Używany Volkswagen Golf Country

Dopiero od kilku lat trwa prawdziwa moda na crossovery. VW miał w ofercie takie auto już ćwierć wieku temu. Sukcesu nie odniosło, ale taki już los pionierów. A dziś? To youngtimer!

Volkswagen Golf Country
Volkswagen Golf CountryMotor

VW GOLF COUNTRYlata produkcji: 1990-1991ceny od: 8000 zł

Już w 1989 r. dyrekcja Volkswagena uznała, że przyszłością jest zapełnianie rynkowych nisz. Dlatego zielone światło dostał projekt "Montana": to miał być pojazd o cechach auta terenowego, ale wygodny jak osobowy.

Rozłóż-złoż-rozłóż-złóż

Bazą dla Golfa Country była zwykła wersja 1.8 Syncro. W standardzie był obrotomierz i skrzynia 5-biegowa. Kierowca nie ma możliwości sterowania napędem Syncro.Motor
Standardowa odmiana tapicerki nazywa się „Montanakaro”. Była też wersja skórzana.Motor
Zajęcie miejsca z tyłu przypomina, jak przyjazne pasażerom były auta z lat 80. – duże szyby, dużo miejsca nad głowami...Motor

Nazwa "Montana" nie utrzymała się. Zamiast tego samochód nazwano po prostu Golfem Country. Gotowe Golfy z napędem Syncro (4x4) i nadwoziem 5d wysyłano z Wolfsburga do fabryki Steyra w Austrii, gdzie na początek rozkładano je na kawałki, a potem - składano, przerabiając "zwykłego" Golfa na Country. I tak 7735 razy: tyle powstało egzemplarzy (w tym 3000 na eksport do USA). To tylko połowa produkcji, którą zaplanowano: klienci nie byli gotowi na taki model. Nawet mimo faktu, że VW nie przesadził z ceną: Country było o 1/5 droższe od Syncro o zwykłym wyglądzie.

Do przeróbki potrzebna była zmiana aż 438 części. W podwoziu dodawano stalową ramę pod całym samochodem, zwiększającą sztywność karoserii. Zmieniano sprężyny, amortyzatory i wahacze. Pod silnikiem montowano solidną osłonę, z przodu - orurowanie, a z tyłu - mocowanie koła zapasowego. Inny był także wydech, a nawet przednie błotniki (pasują od Golfa G60, podobnie jak hamulce).

Ostateczny rezultat wyglądał trochę dziwnie - pozostawiono typowo szosowe opony 195/60 R15, gubiące się w bardzo dużych nadkolach.

Nie przewidziano wyboru silników. 98-konne 1.8 to jednostka napędowa z najlepszych czasów Volkswagena: trudno nazwać ją dynamiczną, ale jeśli wymienia się rozrząd, bez problemu dojeździ do 400 tys. km.

Powstało kilka wersji specjalnych: luksusowa Chrome Edition (skóra, chromowane felgi - 558 sztuk), zubożona (tapicerka ze skaju - 160 sztuk) oraz wyjątkowo nieliczne egzemplarze z silnikami 1.8 16V i 1.6 TD, tych jednak nigdy nie sprzedawano prywatnym klientom.

Country jako klasyk

W Niemczech ceny zaczęły już rosnąć - nawet o 15% rocznie. Z polskich ogłoszeń Country już zniknęło, a jeszcze kilka lat temu trafiały się podniszczone auta za 6-10 tys. zł, głównie z południa Polski.

Słabą stronę stanowi przeważnie układ napędowy - skrajnie zużyta skrzynia biegów, przekładnia kątowa lub dyferencjał.

Elementy typowe dla Country mogą być trudne do kupienia. W katalogach części przeważnie nie występuje wersja Country, ale jeśli dobrze się poszuka, można np. kupić amortyzatory Bilsteina. Słabe hamulce to nie efekt usterki - ten model po prostu tak ma.

Lekko pokraczny wygląd jest spowodowany połączeniem mocno podniesionego nadwozia i zupełnie nieterenowych kół. Prześwit wynosi 18 cm.Motor

INNE PIONIERSKIE CROSSOVERY

AMC EAGLE (1980-1985)

AMC EagleMotor

Prawdziwy protoplasta tego segmentu: AMC Eagle bazował na modelu Concord, ale miał napęd na 4 koła - jako jedyne auto osobowe w USA w 1980 r. Samochód występował w licznych wersjach nadwozia (fot. obok). Silniki 2,5-4,2 l.

RENAULT SCENIC RX4 (2000-2003)

Renault RX4Motor

Pierwszy uterenowiony minivan. Ten segment nie rozwinął się, a RX4 pozostał ciekawostką. Auto ma nietypowy sposób otwierania bagażnika. Napęd Steyra ze sprzęgłem płytkowym, silniki benzynowe 2.0 i diesle 1.9 dCi.

UŻYWANY VW GOLF COUNTRY: TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Usterki układu napędowego: psuje się skrzynia biegów i przekładnia kątowa.
  • Nie działa napęd 4x4, w szczególności podczas jazdy do tyłu: zapewne doszło do uszkodzenia dyferencjału tylnego.
  • Korozja nadwozia: rdzewieją błotniki przednie i tylne.

Uwaga na auta po przeróbkach, pozbawione elementów typowych tylko dla modelu Country.

UŻYWANY VW GOLF COUNTRY: SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
STAN 1
STAN 2
STAN 3
STAN 4
STAN 5
Country
brak ofert
32 000 zł
18 000 zł
10 000 zł
8000 zł

Kwestią szczęścia jest trafienie na zadbany egzemplarz Country w polskich ogłoszeniach. Ale za to w naszym kraju jest dość tanio: da się kupić Country za 8-10 tys. zł. W Niemczech ceny są wyższe o 50%.

 
1.8
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1781 cm3
Układ cyl./zawory
R4/8
Moc maksymalna
98 KM/5400
Maks. moment obr.
143 Nm/3000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
155 km/h
Przysp. 0-100 km/h
12,3 s
Średnie zużycie paliwa
8,2 l/100 km

UŻYWANY VW GOLF COUNTRY: PODSUMOWANIE

Wersja specjalna „Chrome Edition” – zbudowano tylko 558 sztuk. Wnętrze skórzane, felgi chromowane.Motor

Warto mieć oko na ten samochód, jeśli ktoś szuka użytecznego, ale rzadkiego youngtimera. Wciąż trafiają się atrakcyjne cenowo oferty. Nawet słaby stan techniczny nie powinien być przeszkodą dla nabywcy - renowacja Golfa Country jest stosunkowo łatwa, bo większość elementów pasuje od wersji standardowej.OCENA 5/5

OCENY: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 29/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas