Używany Seat Leon II (2005-)

Seat Leon II bazuje na konstrukcji Volkswagena Golfa V i jest równie dobrym samochodem. Ale cieszy się mniejszym zainteresowaniem na rynku i dlatego można go kupić taniej.

Po zakupie używanego Leona II można skorzystać z programu "Excellente" i wykupić gwarancję w ASO.
Po zakupie używanego Leona II można skorzystać z programu "Excellente" i wykupić gwarancję w ASO.Motor

Seat przez długi czas nie potrafił zdefiniować spójnego wizerunku dla swoich modeli. Przez wiele lat były to tylko budżetowe odmiany Fiata a później (od 1986 roku) Volkswagena. I pewnie byłoby tak do dziś, gdyby nie to, że do współpracy zaproszono w końcu słynnego stylistę Valtera da Silvę. W 2004 roku wyczarował minivana Alteę - pierwsze połączenie niemieckiej techniki i hiszpańskiego temperamentu. Rok później zadebiutował spokrewniony z nią kompaktowy model Leon II. Oba auta udowodniły, że na bazie śmiertelnie nudnego Golfa V można zbudować niebanalny samochód ze sportowym zacięciem w rozsądnej cenie.

Pomimo tego udanego posunięcia, Leon pozostał w cieniu swojego niemieckiego brata. Przeglądając portale ogłoszeniowe okazuje się, że Leonów II jest trzy razy mniej niż Golfów V. Są od nich także wyraźnie tańsze.

Nadwozie i wnętrzeSeat Leon II oferowany jest w jednej, pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Na pierwszy rzut oka wygląda jak trzydrzwiówka i w tym cały jego urok. Karoseria wyróżnia się precyzyjnym pasowaniem poszczególnych elementów. Uwagę zwracają szczególnie rozbudowane, masywne progi, solidne drzwi i przyjemny odgłos ich zamykania. Nadwozie jest wykonane w całości ze stali o różnym stopniu twardości. Auto było testowane przez specjalistów z EuroNCAP i uzyskało podczas prób zderzeniowych 4-gwiazdkowy wynik.

Deska rozdzielcza jest wykonana z twardych materiałów, ale na jakość montażu i sportowy styl nie można narzekać. Konsola centralna mogłaby być lepiej wykorzystana.Motor

Wnętrze Leona, podobnie jak nadwozie, zostało zaprojektowane w sportowym stylu. Ubocznym efektem opływowej formy nadwozia są ostre krawędzie przednich drzwi. Podczas wsiadania trzeba na nie uważać.

Wszystkie wersje mają wskaźniki zegarowe umieszczone w okrągłych tubach. W centralnej części znajduje się obrotomierz. W egzemplarzach sprzed liftingu konsola centralna straszy dużymi powierzchniami niewykorzystanego plastiku. Po liftingu prezentuje się znacznie lepiej.

ZawieszeniePodwozie Seata Leona jest jego dużym atutem. Gwarantuje dobre właściwości jezdne, a jednocześnie jest trwałe i tanie w naprawach. Większość elementów jest współzamienna z tymi zastosowanymi w Golfie V. Z przodu producent postawił na sprawdzony i tani w eksploatacji układ McPherson. Wypada docenić możliwość wymiany samych sworzni wahaczy (są one przykręcane).

Zawieszenie tylne jest konstrukcją niezależną. Na każde tylne koło przypada jeden nośny wahacz poprzeczny, jeden dodatkowy wahacz poprzeczny, oraz jeden wahacz wzdłużny. Cała konstrukcja przytwierdzona jest do szczątkowej ramy pomocniczej. Mimo złożonej konstrukcji całość jest trwała. Z tyłu producent przewidział możliwość regulacji zbieżności. Po zakupie auta warto odwiedzić stację diagnostyczną celem profilaktycznej kontroli.

Silniki benzynoweZe względu na prostotę konstrukcji, najtańszy w eksploatacji i naprawach jest ośmiozaworowy silnik benzynowy 1.6. Nieźle współpracuje z instalacjami gazowymi (sekwencyjny wtrysk LPG/CNG). Godna polecenia jest także wprowadzona nieco później szesnastozaworowa jednostka1.4 16V. Mało pali, koszty obsługi są na umiarkowanym poziomie, a ceny egzemplarzy używanych - przystępne.

