Używany Mercedes Vito/Viano W639 (2003-)

Ogromna różnorodność wersji Vito i Viano pozwala na znalezienie samochodu do wszelkich zastosowań: od budowy i małego biznesu do luksusowej taksówki.

Korozji nie udało się zwalczyć do końca, jednak w Vito II ma raczej charakter powierzchniowy.
Korozji nie udało się zwalczyć do końca, jednak w Vito II ma raczej charakter powierzchniowy.Motor

Niemiecki koncern nie miał szczęścia do swoich dostawczych samochodów produkowanych w Hiszpanii. W ofercie przez długie lata był nieudany MB 100, bazujący na wiekowej furgonetce DKW F 1000-IMOSA. Później pojawił się bardzo nowoczesny stylistycznie Vito W638, ale jego zabezpieczenie antykorozyjne praktycznie nie istniało, więc po 3-4 polskich zimach na karoserii kwitły brązowe zacieki. Od nowej generacji Vito W639 (opisywanej), zaprezentowanej w 2003 r., oczekiwano więc zdecydowanych ulepszeń i po 10 latach od debiutu można powiedzieć, że dokonał się skok jakościowy, jednak z korozją nie udało się do końca uporać.

Platforma na nowo

Konstruując Vito W639, celowano wyraźnie w konkurencyjnego Volkswagena T5. Zdecydowano się zatem na powiększenie rozstawu osi aż o 20 cm w wersji krótszej i o 43 cm w odmianie maksymalnie wydłużonej. Łącznie w ofercie były trzy długości nadwozia i dwa rozstawy osi oraz rozliczne odmiany nadwoziowe - z drzwiami przesuwnymi po obu stronach lub tylko po jednej, z drzwiami skrzydłowymi z tyłu lub pojedynczą klapą, a także zabudowy specjalne - chłodnie, ambulanse itp.

Na zdjęciu tablica przyrządów wersji osobowej (Viano). Nawigacja była opcjonalna i pojawia się rzadko. „Automat” ma 5 biegów.Motor

Podobnie jak u poprzednika, dokonano rozdziału na wersję użytkowo-towarową Vito, dostępną jako furgon towarowy, osobowy lub mieszany (także z podwyższonym dachem), oraz osobowo-luksusową Viano. W ofercie ,oprócz silników Diesla, znalazły się także mocne benzynowe V-szóstki, całkowicie skonstruowane przez Mercedesa. W poprzedniej generacji rolę topowej jednostki pełnił znany silnik VW VR6.

Radykalna zmiana dokonała się w podwoziu - po wielu latach mały samochód dostawczy marki z gwiazdą zyskał tylny napęd, a opcjonalnie także 4x4. Zwrotność nowego modelu poprawiła się na tyle, że Vito jako jeden z nielicznych samochodów otrzymał dopuszczenie do użytku jako londyńska taksówka.

Pod maskę trafiły znane silniki Diesla o pojemności 2 148 cm3, oznaczane jako 2.2. W zależności od wersji rozwijały moc od 88 do 150 KM i wszystkie miały wtrysk common rail. Topowe odmiany Viano wyposażano w silniki V6 - diesla 3.0 (znanego także z klasy E i Chryslera 300C) i benzynowe o pojemności 3,2-3,7 l. Moc odczytujemy z oznaczeń na nadwoziu - dwie ostatnie cyfry to liczba KM podana w przybliżeniu, np. 115 CDI - 150 KM, 120 CDI - 204 KM.

Mercedes Vito/Viano W639 (2003-)

Mercedes Vito/Viano W639 (2003-)

W wersjach dostawczych: nawiewy regulowane pokrętłami, zamiast radia – zaślepka.Motor
Model po liftingu (2010 r.)Mercedes
W wersji Mixto mamy przestrzeń ładunkową od 1,88 do 2,66 m³. W furgonie – od 3 do 7,4 m³.Motor
Fotele przednie są wygodne i trwałe. W wersjach dostawczych szoferka mieści 3 osoby.Motor
Większość Viano ma oddzielne fotele w drugim rzędzie, a także praktyczny stolik między nimi.Motor
W zależności od wersji wyposażenia, Viano przewiezie 7 lub 8 osób. Bagażnik: 430-970 litrów.Motor
Wtryskiwacze w 2.2 CDI są dość delikatne, a w dodatku trudno jest je wyjąć (można złamać!). Sama regeneracja bez demontażu kosztuje od 1600 zł (komplet).Motor
Model Viano ma regulację nawiewów dla tylnych rzędów siedzeń umieszczoną na suficie.Motor
W luksusowych odmianach można uruchomić niezależne oświetlenie tylnych rzędów.Motor
Na zdjęciu tablica przyrządów wersji osobowej (Viano). Nawigacja była opcjonalna i pojawia się rzadko. „Automat” ma 5 biegów.Motor
Nietrwałe przednie zawieszenie: stuki z przedniej osi to niestety norma. Wahacz przedni kosztuje 600-800 zł, amortyzator przedni – mniej więcej tyle samo.Motor
Korozji nie udało się zwalczyć do końca, jednak w Vito II ma raczej charakter powierzchniowy.Motor

Przeważająca większość ofert dotyczy modelu 2.2 - jest to oszczędny i cichy silnik, ale ma dokładnie te same przypadłości, co jednostki konkurencyjne, czyli delikatne wtryskiwacze (szczególnie trudne w demontażu) i niezbyt trwałe koło zamachowe.

Nie ma co liczyć na zakup i użytkowanie bez żadnych nakładów, ponieważ trudno już o samochód z udokumentowanym przebiegiem poniżej 200 tys. km (te sprowadzone bez dokumentacji mają jeszcze więcej). Z silnikiem 2.2 łączono 6-biegową skrzynię manualną lub automat, w wersjach V6 "manual" był niedostępny. Dla wersji Viano przewidziano najmocniejsze odmiany silnikowe, natomiast jednostka 88- i 95-konna pracuje tylko w modelach dostawczych.

Wyposażenie

Jak to w Mercedesie, za większość dodatków trzeba było dopłacać, a zatem trudno znaleźć dwa identycznie wyposażone Vito lub Viano. Praktycznie wszystkie Viano mają klimatyzację i kierownicę wielofunkcyjną, do rzadkości nie należy także skórzane obicie foteli. Wersje wyposażeniowe Trend, Fun i Ambiente różniły się przede wszystkim konfiguracją foteli: Trend i Ambiente miały sześć oddzielnych siedzeń, a Fun - kanapę w drugim rzędzie (wersja 8-osobowa).

Podsumowanie

Osoby szukające bardzo wygodnego i dużego samochodu mogą wziąć pod uwagę Vito W639, pamiętając jednak, że jest to pojazd drogi w eksploatacji. Mimo niewątpliwych zalet i wysokiego poziomu komfortu, Vito pozostaje jednak w cieniu swojego głównego rywala spod znaku Volkswagena.

Mercedes Vito/Viano W639: inne wersje

Mixto

Ma dwa rzędy siedzeń i przestrzeń towarową za nimi.Mercedes

Furgon zamknięty

Może mieć ładowność do 975 kilogramów.Mercedes

Furgon wysoki

Dach podwyższony aż o 37 cm.Mercedes

Mercedes Vito/Viano W639: historia modelu2003: prezentacja modelu.2004: w ofercie przez krótki czas silnik 3.7 V6.2006: wersja 3.0 CDI, wzmocnione silniki Diesla.2010: facelifting, rozpoczęcie produkcji w Chinach.

Mercedes Vito/Viano W639: typowe usterki i problemy

  • Usterki alternatorów.
  • Szybkie zużycie wtryskiwaczy common rail w silnikach 2.2 CDI.
  • Stuki z przedniego zawieszenia ujawniają się po krótkiej eksploatacji na polskich drogach.
  • Stuki spod samochodu oznaczają zwykle zużyty krzyżak i podporę wału napędowego.
  • Woda pod wykładziną z przodu zwiastuje problemy z korozją.
  • Problemy z elektryką - psują się m.in. czujniki parkowania.

Mercedes Vito/Viano W639: warto poszukać

  • Wersji 3.0 CDI, która nie ustępuje osiągami autom osobowym.
  • Odmiany Fun - mieści aż osiem osób.

Mercedes Vito/Viano W639: tego unikaj

  • Sprowadzonych aut bez dokumentacji - ich przebiegi są niewiarygodnie duże.
  • Aut z początku produkcji (choroby wieku dziecięcego).
Wersje
3.2 V6
3.5 V6
2.2 CDI
2.2 CDI
2.2 CDI
3.0 CDI
3.0 CDI
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność
skokowa
3199 cm3
3498 cm3
2148 cm3
2148 cm3
2148 cm3
2987 cm3
2987 cm3
Układ
cylindrów/zawory
V6/18
V6/18
R4/16
R4/16
R4/16
V6/24
V6/24
Moc
maksymalna
190 KM
258 KM
95 KM
109 KM
150 KM
204 KM
224 KM
Maksymalny
moment obrotowy
270 Nm
340 Nm
250 Nm
270 Nm
330 Nm
440 Nm
440 Nm
Osiągi     
Prędkość
maksymalna
181 km/h
217 km/h
156 km/h
157 km/h
174 km/h
198 km/h
201 km/h
Przyspieszenie
0-100 km/h
9,6 s
9,4 s
16,2 s
15,7 s
13,0 s
9,8 s
9,1 s
Średnie zużycie
paliwa w l/100 km
12,5
11,5
8,6
8,9
8,8
9,2
9,3

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas