akumulatora.
Na szczęście proces adaptacji akumulatora można przeprowadzić na kilka sposobów. Wizyta w autoryzowanym serwisie i użycie specjalnego komputera diagnostycznego to tylko jedna z możliwości.
Czasami producenci samochodów zalecają stosowanie określonych modeli akumulatorów od konkretnych producentów, ponieważ tylko one dysponują specjalnym kodem, który pozwala systemowi automatycznie zidentyfikować akumulator, a następnie automatycznie go zarejestrować. Głównie chodzi o to, żeby akumulator miał poprawne parametry dotyczące pojemności czy prądu rozruchowego. Kluczowy jest również typ akumulatora.
Akumulator AGM należy zawsze wymieniać na urządzenie tego samego typu, w tej samej obudowie o zbliżonych parametrach. Niewielkie odchylenia pojemności lub prądu rozruchowego nie powinny wpłynąć negatywnie na użytkowanie. Akumulator EFB należy zastąpić tym samym typem, ale w pewnych przypadkach jest dopuszczalne stosowanie zamienników w technologii AGM. Warto przed zamianą sprawdzić to w dokumentacji serwisowej. Instalacja akumulatora kwasowo-ołowiowego w samochodzie z układem rekuperacji lub systemem start-stop prowadzi do ich zniszczenia oraz problemów z elektroniką.
W niektórych samochodach brak rejestracji akumulatora, bez wpisywana jego kodu może sprawić, że auto rozpozna go jako "stary" akumulator. Niektóre modele mają możliwość adaptacji nowego urządzenia w automatyczny sposób, ale cały proces trwa dłużej niż w serwisie - od kilku godzin do kilku dni.
Przez ten czas na desce rozdzielczej mogą się pojawiać różne komunikaty o błędach lub awariach. Może się okazać, że w niektórych modelach będzie potrzebne podłączenie komputera i wykonanie adaptacji.
W większości popularnych marek samochodowych po wymianie akumulatora na nowy nie są potrzebne żadne specjalne procedury. Natomiast w większości marek premium oraz marek stosujących zaawansowane układy zarządzania energią trzeba przeprowadzić adaptację nowego akumulatora.
Brak kodowania może ograniczyć niektóre funkcje pojazdu tymczasowego lub na stałe. Inicjalizacja może być potrzebna w modelach z układami start-stop nowej generacji. Jednak, żeby mieć stuprocentową pewność, warto skontaktować się z autoryzowanym serwisem lub poszukać takich informacji w instrukcji serwisowej.
***