Używany Volkswagen Transporter T5 (2003-)

Volkswagen T5 jest dowodem na to, że nie należy poprawiać czegoś, co jest dobre. To solidny samochód, ale nie tak niezniszczalny jak jego poprzednik – model T4.

Jak na samochód dostawczy, T5 z silnikiem TDI 174 KM staje się naprawdę szybki i bardzo dobrze trzyma się drogi.
Jak na samochód dostawczy, T5 z silnikiem TDI 174 KM staje się naprawdę szybki i bardzo dobrze trzyma się drogi.Motor

Każdy producent samochodów dostawczych powinien zdawać sobie sprawę z tego, że w przypadku auta przeznaczonego do pracy jego cena nie jest tak istotna, jak poziom niezawodności. Wartość samochodu firma może wliczyć sobie w koszty, natomiast wszelkie awarie wyłączające pojazd ze służby generują poważne straty. Volkswagen miał to uwadze tworząc poprzedni model T4. W przypadku T5 chodziło o to, by połączyć nowoczesność i komfort z niezawodnością samochodu "roboczego". Udało się... połowicznie.

Solidne pod- i nadwozie

W porównaniu do T4, nowszy model jest dużo bardziej komfortowy i ma z przodu kolumny McPhersona ze sprężynami, a nie tak jak poprzednik drążki skrętne. Z tyłu pozostało zawieszenie niezależne z wahaczami i sprężynami. Cała konstrukcja cechuje się dużą wytrzymałością - można bez obaw wozić cięższe ładunki, a ceny części też nie są porażające - np. amortyzatory przednie kosztują 600 zł, łączniki stabilizatora - 150 zł.

Tablica przyrządów: o niebo ładniejsza niż w T4. Umiejscowienie dźwigni biegów jest praktyczne, jakość wykończenia – bez zarzutu.Motor

T5 jest oferowany z trzema wysokościami dachu i w dwóch wersjach rozstawu osi oraz w rozlicznych odmianach nadwoziowych. Podstawowy furgon zamknięty oferuje przestrzeń ładunkową od 5,8 do 9,3 m3. Odmiana kombi może zabrać na pokład 8 lub 9 osób, a osobowe wersje Caravelle i Multivan to już prawdziwe pojazdy luksusowe. Różne są także konfiguracje drzwi: standardowo nie było drzwi przesuwnych po lewej stronie, z tyłu natomiast możemy mieć do czynienia z podnoszoną klapą lub drzwiami skrzydłowymi, dużo praktyczniejszymi w wersjach towarowych (łatwy załadunek). Maksymalna ładowność na poziomie 1,2 tony to bardzo dobry wynik. Warto dodać, że w odmianie Transporter kombi standardowo montowano dogrzewacz wnętrza, natomiast w bogatszych - wodne ogrzewanie postojowe Webasto.

Volkswagen Transporter T5 (2003-)

Używany Volkswagen Transporter T5 (2003-) - więcej informacji

Jak na samochód dostawczy, T5 z silnikiem TDI 174 KM staje się naprawdę szybki i bardzo dobrze trzyma się drogi.Motor
W drugim rzędzie pasażerowie mają dużo miejsca na nogi.Motor
Chociaż z zewnątrz T5 jest bardzo podobny do poprzednika, udało się zwiększyć przestrzeń ładunkową, a także ładowność.Motor
Tablica przyrządów: o niebo ładniejsza niż w T4. Umiejscowienie dźwigni biegów jest praktyczne, jakość wykończenia – bez zarzutu.Motor
Pojemność furgonu wynosi od 5,8 do 9,3 metra sześciennego. W wersji Mixt (na zdjęciu) jest zmniejszona o ok. 1/3 za sprawą drugiego rzędu siedzeń.Motor
Polecamy odmiany z drzwiami skrzydłowymi – otwieranie i załadunek są dużo łatwiejsze.Motor
Opcję stanowiło ogrzewanie wodne Webasto, standardowo montowano dogrzewacz kabiny.Motor
W bogatszych wersjach (np. Multivan) możemy znaleźć fabryczną nawigację satelitarną.Motor
Volkswagen T5 FLMotor
Regeneracja turbosprężarki jest niedroga, ale warsztaty zwykle nie dają gwarancji.Motor
Volkswagen T4Motor
Półosie napędowe źle znoszą ostre ruszanie z dużym ładunkiem. Mogą się nawet wypiąć.Motor
Zużyte pompowtryskiwacze: w 1.9 TDI są cztery, w 2.5 TDI pięć.Motor

Napęd do poprawki

W T5 całkowicie zrezygnowano z wolnossących diesli. Wszystkie silniki wysokoprężne to turbodoładowane TDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa i pompowtryskiwaczami. Występują w dziewięciu wersjach: 4-cylindrowej 1.9 (84 lub 105 KM), 2.0 (84 KM, 102 KM, 114 KM, 140 KM lub 180 KM) i 5-cylindrowej 2.5 (130 lub 174 KM). Margines stanowią "benzyniaki" - dwulitrowy (115 KM, 150 KM lub 204 KM) i 3.2 VR6 (241 KM). Przeciętnego klienta interesuje oczywiście diesel i tu nie mamy najlepszych wiadomości. Wiele tu bowiem elementów, które mogą się zepsuć, a w przypadku używanego samochodu o sporym przebiegu - mocno nadszarpną budżet.

