Używany Volkswagen Jetta V (2005-2010)

W ogłoszeniach Jetta zdecydowanie ustępuje popularnością Golfowi. Jednak nie sposób przeoczyć, że wystawiane auta są mniej zużyte i lepiej wyposażone.

Przednią część Jetty wyróżnia chromowana obwódka wokół atrapy chłodnicy. Podobna trafiła też do Golfa w wersjach R32 i Variant.
Przednią część Jetty wyróżnia chromowana obwódka wokół atrapy chłodnicy. Podobna trafiła też do Golfa w wersjach R32 i Variant.Motor

VOLKSWAGEN JETTA Vlata produkcji: 2005-2010ceny: od 20 000 zł

Sedany nie mają łatwego życia na rynku - ich popularność zaczęła wygasać pod koniec lat 90. Dziś liczą się tylko w klasie wyższej, ewentualnie w średniej. Z kompaktami już gorzej.

Jetta zastąpiła niezbyt popularną Borę (w USA także nazywaną "Jetta") - w Europie powrócono do nazwy używanej przy pierwszych dwóch generacjach. Samochód pozycjonowano jako "coś lepszego niż Golf" - objawiało się to choćby chromowaną obwódką z przodu, nieco bogatszym wyposażeniem i mocniejszymi silnikami w gamie.

Czy sedan ma sens?

Z pewnością nie można nazwać Jetty autem niepraktycznym. 525-litrowy bagażnik jest ogromny i ma regularny kształt z praktyczną kieszenią po prawej stronie. Nie można też narzekać na 600-kilogramową ładowność. Kanapa dzieli się na nierówne części: węższą z lewej, szerszą z prawej. Po złożeniu oparcia zostaje wprawdzie próg, ale nieznaczny. Głównym ograniczeniem długości przewożonych przedmiotów jest wielkość otworu załadunku. Rozstaw osi i przestrzeń w kabinie są takie same jak w Golfie V, czyli w pełni wystarczające dla 4-osobowej rodziny.

Egzemplarz z wielofunkcyjną kierownicą to rzadkość. Problem wnętrza VW Jetty to łuszczenie się gumowanych powierzchni.Motor

Mnogość konfiguracji

Trudno znaleźć dwie identyczne Jetty, bo w gamie zaoferowano aż 19 silników, a wyposażenie można było konfigurować wedle życzenia, stąd na rynku pojawiają się np. samochody z Climatronikiem, nawigacją i gumową kierownicą bez sterowania radiem. Nawigacja to najczęściej wersja czarno-biała, sterowana przyciskami, a nie ekranem dotykowym.

Jak w Golfie: idealnie dobrana twardość tapicerki, niezła trwałość i krótki podłokietnik między fotelami kierowcy i pasażera. Większość aut na rynku ma materiałowe obicia. Skóra to rzadko spotykany dodatek.Motor

Najbezpieczniejsza, zupełnie niezawodna wersja to benzynowa 1.6 MPI. Osiągi? Mierne, ale za to nie ma żadnych przeciwwskazań jeśli chodzi o montaż LPG. Sporo aut ma silnik 1.6 FSI, czyli benzynowy z wtryskiem bezpośrednim - tu już eksperymenty z LPG nie mają sensu. W nowszych Jettach spotyka się także benzynową jednostkę 1.4 TSI 122 KM. Nie odradzamy jej, choć ma nietrwały łańcuch rozrządu. Uwaga: mocniejsze warianty wyposażono w turbosprężarkę i kompresor mechaniczny. Te są już zupełnie nieudane. A już zwłaszcza ze skrzynią DSG.

Pojemność: 525 l. Jest możliwość złożenia kanapy lub tylko jej części.Motor

Czy bać się diesla?

Jeśli ktoś planuje zakup Jetty 1.9 TDI, powinien pamiętać, że silnik z oznaczeniem BXE ma nietrwałe panewki korbowodowe. Ich sprawdzenie i ewentualna wymiana nie jest bardzo droga, a pozwoli uniknąć katastrofalnej awarii. Silniki 2.0 z pompowtryskiwaczami są o wiele mniej problematyczne niż w Passacie, a już te z common rail nie sprawiają żadnych problemów.

