Używany Mercedes Vito/Viano W639 (2003-)
Ogromna różnorodność wersji Vito i Viano pozwala na znalezienie samochodu do wszelkich zastosowań: od budowy i małego biznesu do luksusowej taksówki.
Niemiecki koncern nie miał szczęścia do swoich dostawczych samochodów produkowanych w Hiszpanii. W ofercie przez długie lata był nieudany MB 100, bazujący na wiekowej furgonetce DKW F 1000-IMOSA. Później pojawił się bardzo nowoczesny stylistycznie Vito W638, ale jego zabezpieczenie antykorozyjne praktycznie nie istniało, więc po 3-4 polskich zimach na karoserii kwitły brązowe zacieki. Od nowej generacji Vito W639 (opisywanej), zaprezentowanej w 2003 r., oczekiwano więc zdecydowanych ulepszeń i po 10 latach od debiutu można powiedzieć, że dokonał się skok jakościowy, jednak z korozją nie udało się do końca uporać.
Platforma na nowo
Konstruując Vito W639, celowano wyraźnie w konkurencyjnego Volkswagena T5. Zdecydowano się zatem na powiększenie rozstawu osi aż o 20 cm w wersji krótszej i o 43 cm w odmianie maksymalnie wydłużonej. Łącznie w ofercie były trzy długości nadwozia i dwa rozstawy osi oraz rozliczne odmiany nadwoziowe - z drzwiami przesuwnymi po obu stronach lub tylko po jednej, z drzwiami skrzydłowymi z tyłu lub pojedynczą klapą, a także zabudowy specjalne - chłodnie, ambulanse itp.
Podobnie jak u poprzednika, dokonano rozdziału na wersję użytkowo-towarową Vito, dostępną jako furgon towarowy, osobowy lub mieszany (także z podwyższonym dachem), oraz osobowo-luksusową Viano. W ofercie ,oprócz silników Diesla, znalazły się także mocne benzynowe V-szóstki, całkowicie skonstruowane przez Mercedesa. W poprzedniej generacji rolę topowej jednostki pełnił znany silnik VW VR6.
Radykalna zmiana dokonała się w podwoziu - po wielu latach mały samochód dostawczy marki z gwiazdą zyskał tylny napęd, a opcjonalnie także 4x4. Zwrotność nowego modelu poprawiła się na tyle, że Vito jako jeden z nielicznych samochodów otrzymał dopuszczenie do użytku jako londyńska taksówka.
Pod maskę trafiły znane silniki Diesla o pojemności 2 148 cm3, oznaczane jako 2.2. W zależności od wersji rozwijały moc od 88 do 150 KM i wszystkie miały wtrysk common rail. Topowe odmiany Viano wyposażano w silniki V6 - diesla 3.0 (znanego także z klasy E i Chryslera 300C) i benzynowe o pojemności 3,2-3,7 l. Moc odczytujemy z oznaczeń na nadwoziu - dwie ostatnie cyfry to liczba KM podana w przybliżeniu, np. 115 CDI - 150 KM, 120 CDI - 204 KM.
Mercedes Vito/Viano W639 (2003-)
Mercedes Vito/Viano W639 (2003-)
Przeważająca większość ofert dotyczy modelu 2.2 - jest to oszczędny i cichy silnik, ale ma dokładnie te same przypadłości, co jednostki konkurencyjne, czyli delikatne wtryskiwacze (szczególnie trudne w demontażu) i niezbyt trwałe koło zamachowe.
Nie ma co liczyć na zakup i użytkowanie bez żadnych nakładów, ponieważ trudno już o samochód z udokumentowanym przebiegiem poniżej 200 tys. km (te sprowadzone bez dokumentacji mają jeszcze więcej). Z silnikiem 2.2 łączono 6-biegową skrzynię manualną lub automat, w wersjach V6 "manual" był niedostępny. Dla wersji Viano przewidziano najmocniejsze odmiany silnikowe, natomiast jednostka 88- i 95-konna pracuje tylko w modelach dostawczych.
Wyposażenie
Jak to w Mercedesie, za większość dodatków trzeba było dopłacać, a zatem trudno znaleźć dwa identycznie wyposażone Vito lub Viano. Praktycznie wszystkie Viano mają klimatyzację i kierownicę wielofunkcyjną, do rzadkości nie należy także skórzane obicie foteli. Wersje wyposażeniowe Trend, Fun i Ambiente różniły się przede wszystkim konfiguracją foteli: Trend i Ambiente miały sześć oddzielnych siedzeń, a Fun - kanapę w drugim rzędzie (wersja 8-osobowa).
Podsumowanie
Osoby szukające bardzo wygodnego i dużego samochodu mogą wziąć pod uwagę Vito W639, pamiętając jednak, że jest to pojazd drogi w eksploatacji. Mimo niewątpliwych zalet i wysokiego poziomu komfortu, Vito pozostaje jednak w cieniu swojego głównego rywala spod znaku Volkswagena.
Mercedes Vito/Viano W639: inne wersje
Mixto
Furgon zamknięty
Furgon wysoki
Mercedes Vito/Viano W639: historia modelu2003: prezentacja modelu.2004: w ofercie przez krótki czas silnik 3.7 V6.2006: wersja 3.0 CDI, wzmocnione silniki Diesla.2010: facelifting, rozpoczęcie produkcji w Chinach.
Mercedes Vito/Viano W639: typowe usterki i problemy
- Usterki alternatorów.
- Szybkie zużycie wtryskiwaczy common rail w silnikach 2.2 CDI.
- Stuki z przedniego zawieszenia ujawniają się po krótkiej eksploatacji na polskich drogach.
- Stuki spod samochodu oznaczają zwykle zużyty krzyżak i podporę wału napędowego.
- Woda pod wykładziną z przodu zwiastuje problemy z korozją.
- Problemy z elektryką - psują się m.in. czujniki parkowania.
Mercedes Vito/Viano W639: warto poszukać
- Wersji 3.0 CDI, która nie ustępuje osiągami autom osobowym.
- Odmiany Fun - mieści aż osiem osób.
Mercedes Vito/Viano W639: tego unikaj
- Sprowadzonych aut bez dokumentacji - ich przebiegi są niewiarygodnie duże.
- Aut z początku produkcji (choroby wieku dziecięcego).
Wersje | 3.2 V6 | 3.5 V6 | 2.2 CDI | 2.2 CDI | 2.2 CDI | 3.0 CDI | 3.0 CDI |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 3199 cm3 | 3498 cm3 | 2148 cm3 | 2148 cm3 | 2148 cm3 | 2987 cm3 | 2987 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V6/18 | V6/18 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | V6/24 | V6/24 |
Moc maksymalna | 190 KM | 258 KM | 95 KM | 109 KM | 150 KM | 204 KM | 224 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 270 Nm | 340 Nm | 250 Nm | 270 Nm | 330 Nm | 440 Nm | 440 Nm |
Osiągi | |||||||
Prędkość maksymalna | 181 km/h | 217 km/h | 156 km/h | 157 km/h | 174 km/h | 198 km/h | 201 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 9,4 s | 16,2 s | 15,7 s | 13,0 s | 9,8 s | 9,1 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 12,5 | 11,5 | 8,6 | 8,9 | 8,8 | 9,2 | 9,3 |
Tymon Grabowski