Ceny

Wersje osobowe modelu T5 kosztują co najmniej 23-25 tys. zł. Prostą odmianę użytkową kupimy o kilka tys. zł taniej. Oczywiście w przypadku samochodów w tym pułapie cenowym należy liczyć się z przebiegami 250-300 tys. km i koniecznością pewnych napraw. Bogato wyposażony Multivan kosztuje co najmniej 45 tys. zł.

Volkswagen Transporter T5 (2003-) - podsumowanie

Pozycja rynkowa Volkswagena T5 w dużej mierze bazuje na renomie, jaką wypracował sobie jego poprzednik. Choć nie jest to zły samochód, ma sporo wad związanych z nadmiernym skomplikowaniem konstrukcji. Jego ceny są wysokie, a utrata wartości bardzo nieznaczna.

Inne wersje

W wersji długiej rozstaw osi rośnie aż do 340 cm.Volkswagen

Standardowe nadwozie zamknięte oferowano w dwóch rozstawach osi i trzech wysokościach dachu. Oprócz tego w ofercie znajduje się nadwozie do zabudowy z pojedynczą lub podwójną kabiną. W opcji występował napęd na cztery koła 4MOTION.

Silnik 2.5 TDI 130 KM

Aby samochód dostawczy dobrze jeździł z obciążeniem, potrzebny jest silnik o odpowiedniej pojemności. Dlatego polecamy 2.5, który nie pali dużo więcej od 1.9 TDI, i ma seryjnie sześć biegów.Motor

Volkswagen Transporter T5: historia modelu2003: zakończenie produkcji modelu T4 i prezentacja następcy.2005: wprowadzenie wersji z napędem na cztery koła 4MOTION i sprzęgłem Haldex.2006: modernizacja diesli 1.9 TDI, wprowadzenie filtra cząstek stałych na rynku niemieckim.2007: wersja z długim rozstawem osi.2009: lifting. Nowy przód, rezygnacja z silników 2.5 TDI, nowe silniki 2.0 z common rail.

Volkswagen Transporter T5: typowe usterki

Niestety Volkswagen T5 nie jest już tak niezawodny jak T4. Usterek jest sporo i zwykle dotyczą silników Diesla.

  • Dwumasowe koło zamachowe, nie lubi ostrego ruszania przy większym załadunku. Nowe koło do 2.5 TDI kosztuje 1850 zł, a dochodzi jeszcze koszt wymiany i zazwyczaj koszt sprzęgła, co winduje łączną cenę powyżej 3000 zł.
  • Zużyte pompowtryskiwacze - zdarza się, że pompowtryskiwacze ulegają poluzowaniu w swoich gniazdach i paliwo przedostaje się do oleju pogarszając własności smarne.
  • Zdarzają się problemy z układem turbodoładowania. Czasem trzeba zregenerować turbinę, co okazuje się tanie, ale często warsztaty robią to niechlujnie.
  • Wypinanie się półosi - zużycie wieloklinu mocującego.
  • Usterki elektryki w kabinie, pękające plastiki.

Volkswagen Transporter T5: warto poszukać

  • Wersji kombi z trzema rzędami siedzeń i tylnymi drzwiami skrzydłowymi: może służyć zarówno jako pojazd rodzinny, jak i typowy dostawczak.
  • Wersji Multivan z napędem na cztery koła 4MOTION - idealny pojazd na wycieczki.
  • Do ciągnięcia przyczepy - koniecznie szukajmy wersji z silnikiem 2,5-litrowym.

Volkswagen Transporter T5: tego unikaj

  • Wersji z automatem, jeśli w planach jest ciągnięcie ciężkiej przyczepy.
  • Egzemplarzy ze wszystkimi możliwymi udogodnieniami, jeżeli nie będziemy z nich zbyt często korzystać.
  • Samochodów pozbawionych wszelkiej dokumentacji serwisowej - mają zwykle ogromne przebiegi (ponad 300 tys. km).
Wersja
2.0
3.2 VR6
1.9 TDI
1.9 TDI
2.5 TDI
2.5 TDI
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1984 cm3
3189 cm3
1896 cm3
1896 cm3
2460 cm3
2460 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
VR6/24
R4/8
R4/8
R5/10
R5/10
Moc maksymalna
116 KM
241 KM
84 KM
105 KM
130 KM
174 KM
Maks. moment obr.
170 Nm
315 Nm
220 Nm
250 Nm
340 Nm
400 Nm
Osiągi    
Prędkość maksymalna
163 km/h
205 km/h
146 km/h
159 km/h
168 km/h
188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
17,8 s
10,5 s
19,7 s
18,4 s
15,3 s
11,8 s
Średnie zużycie
paliwa w l/100 km*
11,0
12,2
7,5
7,7
9,0
9,5
*dane fabryczne

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas