Używany Volkswagen Jetta V (2005-2010)
W ogłoszeniach Jetta zdecydowanie ustępuje popularnością Golfowi. Jednak nie sposób przeoczyć, że wystawiane auta są mniej zużyte i lepiej wyposażone.
VOLKSWAGEN JETTA Vlata produkcji: 2005-2010ceny: od 20 000 zł
Sedany nie mają łatwego życia na rynku - ich popularność zaczęła wygasać pod koniec lat 90. Dziś liczą się tylko w klasie wyższej, ewentualnie w średniej. Z kompaktami już gorzej.
Jetta zastąpiła niezbyt popularną Borę (w USA także nazywaną "Jetta") - w Europie powrócono do nazwy używanej przy pierwszych dwóch generacjach. Samochód pozycjonowano jako "coś lepszego niż Golf" - objawiało się to choćby chromowaną obwódką z przodu, nieco bogatszym wyposażeniem i mocniejszymi silnikami w gamie.
Czy sedan ma sens?
Z pewnością nie można nazwać Jetty autem niepraktycznym. 525-litrowy bagażnik jest ogromny i ma regularny kształt z praktyczną kieszenią po prawej stronie. Nie można też narzekać na 600-kilogramową ładowność. Kanapa dzieli się na nierówne części: węższą z lewej, szerszą z prawej. Po złożeniu oparcia zostaje wprawdzie próg, ale nieznaczny. Głównym ograniczeniem długości przewożonych przedmiotów jest wielkość otworu załadunku. Rozstaw osi i przestrzeń w kabinie są takie same jak w Golfie V, czyli w pełni wystarczające dla 4-osobowej rodziny.
Mnogość konfiguracji
Trudno znaleźć dwie identyczne Jetty, bo w gamie zaoferowano aż 19 silników, a wyposażenie można było konfigurować wedle życzenia, stąd na rynku pojawiają się np. samochody z Climatronikiem, nawigacją i gumową kierownicą bez sterowania radiem. Nawigacja to najczęściej wersja czarno-biała, sterowana przyciskami, a nie ekranem dotykowym.
Najbezpieczniejsza, zupełnie niezawodna wersja to benzynowa 1.6 MPI. Osiągi? Mierne, ale za to nie ma żadnych przeciwwskazań jeśli chodzi o montaż LPG. Sporo aut ma silnik 1.6 FSI, czyli benzynowy z wtryskiem bezpośrednim - tu już eksperymenty z LPG nie mają sensu. W nowszych Jettach spotyka się także benzynową jednostkę 1.4 TSI 122 KM. Nie odradzamy jej, choć ma nietrwały łańcuch rozrządu. Uwaga: mocniejsze warianty wyposażono w turbosprężarkę i kompresor mechaniczny. Te są już zupełnie nieudane. A już zwłaszcza ze skrzynią DSG.
Czy bać się diesla?
Jeśli ktoś planuje zakup Jetty 1.9 TDI, powinien pamiętać, że silnik z oznaczeniem BXE ma nietrwałe panewki korbowodowe. Ich sprawdzenie i ewentualna wymiana nie jest bardzo droga, a pozwoli uniknąć katastrofalnej awarii. Silniki 2.0 z pompowtryskiwaczami są o wiele mniej problematyczne niż w Passacie, a już te z common rail nie sprawiają żadnych problemów.
Przeciętna różnica w cenie między Jettą a Golfem to 2-3 tys. zł na niekorzyść sedana. Choć ogłoszeń jest 9 razy mniej, łatwiej o zadbaną Jettę niż Golfa: częściej kupowali ją stateczni klienci do użytku prywatnego.
1.4 TSI | 1.6 MPI | 1.6 FSI | 1.6 TDI CR | 1.9 TDI PD | 2.0 TDI CR | |
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1390 cm3 | 1595 cm3 | 1598 cm3 | 1598 cm3 | 1896 cm3 | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/8 | R4/16 | R4/16 | R4/8 | R4/16 |
Moc maksymalna | 122 KM/5000 | 102 KM/5600 | 115 KM/6000 | 105 KM/4000 | 105 KM/4000 | 140 KM/4000 |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm/1500 | 148 Nm/3800 | 155 Nm/4500 | 250 Nm/1500 | 250 Nm/1900 | 320 Nm/1750 |
Osiągi (dane producenta) | ||||||
Prędkość maksymalna | 199 km/h | 186 km/h | 194 km/h | 187 km/h | 189 km/h | 207 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s | 12,2 s | 11,1 s | 12,0 s | 11,9 s | 9,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 7,4 l/100 km | 6,9 l/100 km | 4,8 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,6 l/100 km |
VOLKSWAGEN JETTA V (2005-2010): HISTORIA MODELU
2005: prezentacja Jetty V, w Europie model zastępuje Volkswagena Borę2007: w ofercie silnik 1.4 TSI2009: wycofanie wersji 1.9 TDI, zamiast niej 1.6 TDI2010: nowa generacja Jetty (zdjęcie obok), do wyboru: benzyna, diesel i wersja hybrydowa; w USA oferowano kombi jako Jetta SportWagen
UŻYWANY VOLKSWAGEN JETTA V (2005-2010): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY
- W silnikach 1.9 TDI z oznaczeniem BXE może dojść do obrócenia panewki korbowodu - w efekcie silnik nadaje się na złom. Zalecamy okresową kontrolę.
- Uszkodzenia umieszczonej pod samochodem chłodnicy paliwa.
- Awarie mechatroniki w skrzyniach DSG.
- Nagary w silnikach FSI.
UŻYWANY VOLKSWAGEN JETTA V (2005-2010): SYTUACJA RYNKOWA
Przeważają diesle, a proporcja jest bardzo podobna jak w przypadku Golfa - ok. 2/3 aut ma silnik wysokoprężny. Wśród wersji benzynowych panuje istny misz-masz: w ogłoszeniach jest wszystko, od 1.6 MPI i 1.4 TSI do amerykańskich odmian 2.5 20V z "automatem".
MODEL | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
1.6 MPI | 30 000 zł | 27 000 zł | 25 000 zł | 23 000 zł | 21 000 zł |
1.6/1.9 TDI | 32 000 zł | 29 000 zł | 27 000 zł | 25 000 zł | 25 000 zł |
UŻYWANY VOLKSWAGEN JETTA V (2005-2010): PODSUMOWANIE
Jetta wygląda jak mały Passat B6, a jest od niego tańsza i mniej awaryjna. Niewątpliwe zalety to przestronne wnętrze, duży wybór silników i względna (jak na markę VW) łatwość znalezienia mało zużytego egzemplarza. Polecamy albo 1.6 MPI, albo diesla z common rail. Wszystkie części można kupić od ręki... ale nie zawsze tanio.
OCENA 4/5
Oceny: 1- niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Volkswagen Jetta V (2005-2010)
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 45-46/2016