Tylne lampy Jetty na pierwszy rzut oka są identyczne jak w Passacie B6. Rzeczywiście trudno odróżnić je od siebie, ale nie są zamienne.Motor

Przeciętna różnica w cenie między Jettą a Golfem to 2-3 tys. zł na niekorzyść sedana. Choć ogłoszeń jest 9 razy mniej, łatwiej o zadbaną Jettę niż Golfa: częściej kupowali ją stateczni klienci do użytku prywatnego.

 
1.4 TSI
1.6 MPI
1.6 FSI
1.6 TDI CR
1.9 TDI PD
2.0 TDI CR
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1390 cm3
1595 cm3
1598 cm3
1598 cm3
1896 cm3
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/8
R4/16
R4/16
R4/8
R4/16
Moc maksymalna
122 KM/5000
102 KM/5600
115 KM/6000
105 KM/4000
105 KM/4000
140 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy
200 Nm/1500
148 Nm/3800
155 Nm/4500
250 Nm/1500
250 Nm/1900
320 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
199 km/h
186 km/h
194 km/h
187 km/h
189 km/h
207 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,8 s
12,2 s
11,1 s
12,0 s
11,9 s
9,7 s
Średnie zużycie paliwa
6,4 l/100 km
7,4 l/100 km
6,9 l/100 km
4,8 l/100 km
4,6 l/100 km
5,6 l/100 km

VOLKSWAGEN JETTA V (2005-2010): HISTORIA MODELU

Jetta VIMotor

2005: prezentacja Jetty V, w Europie model zastępuje Volkswagena Borę2007: w ofercie silnik 1.4 TSI2009: wycofanie wersji 1.9 TDI, zamiast niej 1.6 TDI2010: nowa generacja Jetty (zdjęcie obok), do wyboru: benzyna, diesel i wersja hybrydowa; w USA oferowano kombi jako Jetta SportWagen

UŻYWANY VOLKSWAGEN JETTA V (2005-2010): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • W silnikach 1.9 TDI z oznaczeniem BXE może dojść do obrócenia panewki korbowodu - w efekcie silnik nadaje się na złom. Zalecamy okresową kontrolę.
  • Uszkodzenia umieszczonej pod samochodem chłodnicy paliwa.
  • Awarie mechatroniki w skrzyniach DSG.
  • Nagary w silnikach FSI.

UŻYWANY VOLKSWAGEN JETTA V (2005-2010): SYTUACJA RYNKOWA

Przeważają diesle, a proporcja jest bardzo podobna jak w przypadku Golfa - ok. 2/3 aut ma silnik wysokoprężny. Wśród wersji benzynowych panuje istny misz-masz: w ogłoszeniach jest wszystko, od 1.6 MPI i 1.4 TSI do amerykańskich odmian 2.5 20V z "automatem".

MODEL
2009
2008
2007
2006
2005
1.6 MPI
30 000 zł
27 000 zł
25 000 zł
23 000 zł
21 000 zł
1.6/1.9 TDI
32 000 zł
29 000 zł
27 000 zł
25 000 zł
25 000 zł

UŻYWANY VOLKSWAGEN JETTA V (2005-2010): PODSUMOWANIE

Jetta wygląda jak mały Passat B6, a jest od niego tańsza i mniej awaryjna. Niewątpliwe zalety to przestronne wnętrze, duży wybór silników i względna (jak na markę VW) łatwość znalezienia mało zużytego egzemplarza. Polecamy albo 1.6 MPI, albo diesla z common rail. Wszystkie części można kupić od ręki... ale nie zawsze tanio.

OCENA 4/5

Oceny: 1- niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Volkswagen Jetta V (2005-2010)

Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor
Volkswagen Jetta V (2005-2010)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 45-46/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas