Używany Seat Leon I (1999-2005)

Kiedyś Leon był wart zainteresowania jako auto o charakterze sportowym. Dziś główne atuty to prosta technika VW i wygląd nowocześniejszy od Golfa IV.

Zderzak wersji standardowej ma spokojną stylizację. Wersje Top Sport czy Cupra wyglądały agresywniej.
Zderzak wersji standardowej ma spokojną stylizację. Wersje Top Sport czy Cupra wyglądały agresywniej. Motor

SEAT LEON Ilata produkcji: 1999-2005ceny: od 6000 zł

Koniec lat 90. to były dobre czasy Seata: w ofercie występowały modele opracowane przez koncern VW z myślą specjalnie o tej marce, a nie po prostu produkty ze zmienionym logo.

Szczególnie dobrze rynek przyjął pierwszą generację Leona (lepiej sprzedawała się tylko Ibiza). Przez cały okres produkcji roczna sprzedaż oscylowała w okolicy 100 tys. sztuk, nawet pod jej koniec, gdy przeważnie zainteresowanie spada. I to mimo braku wersji kombi - dostępny był tylko 5-drzwiowy hatchback z 340-litrowym bagażnikiem (wersja sedan nazywała się Toledo). W ogłoszeniach Leon to najpopularniejszy Seat.

Benzyna czy diesel?

W przebogatej gamie silników znalazły się jednostki benzynowe wolnossące i z turbodoładowaniem, 4- i 6-cylindrowe, a jeśli chodzi o diesle - rządzi 1.9 TDI w kilku wersjach mocy, z pompą wtryskową (90-110 KM) lub pompowtryskiwaczami (100-150 KM). Przez krótki czas stosowano też 68-konnego diesla 1.9 SDI, jednak Leon, który do 100 km/h potrzebuje prawie 18 sekund to mało kusząca propozycja, ale i bardzo mało popularna.

Stylizacja bez zarzutu, ale plastiki wyjątkowo mało zachęcające: normą są głębokie zarysowania i łuszcząca się powłoka gumowa. Podświetlone na czerwono zegary trochę męczą na dłuższą metę.Motor

Za to nie brakuje Leonów z benzynowym silnikiem 1.4 16V. Tu osiągi nie są wiele lepsze, ale za to można jeździć naprawdę tanio na LPG - silnik ten ma hydrauliczną kompensację luzów zaworowych i bez problemu "trawi" gaz, analogicznie jak mocniejszy wariant 1.6. Leon z silnikiem 1.8 Turbo 20V to samochód naprawdę szybki, ale bardzo trudno znaleźć auto całkowicie bezwypadkowe i z pewną przeszłością. Ponadto zużycie paliwa może tu już odstraszać. Optymalny wybór dla poszukujących żwawego auta to diesel 1.9 TDI PD w wersji 130- lub 150-konnej, tyle że i tu też trudno znaleźć coś w dobrym stanie i z przebiegiem wyraźnie mniejszym niż 300 000 km.

[1] Najbogatsze wersje (FR, Cupra) mają radio 2DIN i klimatyzację automatyczną Climatronic. [2] Kody z naklejki pod wykładziną bagażnika można rozkodować dzięki stronie www.vwgolf.pl.Motor

W skrócie: do miasta wystarczy Leon 1.6. Na trasę polecamy 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami. Starsze wersje z pompą rotacyjną są nieco tańsze w serwisowaniu, ale przeważnie skrajnie wyeksploatowane.

Leon nie koroduje - to dobra wiadomość. Bardzo trwałe okazuje się również zawieszenie o prostej konstrukcji (McPherson/belka skrętna). Niestety, zostało zestrojone "sportowo", co w polskich warunkach oznacza niski poziom komfortu.

Wnętrze jak w Golfie IV, tylko miejsca nad głową z tyłu mniej. Jednak przestrzeni najbardziej brakuje na wysokości kolan. Siedzenia: twarde, odporne na zużycie.Motor

Hiszpańska jakość

Szczególnie mocno trzęsą Leony na dużych, 18-calowych felgach, jakie stosowano w wersjach sportowych. W czasach popularności tuningu zdarzały się nawet przypadki montażu felgi 19-calowych i usztywniania zawieszenia. Od tego czasem... pękała przednia szyba. Z czasem nasilają się drobne usterki wynikające z dyskusyjnej jakości montażu w hiszpańskiej fabryce: urywa się wężyk od spryskiwacza tylnej szyby, przez uszczelki drzwi wcieka woda, psuje się też zamek centralny i gasną wyświetlacze. Użytkownicy narzekają na pękające prowadnice szyb i odpadającą gumę ochronną z boczków drzwiowych.

