Używany Mercedes klasy A W169 (2004-2012)

Koncepcja Mercedesa klasy A W169 nie pasuje do typowych schematów. Auto jest funkcjonalne, ale niezbyt komfortowe. Oszczędne, ale drogie w serwisowaniu.

Teoretycznie to mikrovan do miasta. Ale jeśli ktoś wybierze mocnego diesla, bez problemu pojedzie nim także w dalszą trasę.
Teoretycznie to mikrovan do miasta. Ale jeśli ktoś wybierze mocnego diesla, bez problemu pojedzie nim także w dalszą trasę.Motor

MERCEDES KLASY A W169lata produkcji: 2004-2012ceny od: 11 000 zł

Mercedes klasy A W169 jest mikrovanem i nie ma wielu rynkowych rywali. Takie modele jak Fiat Idea czy Opel Meriva I są mniejsze, a Ford C-Max czy Renault Scenic - większe.

Niemiecki samochód ma jeszcze jedną cechę szczególną. Cały zespół napędowy jest zabudowany tak szczelnie, że do większości napraw trzeba go demontować. Decyzja o wyborze tego modelu powinna zatem wynikać z kalkulacji jego zalet i wad.

Zacznijmy od plusów

Zalet jest sporo. Przestronne wnętrze, wygodne zajmowanie miejsc na fotelach (docenią to zwłaszcza osoby starsze), świetna widoczność z pozycji kierowcy oraz szeroka gama silników, która ułatwia precyzyjne dopasowanie samochodu do potrzeb.

Po 200 tys. km kierownica wciąż wygląda jak nowa. Ogólna jakość wykonania jest niezła z małym wyjątkiem – łuszczą się chromowane paseczki „zdobiące” lewarek biegów i klamkę schowka.Motor
[1] Jedna dźwignia obsługuje migacze, wycieraczki i spryskiwacze. [2] Zewnętrzna nawigacja Mercedesa ma Bluetooth i czyta MP3.Motor

Nie bez znaczenia jest także wysoki poziom ochrony pasażerów w razie wypadku. W zderzeniach czołowych silnik wsuwa się pod samochód, a nie do kabiny. W razie kolizji bocznej, wysoko umiejscowione siedziska chronią biodra.

Kapitalną zaletą w mieście jest wydajne wspomaganie kierownicy, którą kręci się jednym palcem.

[1] Fotele są skromnie wyprofilowane, ale przynajmniej trwałe. [2] Z tylnej kanapy można wysunąć podwyższenie dla dzieci.Motor

Wady także są oczywiste

Samochód jest bardzo sztywno zawieszony, ma także dość niski prześwit. Dzięki temu zaskakująco dobrze radzi sobie w zakrętach, ale pokonywanie progów zwalniających jest już dla niego sporym wyzwaniem.

W aucie, które większość swojego przebiegu pokonuje w obszarze zabudowanym, powinno być raczej na odwrót.

Kłopotliwe jest także serwisowanie. Wspomniana konieczność opuszczenia lub nawet demontażu całego zespołu napędowego przy niektórych naprawach oznacza dodatkowy koszt 500-800 zł doliczony do rachunku.

Nic dziwnego, że niektórzy użytkownicy wolą okazyjnie sprzedać samochód, który zdradza objawy zużycia, niż go naprawiać.

[1] Skrzynkę bezpieczników i akumulator ukryto pod podłogą. [2] Zbiorniczek spryskiwaczy jest podgrzewany cieczą chłodzącą.Motor

Przed zakupem

Przed zakupem używaną klasę A powinien obejrzeć mechanik, który zna się na tych samochodach. Osoba bez specjalizacji może nie zauważyć typowych mankamentów tego samochodu. Niepokojące objawy to np. dziwne działanie wspomagania kierownicy (raz lżej, raz mocniej), stukanie przegubów podczas manewrów parkingowych, hałas dobiegający z układu napędowego, a także zaawansowane problemy z korozją drzwi lub progów.

Podłogę bagażnika można mocować na dwóch poziomach.Motor

Jaki silnik?

Polecamy diesle. W dzisiejszych czasach mało jest już jednostek, które nie mają problemu z łańcuchowym rozrządem, panewkami, turbosprężarkami i głowicami. Diesle w klasie A są tymczasem pancerne. Wszystkie mają tę samą pojemność, ale różnią się osprzętem i mocą.

Łańcuchowy rozrząd jest trwały, ale wymiana paska osprzętu i napinacza to ok. 600 zł.Motor

A160 CDI ma zaledwie 82 KM, 5 biegów i z tego względu nadaje się z raczej tylko do miasta. Optymalny wybór to A180 CDI (109 KM, 6 biegów). Najdroższe są A 200 CDI (140 KM, 6 biegów).

Jedynym poważnym wydatkiem, który grozi nabywcy diesla, jest koszt wymiany sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym (powyżej 3 tys. zł), ale stan tego elementu da się ocenić przed zakupem samochodu.

Koszty może wygenerować także opcjonalna skrzynia CVT.

Wersja trzydrzwiowa nie przyjęła się na rynku. To nie jest samochód sportowy, a trzydrzwiowe auta rodzinne nie mają sensu.Motor
Wersja
A150
A170
A160 CDI
A180 CDI
A200 CDI
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1498 cm3
1699 cm3
1991 cm3
1991 cm3
1991 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
95 KM
116 KM
82 KM
109 KM
140 KM
Maksymalny moment obrotowy
140 Nm
155 Nm
180 Nm
250 Nm
300 Nm
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna
175 km/h
188 km/h
170 km/h
186 km/h
201 km/h
Przysp. 0-100 km/h
12,6 s
10,9 s
15,0 s
10,8 s
9,5 s
Średnie zużycie paliwa
7,5 l/100 km
7,8 l/100 km
6,2 l/100 km
6,4 l/100 km
6,9 l/100 km

MERCEDES KLASY A W169: HISTORIA MODELU

Poprzednik: klasa A W168.Motor

2004: prezentacja opisywanej klasy A2008: niewielki lifting (nowe światła, kierunkowskazy)2009: do wersji z ręcznymi skrzyniami biegów trafia system Start/Stop (Blue Efficiency)2012: nowa generacja modelu

Następca: klasa A W176.Motor

UŻYWANY MERCEDES KLASY A W169 (2004-2012): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Zużyte przeguby półosi: objawem jest ich stukanie podczas manewrów parkingowych.
  • Nie działa centralny zamek: pomaga smarowanie wodzików.
  • Oporne działanie wspomagania kierownicy: zaśniedziałe styki przy module wspomagania lub zapieczone krzyżaki kolumny kierowniczej.
Drzwi nie są zardzewiałe, ale rdzawe punkty pojawiają się już przy tylnych nadkolach.Motor

UŻYWANY MERCEDES KLASY A W169 (2004-2012): PODSUMOWANIE

Z czysto ekonomicznego punktu widzenia używany Mercedes A W169 nie jest najlepszym wyborem. Można kupić wiele tańszych aut o niższych kosztach eksploatacji. Ale jeśli ktoś szuka kompaktowego modelu z mocnym i trwałym dieslem sprzęgniętym z 6-biegową skrzynią w cenie do 20 tys. zł, okazuje się, że wielkiego wyboru nie ma...

Mercedes klasy AMotor

OCENA 3/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Mercedes klasy A W169 (2004-2012)

Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)Motor

Tekst: Jacek Ambrozik,zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 12/2017

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas