Wszystko o samochodach na LPG w Polsce
35 dni. Tyle - średnio - czeka na nowego właściciela sprzedawany przez Kowalskiego samochód wyposażony w instalację gazową. Dla porównania, sprzedaż hybrydy zajmuje 46 dni, a samochodu elektrycznego - aż 61. Nie powinno to jednak stanowić żadnego zaskoczenia. O dużym popycie na auta z LPG decyduje z reguły ich niska cena. Co jeszcze wiadomo o jeżdżących dziś po polskich drogach samochodach wyposażonych w instalacje gazowe?
Samochody z LPG najszybciej znajdują obecnie nowych właścicieli. Chociaż średni czas ekspozycji ogłoszenia wynoszący 35 dni jest o 6 dni dłuższy niż w pierwszym kwartale 2023 roku, w przypadku używanych hybryd wydłużył się o 11 dni, a używanych aut elektrycznych - aż 21. Takie informacje płyną z nowego raportu Otomoto Insights za pierwszy kwartał 2023 roku. Co jeszcze warto wiedzieć o jeżdżących po polskich drogach samochodach z instalacją LPG?
Chociażby to, że ich średni wiek jest sporo wyższy krajowa średnia. Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów (w części aktualizowanej) nie pozostawiają złudzeń. Średni wiek polskiego auta zasilanego LPG wynosi 18,6 roku, a średni, odnotowany w CEPiKu - przebieg - 236 500 km. Dla porównania - statystyczny polski samochód bez względu na rodzaj zasilania liczy sobie około 15 wiosen i legitymuje się przebiegiem nieco ponad 200 tys. km. Najmłodsze są rzecz jasna samochody elektryczne, które - statystycznie - liczą sobie zaledwie 3 lata i niespełna 62 tys. km przebiegu. Oznacza to, że łatwość odsprzedaży samochodu wyposażonego w LPG jest z reguły pochodną jego niskiej ceny, która najczęściej - chociaż nie zawsze - świadczy również o kiepskiej kondycji technicznej.
Taką tezę potwierdzają informacje ze Stacji Kontroli Pojazdów. Przykładowo, w 2022 roku na jeden oblany przegląd rejestracyjny przypadały 43 badania techniczne z wynikiem pozytywnym. To średnia dla całej Polski bez względu na rodzaj zasilania pojazdu. Jeśli skupić się wyłącznie na samochodach wyposażonych w instalacje gazowe wynik wynosi już tylko 29 badań z wynikiem pozytywnym na 1 badanie z wynikiem negatywnym. Różnica sięga więc blisko 30 proc. co niestety nie najlepiej świadczy o stanie technicznym samochodów tankujących gaz płynny LPG. A jakie marki i modele szczególnie upodobali sobie zwolennicy taniej jazdy na gazie?
W rankingu producentów, których samochody najczęściej wyposażone są w instalacje gazowe w Polsce prym wiodą:
- Ranault,
- Opel,
- Audi,
- Volkswagen
- Skoda.
Mianem królowej LPG śmiało okrzyknąć można Opla Astrę. Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów na koniec 2023 roku po polskich drogach poruszało się blisko 75 tys. egzemplarzy Opli Astra wyposażonych w instalacje gazowe. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych w Polsce aut zasilanych gazem LPG znajdziemy jeszcze:
- Audi A4 (65,7 tys. sztuk),
- Volkswagena Golfa (56,6 tys. sztuk),
- Skodę Fabię (55 tys. sztuk),
- Volkswagena Passata (46,3 tys. sztuk),
- Skodę Octavię (42,5 tys. sztuk),
- Dacię Duster (35,7 tys. sztuk),
- Audi A6 (34,4 tys. sztuk),
- Renault Megane Scenic (34,3 tys. sztuk),
- Opla Zafirę (32,9 tys. sztuk).
Podobnie prezentuje się też lista najczęściej złomowanych w 2023 roku samochodów wyposażonych w instalacje gazowe. W pierwszej dziesiątce takich pojazdów znajdziemy takie modele jak:
- Opel Astra - 3319 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Volkswagen Golf - 2221 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Volkswagen Passat - 2004 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Audi A4 - 1807 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Opel Vectra - 1663 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Fiat Punto - 1473 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Skoda Fabia - 1340 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Fiat Seicento - 1314 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Ford Focus - 1265 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Renault Megane Scenic - 1227 wyrejestrowane z powodu złomowania.