Jednak nawet poważna awaria (np. zatarcie silnika) nie jest tragedią, bo wszelkie części mechaniczne do Leona są łatwo dostępne z drugiej ręki. Kompletny silnik 1.9 TDI to koszt ok. 2000 zł. Droższe w naprawach są wersje 4x4 - mają m.in. niezależne zawieszenie z tyłu.

Głęboki, ale wąski bagażnik o pojemności 340 l. Można powiększyć go do 1655 l. Klapa jest dosyć ciężka.Motor

W kwestii cen: Leon I kosztuje więcej niż bliźniacze modele VW Golf i Skoda Octavia, a nieco mniej niż Audi A3. Model Cupra wycenia się na ponad 20 tys. zł, a 150-konne TDI (oznaczone ARL i tak też opisywane w ogłoszeniach) - na ok. 14-15 tys. zł. Auta świeżo sprowadzone pozostają w ogromnej przewadze nad krajowymi.

 
1.4 16V
1.6 16V
1.8 T
CUPRA 4
1.9 TDI
1.9 TDI
1.9 TDI
1.9 TDI
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy, turbo
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1390 cm3
1597 cm3
1781 cm3
2791 cm3
1896 cm3
1896 cm3
1896 cm3
1896 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/20
VR6/24
R4/8
R4/8
R4/8
R4/8
Moc maksymalna
75 KM
105 KM
180 KM
204 KM
90 KM
110 KM
130 KM
150 KM
Maksymalny moment obrotowy
128 Nm
148 Nm
235 Nm
270 Nm
210 Nm
235 Nm
310 Nm
320 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
170 km/h
192 km/h
229 km/h
237 km/h
180 km/h
193 km/h
205 km/h
215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,6 s
10,9 s
7,7 s
7,2 s
12,7 s
10,7 s
9,8 s
8,9 s
Średnie zużycie paliwa
6,7 l/100 km
6,9 l/100 km
8,8 l/100 km
10,9 l/100 km
5,1 l/100 km
5,0 l/100 km
5,2 l/100 km
5,4 l/100 km

SEAT LEON I (1999-2005): HISTORIA MODELU

Seat Leon IIMotor

1999: premiera Leona I2001: Leon 2.8 VR6 Cupra 4 - moc 204 KM, napęd na 4 koła2002: Leon Cupra R - 1.8 T, 210 KM2003: 130-konny 1.9 TDI, wycofanie diesla bez turbodoładowania2005: prezentacja następcy (samochód na fot. obok), który trafia do sprzedaży w 2006 r.

UŻYWANY SEAT LEON I (1999-2005): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Usterki silników TDI: uszkodzone przepływomierze, zatarte turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek, wadliwy układ korekcji ciśnienia doładowania.
  • Nieszczelne uszczelki drzwi.
  • Nietrwałe przeguby w dieslach.
  • Drobiazgi: przetarty wężyk płynu do mycia tylnej szyby, pękające prowadnice szyb w drzwiach.

UŻYWANY SEAT LEON I (1999-2005): SYTUACJA RYNKOWA

Jeszcze kilka lat temu diesle były w znacznej przewadze, teraz proporcje wyrównały się. Coraz więcej klientów woli benzynowego Leona z mniejszym przebiegiem niż zużytego diesla. Najpopularniejszy przedział cen: 12-16 tys. zł.

MODEL
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1.6
15 000 zł
14 000 zł
13 000 zł
12 000 zł
10 500 zł
8000 zł
1.9 TDI
16 000 zł
15 000 zł
14 000 zł
13 000 zł
11 000 zł
9000 zł

UŻYWANY SEAT LEON I (1999-2005): PODSUMOWANIE

Seat LeonMotor

Za wyborem Leona przemawia wciąż atrakcyjna sylwetka i względna łatwość nabycia mocnej wersji silnikowej. Cena już nie - Leony są droższe niż Golfy IV z tych samych roczników. Samochód z pewnością nie należy do pierwszej ligi, jeśli mowa o jakości wykonania, ale za to naprawy są proste i tanie.

OCENA 3/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Seat Leon I (1999-2005)

Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor
Seat Leon I (1999-2005)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 51-52/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas