Używany Saab 900 Turbo (1978-1994)
Szwedzki rarytas z mocnymi silnikami turbo i niepowtarzalną stylizacją.
SAAB 900 TURBOlata produkcji: 1978-1994wartość 4 lata temu: 7-9 tys. złdziś zapłacisz: 14-17 tys. zł
Powszechnie znany pod przydomkiem "krokodyl", Saab 900 pierwszej generacji to samochód dla indywidualistów, którzy docenią jego osiągi i dopracowane podwozie, a przymkną oko na trochę nieproporcjonalny wygląd.
Pod nazwą "900" oferowano liftbacka 3- i 5-drzwiowego oraz kabriolet, wszystkie z silnikiem ustawionym wzdłużnie z przodu i napędem na przednie koła.
Brak silników V6 skompensowano zaoferowaniem jednostek turbodoładowanych. W swojej najmocniejszej odmianie 2.0 Turbo APC z czujnikiem spalania stukowego Saab rozwija 185 KM, jednak podaż tego modelu jest mała, a jego ceny szczególnie wygórowane.
We wczesnych egzemplarzach trzeba mieć na uwadze typowe dla Saabów mankamenty: ciężko wchodzące biegi, rozciągnięty łańcuch rozrządu, korozję podłogi bagażnika i kapryśny układ wtryskowy Lucas. Po 1986 r. wprowadzono wtrysk Boscha i wyeliminowano większość uporczywych problemów, ale też odebrano Saabowi trochę uroku wizualnego.
SAAB 900 TURBO (1978-1994): PLUSY I MINUSY
+ stabilne prowadzenie+ dobre osiągi+ części nadal dostępne
- sporo typowych awarii, ich usuwanie bywa skomplikowane
SAAB 900 TURBO (1978-1994): POLECANY SILNIK
pojemność | 1985 cm3 |
maksymalna moc | 175 KM |
maks. moment obrotowy | 273 Nm |
prędkość maksymalna | 210 km/h |
przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s |
średnie zużycie paliwa | 11,2 l/100 km |
Saab 900 Turbo (1978-1994)
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski, archiwum; "Motor" 22/2017