Kolejne pod względem mocy silniki benzynowe to już jednostki z bezpośrednim wtryskiem. Najbardziej popularną z nich jest wolnossąca dwulitrówka 2.0 FSI 150 KM (FSI: Fuel Straight Injection). Na znanym, żeliwnym bloku z nowymi tłokami zamontowano nową, szesnastozaworową głowicę. Jest jednym z najtrwalszych silników z bezpośrednim wtryskiem na rynku, ale ma także swoje wady, np. awaryjny wariator faz rozrządu. Model 2.0 TFSI to krewniak 2.0 FSI, który otrzymał turbosprężarkę. Silnik 1.8 TSI to dla odmiany zwiastun nowej technologii w grupie VW. Podobnie jak modele 2.0 FSI oraz 2.0 TFSI ma bezpośredni wtrysk paliwa, ale wyposażony jest już w rozrząd łańcuchowy. Długi łańcuch (nowa generacja, tzw. łańcuch zębaty) napędza oba wałki rozrządu. Krótki łańcuch napędza pompę oleju. Na bazie tego silnika powstał nowy silnik 2.0 TSI (nie mylić ze starszym 2.0 TFSI).

Uwaga! Okazuje się, że teoretycznie bezobsługowe rozrządy wymagają okresowej kontroli, najlepiej w ASO. oraz szczegółowej diagnostyki przed zakupem auta używanego. W zaniedbanych egzemplarzach dochodzi do zniszczenia współpracujących ze sobą elementów.

DiesleWszystkie diesle Leona są oszczędne i dynamiczne. Bazową propozycją jest wersja 1.9 TDI PD, która obok benzynowej 1.6 8V jest najtrwalszą jednostką w całej gamie. Niestety ma już swoje lata i jej rolę przejął nowszy model - 2.0 TDI PD o mocy 140 lub 170 KM. Osiągi i niskie zużycie paliwa tej jednostki budzą uznanie, ale niestety, oprócz wyraźnych zalet ma ona także kilka wad. Po pierwsze - jest dość głośna. Pod maską kompaktowego Seata dźwięk wydaje się nawet jeszcze bardziej natarczywy niż innych spokrewnionych modelach. Po drugie, okazuje się awaryjna i kosztowna w serwisowaniu. Potencjalny nabywca ryzykuje wydatki na naprawę lub wymianę pompowtryskiwaczy (są wyraźnie droższe niż w 1.9 TDI). Pechowcy muszą pogodzić się także z kosztem naprawy lub wymiany głowicy, która akurat w tym modelu lubi pękać.

Problemy rozwiązano przy okazji liftingu modelu. Wprowadzenie zasilania common rail wyeliminowało większość niedogodności. Niestety, samochody z tymi jednostkami są jeszcze młode, a co za tym idzie stosunkowo drogie.

Skrzynie DSGZ dużą rezerwą należy podchodzić do wersji ze skrzynią DSG. Jest to skrzynia mechaniczna wyposażona w dwa współosiowe sprzęgła i elektroniczne sterowanie. Działa wyjątkowo szybko, zarówno w trybie automatycznym jak też ręcznym. Nie powoduje także wzrostu zużycia paliwa. Skrzynie DSG, stosowane z powodzeniem także w innych modelach grupy Volkswagena, wymagają okresowej wymiany oleju co 60 tys. km (koszt ok. 1000 zł). Psują się sporadycznie, ale jeśli już coś się wydarzy, koszty naprawy są wysokie. Można zaryzykować stwierdzenie, że wersje z DSG warte są polecenia jeśli samochód ma przebieg mniejszy niż 100 tys. km. W przypadku aut starszych będzie to już najprawdopodobniej skarbonka.

Seat Leon II (2005-)

Seat Leon II (2005-)

Po zakupie używanego Leona II można skorzystać z programu "Excellente" i wykupić na niego gwarancję w ASO.Motor
Chłodnica paliwa jest narażona na uszkodzenia. Przynajmniej raz w roku należy ją kontrolować.Motor
Czasem "popuszczają się" śruby mocujące wsporniki wahaczy. Objawem są stuki z okolic podwozia.Motor
Z tyłu: wysokim pasażerom Leona II będzie brakować miejsca na głowy.Motor
Z przodu: wystarczająca ilość miejsca. Fotele są dobrze wyprofilowane i trwałe.Motor
Elektryczne szyby z tyłu: tylko w droższych wersjach.Motor
Komputer pokładowy: od wersji Referencje w górę.Motor
Multifunkcyjna kierownica: oferowana jako opcja.Motor
Gniazdko 12 V między fotelami utrudnia podpięcie nawigacji.Motor
Deska rozdzielcza jest wykonana z twardych materiałów, ale na jakość montażu i sportowy styl nie można narzekać. Konsola centralna mogłaby być lepiej wykorzystana.Motor
Pojemność bagażnika: od 340 do 1165 l.Motor
Koszty eksploatacji Seatów starszych niż 5 lat można obniżyć, stosując oryginalne części Seat Economy Parts.Motor
Wersje sportowe: Seat Leon FR (Formula Racing) 2.0 TFSI/TSI 211 KM lub 2.0 TDI 170 KM.Motor
Wersje sportowe: Seat Leon Cupra R 2.0 TSI 265 KM.Motor
Większość odtwarzaczy Leona obsługuje pliki MP3.Motor
Przód po liftingu: nowe światła i zderzak (a w zasadzie jego dolna część).Motor
Deska rozdzielcza po liftingu. Pojawił się nowy panel na konsoli centralnej i nowe koło kierownicy.Motor
Spokrewnione wersje: Seat Altea. Pod względem technicznym oba modele są niemal identyczne. Dostępna jest także wersja wydłużona XL.Motor
Spokrewnione wersje: Seat Altea Freetrack - model podwyższony z dołączanym napędem na cztery koła (Haldex).Motor
Wersje sportowe: Seat Leon Cupra 2.0 TSI 240 KM.Motor

PodsumowanieDruga generacja Seata Leona nie jest ani tak funkcjonalna jak Skoda Octavia II, ani tak popularna jak Volkswagen Golf V, ani tak prestiżowa jak Audi A3 II. Ale technicznie to przecież ta sama konstrukcja. Ograniczone zainteresowanie hiszpańskim modelem sprawia, że jego ceny na rynku wtórnym są bardzo atrakcyjne. Warto zatem skorzystać z okazji. Polecamy oszczędne turbodiesle 1.9 TDI lub wszystkie nowsze, z układem common rail.

Seat Leon II: historia modelu2004: prezentacja Seata Altei. Ten van powstał przed modelem Leon II.2005: prezentacja Leona II.2006: sportowa wersja Cupra z turbodoładowanym silnikiem 2.0 TSI o mocy 240 KM. Gamę nadwozi rozszerza Altea XL.2007: odświeżenie gamy silników.2009: lifting nadwozia i wnętrza.

Seat Leon II: wyposażenie wnętrza, funkcjonalnośćWyposażenie seryjne i opcjonalne może się różnić w zależności od rynku, z którego pochodzi dany egzemplarz. Zdecydowana większość Leonów seryjnie ma układ ABS, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne oraz elektrycznie sterowane szyby przednie.

Wersje lepiej wyposażone (np. Reference) mają na pokładzie także klimatyzację, komputer pokładowy i radioodtwarzacz.

Najważniejsze elementy oferowane za dopłatą to reflektory ksenonowe, felgi aluminiowe, i czujniki parkowania i szyberdach.

Seat Leon II: typowe usterki i problemy

  • Awarie pompowtryskiwaczy w silnikach 2.0 TDI PD.
  • W tych jednostkach pękają także głowice.
  • Tworzenie się nagaru w kanałach dolotowych w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny z początkowego okresu produkcji.
  • Awarie czujników położenia wału w silnikach TSI.
  • Drobne usterki elektroniki

Seat Leon II: nadwozie i wnętrzeAtrakcyjna, sportowa stylizacja, staranne wykonanie oraz dobre zabezpieczenie antykorozyjne zasługują na wysoką ocenę. Jeśli ktoś potrzebuje większej przestrzeni - wybierze Alteę.

Seat Leon II: silnikiW szerokiej gamie silników każdy znajdzie coś dla siebie. Za awaryjne turbodiesle 2.0 TDI trzeba odjąć punkty, ale w odwodzie pozostają sprawdzone 1.6 8V oraz 1.9 TDI.

Seat Leon II: zawieszenieZawieszenie jest trwałe, tanie w naprawach, a jednocześnie gwarantuje bardzo dobre właściwości jezdne. Na naszych drogach nie warto łakomić się na sportowe felgi.

Seat Leon II: koszty serwisowaniaJak przystało na grupę Volkswagena, koszty serwisowania są niskie. Oczywiście dotyczy to tylko podstawowych wersji. Dodatkowym plusem jest wzorowa dostępność części.Plusy:

  • Solidne, sztywne nadwozie.
  • Bogate wyposażenie.
  • Szeroka gama silników.
  • Dobrze, sportowo zestrojone zawieszenie.
  • Atrakcyjne ceny egzemplarzy używanych.
  • Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.

Minusy:

  • Przeciętne wyciszenie wnętrza.
  • Ograniczona widoczność do tyłu.
  • Przy późniejszej odsprzedaży trzeba brać pod uwagę spory spadek wartości.
  • Ograniczona ilość miejsca na tylnej kanapie, brak wersji kombi.

Spokrewnione wersje

Seat Altea

Seat AlteaMotor

Pod względem technicznym oba modele są niemal identyczne. Dostępna jest także wersja wydłużona XL.

Seat Altea Freetrack

Seat Altea FreetrackMotor

Model podwyższony z dołączanym napędem na cztery koła (Haldex).

Wersje sportowe

Seat Leon Cupra 2.0 TSI 240 KM

Seat Leon Cupra 2.0 TSI 240 KMMotor

Sportowiec czystej krwi. Pod maską turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa 2.0 TSI o mocy 240 KM. W silniku wzmocniono tłoki i korbowody, zastosowano większe wtryskiwacze i nową głowicę. Prędkość maksymalna: 244 km/h, 0-100 km/h: 6,4 s.

Seat Leon FR (Formula Racing): 2.0 TFSI/TSI 211 KM lub 2.0 TDI 170 KM

Seat Leon FR (Formula Racing): 2.0 TFSI/TSI 211 KM lub 2.0 TDI 170 KMMotor

Popularna usportowiona wersja. Występuje w wersjach benzynowych lub wysokoprężnych. Wyróżnia go stylizacja nadwozia, sportowe wnętrze, sportowe zawieszenie oraz obręcze kół o minimalnej średnicy 17 cali lub opcjonalnie 18 cali. Leon FR to pierwszy SEAT ze skrzynią DSG.

Seat Leon Cupra R 2.0 TSI 265 KM

Seat Leon Cupra R 2.0 TSI 265 KMMotor

Zadebiutował w roku 2009. Napędzany jest silnikiem Leona Cupra 2.0 TSI wzmocnionym do 265 koni mechanicznych. Osiąga prędkość maksymalną 250 km/h, a jego przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,1 sekundy.

Wersja
1.4 16V
1.4 TSI
1.6 8V
2.0 FSI
2.0 TFSI
Silnik
benzynowy
benz. turbo
benzynowy
benzynowy
benz. turbo
Pojemność skokowa
1390 cm3
1390 cm3
1595 cm3
1984 cm3
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/8
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
85 KM
125 KM
102 KM
150 KM
200 KM
Maks. moment obrotowy
132 Nm
200 Nm
148 Nm
200 Nm
350 Nm
Osiągi
     
Prędkość maksymalna
172 km/h
197 km/h
184 km/h
210 km/h
229 km/h
Przysp. 0-100 km/h
13,7 s
9,8 s
11,7 s
8,8 s
7,3 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
6,5
6,2
7,2
7,9
8,1
Wersje
1.6 TDI
1.9 TDI
2.0 TDI
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
1896 cm3
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
90 KM
105 KM
140 KM
Maks. moment obrotowy
250 Nm
250 Nm
320 Nm
Osiągi
 
 
 
Prędkość maksymalna
185 km/h
183 km/h
205 km/h
Przysp. 0-100 km/h
11,7 s
12,3 s
9,3 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
4,5
5,4
5,5

Jacek Ambrozik

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas