Używany Mercedes klasy A W169 (2004-2012)
Koncepcja Mercedesa klasy A W169 nie pasuje do typowych schematów. Auto jest funkcjonalne, ale niezbyt komfortowe. Oszczędne, ale drogie w serwisowaniu.
MERCEDES KLASY A W169lata produkcji: 2004-2012ceny od: 11 000 zł
Mercedes klasy A W169 jest mikrovanem i nie ma wielu rynkowych rywali. Takie modele jak Fiat Idea czy Opel Meriva I są mniejsze, a Ford C-Max czy Renault Scenic - większe.
Niemiecki samochód ma jeszcze jedną cechę szczególną. Cały zespół napędowy jest zabudowany tak szczelnie, że do większości napraw trzeba go demontować. Decyzja o wyborze tego modelu powinna zatem wynikać z kalkulacji jego zalet i wad.
Zacznijmy od plusów
Zalet jest sporo. Przestronne wnętrze, wygodne zajmowanie miejsc na fotelach (docenią to zwłaszcza osoby starsze), świetna widoczność z pozycji kierowcy oraz szeroka gama silników, która ułatwia precyzyjne dopasowanie samochodu do potrzeb.
Nie bez znaczenia jest także wysoki poziom ochrony pasażerów w razie wypadku. W zderzeniach czołowych silnik wsuwa się pod samochód, a nie do kabiny. W razie kolizji bocznej, wysoko umiejscowione siedziska chronią biodra.
Kapitalną zaletą w mieście jest wydajne wspomaganie kierownicy, którą kręci się jednym palcem.
Wady także są oczywiste
Samochód jest bardzo sztywno zawieszony, ma także dość niski prześwit. Dzięki temu zaskakująco dobrze radzi sobie w zakrętach, ale pokonywanie progów zwalniających jest już dla niego sporym wyzwaniem.
W aucie, które większość swojego przebiegu pokonuje w obszarze zabudowanym, powinno być raczej na odwrót.
Kłopotliwe jest także serwisowanie. Wspomniana konieczność opuszczenia lub nawet demontażu całego zespołu napędowego przy niektórych naprawach oznacza dodatkowy koszt 500-800 zł doliczony do rachunku.
Nic dziwnego, że niektórzy użytkownicy wolą okazyjnie sprzedać samochód, który zdradza objawy zużycia, niż go naprawiać.
Przed zakupem
Przed zakupem używaną klasę A powinien obejrzeć mechanik, który zna się na tych samochodach. Osoba bez specjalizacji może nie zauważyć typowych mankamentów tego samochodu. Niepokojące objawy to np. dziwne działanie wspomagania kierownicy (raz lżej, raz mocniej), stukanie przegubów podczas manewrów parkingowych, hałas dobiegający z układu napędowego, a także zaawansowane problemy z korozją drzwi lub progów.
Jaki silnik?
Polecamy diesle. W dzisiejszych czasach mało jest już jednostek, które nie mają problemu z łańcuchowym rozrządem, panewkami, turbosprężarkami i głowicami. Diesle w klasie A są tymczasem pancerne. Wszystkie mają tę samą pojemność, ale różnią się osprzętem i mocą.
A160 CDI ma zaledwie 82 KM, 5 biegów i z tego względu nadaje się z raczej tylko do miasta. Optymalny wybór to A180 CDI (109 KM, 6 biegów). Najdroższe są A 200 CDI (140 KM, 6 biegów).
Jedynym poważnym wydatkiem, który grozi nabywcy diesla, jest koszt wymiany sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym (powyżej 3 tys. zł), ale stan tego elementu da się ocenić przed zakupem samochodu.
Koszty może wygenerować także opcjonalna skrzynia CVT.
Wersja | A150 | A170 | A160 CDI | A180 CDI | A200 CDI |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 | 1699 cm3 | 1991 cm3 | 1991 cm3 | 1991 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 95 KM | 116 KM | 82 KM | 109 KM | 140 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 140 Nm | 155 Nm | 180 Nm | 250 Nm | 300 Nm |
Osiągi (dane producenta) | |||||
Prędkość maksymalna | 175 km/h | 188 km/h | 170 km/h | 186 km/h | 201 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 12,6 s | 10,9 s | 15,0 s | 10,8 s | 9,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,5 l/100 km | 7,8 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,9 l/100 km |
MERCEDES KLASY A W169: HISTORIA MODELU
2004: prezentacja opisywanej klasy A2008: niewielki lifting (nowe światła, kierunkowskazy)2009: do wersji z ręcznymi skrzyniami biegów trafia system Start/Stop (Blue Efficiency)2012: nowa generacja modelu
UŻYWANY MERCEDES KLASY A W169 (2004-2012): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY
- Zużyte przeguby półosi: objawem jest ich stukanie podczas manewrów parkingowych.
- Nie działa centralny zamek: pomaga smarowanie wodzików.
- Oporne działanie wspomagania kierownicy: zaśniedziałe styki przy module wspomagania lub zapieczone krzyżaki kolumny kierowniczej.
UŻYWANY MERCEDES KLASY A W169 (2004-2012): PODSUMOWANIE
Z czysto ekonomicznego punktu widzenia używany Mercedes A W169 nie jest najlepszym wyborem. Można kupić wiele tańszych aut o niższych kosztach eksploatacji. Ale jeśli ktoś szuka kompaktowego modelu z mocnym i trwałym dieslem sprzęgniętym z 6-biegową skrzynią w cenie do 20 tys. zł, okazuje się, że wielkiego wyboru nie ma...
OCENA 3/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Mercedes klasy A W169 (2004-2012)
Tekst: Jacek Ambrozik,zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 12/2017