Używany Volkswagen Touran I (2003-2010)
Niech zachowawczy wygląd nikogo nie zwiedzie. To auto jest na wskroś nowoczesne.
W roku 2003 Volkswagen zaprezentował światu Tourana. Niezwykle zaawansowanego pod względem technicznym, a jednocześnie zaskakująco konserwatywnego z zewnątrz. Ot - po prostu kolejny funkcjonalny samochód rodzinny, tyle że ze znaczkiem VW na masce. A to ma dla wielu polskich kierowców niebagatelne znaczenie.
Tourana skonstruowano w oparciu o zupełnie nową płytę podłogową, która posłużyła m.in. do budowy Golfa V generacji, czyli oczka w głowie niemieckiego koncernu. Zastosowano w nim szereg nowych rozwiązań technicznych, z czego niemal wszystkie dotyczące bezpieczeństwa zaproponowano w standardzie (ABS, ESP, 6 poduszek powietrznych itp.).
Karoserię Tourana wykonano w całości ze stali o różnym stopniu twardości. Większość elementów została ocynkowana. Jak pokazuje praktyka - potencjalny nabywca rodzinnego Volkswagena z drugiej ręki nie będzie się zmagał z korozją.
Nadwozie w podstawowej konfiguracji mieści pięć osób i 695 litrów bagażu. Każdy pasażer ma do dyspozycji własny fotel, przy czym skrajne tylne wyposażono w system Isofix. W razie potrzeby z podłogi bagażnika można wyjąć dodatkowe dwa fotele (po ich rozłożeniu bagażnik maleje do 121 l). Ich konstrukcja zmusiła producenta do rezygnacji z koła zapasowego. Zamiast niego auto ma jedynie zestaw naprawczy czyli "łatkę w spreju". Uwaga - nie wszyscy wiedzą, że dodatkowe foteliki oferowane były za dopłatą, a zatem nie wszystkie egzemplarze używane są w nie wyposażone.
Zawieszenie
W zależności od wersji silnika, zestrojenie zawieszenia może się różnić. Sama konstrukcja i układ wahaczy jest jednak zawsze taka sama. Co więcej - zdecydowana większość elementów pasuje także od Golfa V, Audi A3 II, Seata Altei czy Octavii II. Oznacza to świetną dostępność części zamiennych i niskie koszty ewentualnych napraw.
Z przodu pracują kolumny McPhersona, znane w grupie VW ze swojej wysokiej wytrzymałości. Wypada docenić możliwość wymiany samych sworzni wahaczy - z pewnością obniży to w przyszłości koszty serwisowe.
Zawieszenie tylne jest konstrukcją niezależną. Z jednej strony oznacza to potencjalnie wyższe koszty serwisowe, z drugiej lepsze właściwości jezdne. Na każde tylne koło przypadają trzy wahacze.
Volkswagen Touran I (2003-2010)
Używany Volkswagen Touran I (2003-2010) - czytaj więcej
Silniki
Touran jest samochodem nowoczesnym ze wszystkimi tego konsekwencjami. Oznacza to, że serwis niemal wszystkich instalowanych w nim jednostek napędowych może być kosztowny. Wyjątek stanowi bazowy silnik 1.6 (z paskiem rozrządu) o mocy 102 KM. Niestety, jest praktycznie nieosiągalny na rynku wtórnym. Znacznie łatwiej o modele 1.6 FSI i 2.0 FSI (łańcuch rozrządu) wyposażone w bezpośredni wtrysk benzyny. Nie zbierają one najlepszych recenzji. Nie są zbyt oszczędne, a układ wtryskowy bywa zawodny. Przy okazji modernizacji modelu, w roku 2006 ofertę rozszerzono o model 1.4 TSI. Bezpośredni wtrysk benzyny, turbosprężarka i sprężarka mechaniczna - taki zestaw z pewnością nie powinien budzić zaufania, jeśli na liczniku pojawi się 200 czy 300 tysięcy kilometrów.
Potencjalny nabywca Tourana powinien zainteresować się ofertą silników wysokoprężnych. W ogłoszeniach zdecydowanie dominują nad silnikami benzynowymi.
Niestety - tu również nie sposób znaleźć "starych, dobrych diesli". Podstawowe propozycje, czyli trzy konfiguracje silnika 1.9 TDI o mocy 90, 102 i 105 KM mają już pompowtryskiwacze. Gwarantują świetną relację zużycia paliwa do osiągów, ale nie rozpieszczają komfortem akustycznym. Zdarza się, że przy przebiegu rzędu 250 tys. km zaczynają powoli odmawiać posłuszeństwa. Objawem jest nierównomierna praca silnika, migotanie kontrolki świec żarowych podczas jazdy oraz lista błędów ujawniających się podczas testu wykonywanego przez gniazdo diagnostyczne.
Następcą jednostki 1.9 TDI jest silnik 2.0 TDI. Wszystkie jednostki TDI mają pasek rozrządu i hydrauliczną regulację luzu zaworowego. Bardzo ważnym wymogiem serwisowym jest zastosowanie odpowiedniego oleju silnikowego do układów pompowtryskiwaczowych (na opakowaniu musi być to wyraźnie zaznaczone).
Może się zapalić?
Touran przechodził jedną poważną akcję serwisową - dotyczyła ona sprzęgła w modelach wyprodukowanych od października 2003 r. do maja 2005 r. W skrajnych przypadkach mogło dojść do samozapłonu, stąd jest to akcja bezterminowa - każdy nabywca Tourana może zasięgnąć w ASO bliższych informacji w tej kwestii.
W niektórych egzemplarzach pracuje automatyczna skrzynia biegów DSG wyposażona w układ dwóch sprzęgieł, które pozwalają na znaczne skrócenie czasu zmiany biegów. Jednak nie wszystko złoto, co się świeci - usuwanie ewentualnych awarii również może okazać się kosztowne (patrz: ramka z prawej).
Volkswagen Touran I (2003-2010) - podsumowanie
Touran imponuje ilością miejsca wewnątrz nadwozia i wyposażeniem. Wysokie koszty serwisowania oraz potencjalna usterkowość wynikają z zaawansowania technicznego. Jeśli ktoś szuka nowoczesnego minivana, nie powinien przechodzić koło Tourana obojętnie, nawet jeśli jego stylizacja nie zachwyca.
OCENA: ☆☆☆☆
☆niepolecany; ☆☆warunkowo godny zainteresowania; ☆☆☆godny zainteresowania; ☆☆☆☆polecany; ☆☆☆☆☆szczególnie polecany
Volkswagen Touran I: historia modelu2003: debiut handlowy modelu.2004: nowy silnik 1.4 TSI – benzynowy z turbosprężarką i kompresorem.2007: lifting nadwozia, nowe wersje wyposażenia oraz nowa wersja stylistyczna Cross z powiększonym prześwitem i plastikowymi osłonkami dolnych części nadwozia.2010: kolejna generacja Volkswagena Tourana.
Volkswagen Touran I: typowe usterki i problemy
- Awarie dwumasowych kół zamachowych w dieslach.
- Awarie pompowtryskiwaczy w dieslach.
- Usterki układu wtryskowego w silnikach benzynowych FSI.
- Wycieranie się tworzyw sztucznych na podłokietnikach.
- Usterki elektroniki.
- Problemy z rozruchem ciepłego silnika (wada mapy rozruchu).
Volkswagen Touran I: plusy
- Solidne wykończenie, brak denerwującego skrzypienia.
- Stabilność podczas jazdy, nawet z wyższymi prędkościami.
- Rekordowa przestronność wnętrza i bagażnika.
Volkswagen Touran I: minusy
- Brak prostych silników i wysokie koszty napraw.
- Duże ryzyko kradzieży.
- Drogie części oryginalne.
Wersja | 1.6 | 1.6 FSI | 2.0 FSI | 1.9 TDI | 2.0 TDI |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1598 cm3 | 1984 cm3 | 1896 cm3 | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R4/16 | R4/16 | R4/8 | R4/16 |
Moc maksymalna | 102 KM | 115 KM | 150 KM | 105 KM | 140 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 148 Nm | 155 Nm | 200 Nm | 250 Nm | 320 Nm |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 179 km/h | 185 km/h | 203 km/h | 180 km/h | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s | 12,0 s | 10,5 s | 13,5 s | 10,0 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 7,9 | 7,5 | 8,5 | 6,0 | 6,0 |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Robert Brykała