Używany Mercedes CLK C208 (1997-2003)
CLK to nie coupe dla fanów sportowej jazdy, a samochód, w którym przyjemność sprawia pokonywanie długich tras z dużą prędkością - prawdziwe Gran Turismo.
Mercedes nie projektował CLK W208 jako konkurenta dla BMW serii 3 E46 coupe - to luksusowy samochód przeznaczony do dalekiej turystyki, którym można w weekend wybrać się autostradą z Niemiec do Włoch, spędzić weekend na Rivierze i wrócić bez zmęczenia. Dlatego większość egzemplarzy wyposażono w automatyczną skrzynię biegów, i dlatego też zdecydowanie nie polecamy CLK jako auta sportowego. Układ jezdny wspólny częściowo z modelem W210 nie pozwoli na agresywne manewry.
Do założeń samochodu pasują również silniki - większość z nich to 4-cylindrowe jednostki z doładowaniem, które może nie zapewniają rakietowych przyspieszeń, ale pozwalają na jazdę z prędkością 140 km/h przy umiarkowanym zużyciu paliwa.
CLK zaprezentowano w 1997 r. i produkowano do 2002 r. Wersja cabrio o oznaczeniu A208 pozostała w produkcji o rok dłużej i cieszyła się wyjątkową popularnością, stając się najchętniej kupowanym kabrioletem Mercedesa (sprzedano ponad 100 tys. sztuk).
W 1999 r. zdecydowano się na niewielki lifting - najłatwiej rozpoznać go po zmienionej kierownicy (taki właśnie model prezentujemy na zdjęciach). Oprócz tego, nowe detale to większy wyświetlacz na panelu wskaźników, kierunkowskazy w lusterkach i trochę zmodyfikowany zderzak. Z oferty zniknął silnik 2.0 K o mocy 192 KM.
Silniki, zawieszenie
Gamę otwierają jednostki czterocylindrowe 2.0 (z doładowaniem lub bez) i 2.3 (tylko z kompresorem), dostępne z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Do większych silników V6 i V8 oferowano wyłącznie 5-stopniowy automat, który zresztą jest trwały i niezawodny. Po liftingu pojawiły się skrzynie automatyczne z możliwością sterowania ręcznego.
Podstawowy silnik 2.0 ma moc 136 KM i nadaje się tylko do zrelaksowanej jazdy bez prób szybkiego wyprzedzania. Natomiast jednostki z kompresorem to już zupełnie inna bajka: mimo niewielkiej pojemności skokowej zapewniają bardzo dobre osiągi i wysoką prędkość maksymalną przy rozsądnym zużyciu paliwa. Należy tylko sprawdzić stan kompresora (pochodzi on z firmy Eaton), ponieważ jego zakup na rynku wtórnym jest problematyczny, a regeneracja kosztuje ok. 1500-2000 zł, jednak niewiele jest warsztatów chętnych się jej podjąć. Uwaga: wielu sprzedających wystawia na sprzedaż używane kompresory opisując je jako "turbosprężarka".
Mocniejsze silniki to V6 (3,2 l) i V8 (4,3 l) - oba mają nietypową konstrukcję z trzema zaworami na cylinder. Pod koniec produkcji pojawiła się topowa wersja CLK AMG 5.5 V8 o mocy 347 KM, jednak to zupełny rarytas. Wszystkie silniki w Mercedesie mają łańcuch rozrządu, a jego uszkodzenia należą do sporadycznych.
CLK był wykonywany znacznie precyzyjniej niż popularna klasa E W210. Samochód należy do bardzo niezawodnych, a nadwozie - do doskonale spasowanych. Z góry odrzucamy auta, w których widać odstającą maskę czy nienaturalnie duże szczeliny - w egzemplarzach naprawdę bezwypadkowych nic takiego nie występuje. Przed zakupem należy sprawdzić stan uszczelek górnych w bezramkowych drzwiach oraz obecność korozji. To pięta achillesowa tego modelu - nadwozie rdzewieje
w zaskakujących miejscach, np. wzdłuż uszczelek, na dachu czy na tylnej klapie.
Wyposażenie
Przed liftingiem oferowano wersje Sport i Elegance. Nietrudno je odróżnić - Sport miał na tablicy przyrządów wstawki z imitacji włókna węglowego i białe tarcze zegarów, natomiast nieco bogatszy Elegance - wstawki z drewna. Po liftingu odmiana Sport została wycofana, a topowej wersji nadano nazwę Avantgarde. Tu pojawiały się także elementy drewniane, ale znacznie ciemniejsze. W początkowych egzemplarzach wyposażenie nie należało do bogatych - w standardzie były cztery airbagi, ABS i manualna klimatyzacja, w późniejszych pojawiała się wielofunkcyjna kierownica (po liftingu), klimatyzacja automatyczna, tempomat, skóra i nawigacja z dużym ekranem.
Sytuacja rynkowa nie wygląda najlepiej: większość aut jest niewarta uwagi, bo znajdziemy na nich którąś z kolei warstwę lakieru przykrywającą szpachlę. Trudno też uwierzyć w przebiegi poniżej 200 tys. km w samochodach 10- czy 12-letnich.
Podsumowanie
Spokojna i elegancka linia Mercedesa CLK starzeje się bardzo powoli i samochód ten jeszcze przez wiele lat będzie bardzo atrakcyjny. Jakość wykonania mechaniki nie budzi żadnych zastrzeżeń - auto jest zdecydowanie mniej awaryjne niż inne modele z gamy Mercedesa z podobnych lat. Jedynym problemem jest słabe zabezpieczenie antykorozyjne i mała liczba egzemplarzy wartych zainteresowania.
Mercedes CLK W208: historia modelu
1995: koniec produkcji modelu W124 Coupe.
1997: nowy model to Mercedes CLK W208 (opisywany).
1999: face lifting obejmujący zmienioną kierownicę, nowe zderzaki, kierunkowskazy w lusterkach, nowe wersje wyposażenia.
2002: koniec produkcji coupe, następcą zostaje CLK W209.
2003: koniec produkcji cabrio.
Mercedes CLK W208: typowe usterki i problemy
Mechanika Mercedesa CLK jest bardzo niezawodna. Problemy sprawia nadwozie.
- Korozja pojawia się w zaskakujących miejscach, nawet na dachu.
- W bagażniku zbiera się woda kondensacyjna.
- Usterki sprężarki mechanicznej w silnikach 200 K i 230 K.
- Awarie przepływomierza.
- Drobne usterki elektryki.
Mercedes CLK W208: warto poszukać
- Aut po liftingu w wersji wyposażenia Avantgarde - mają najlepszy poziom wyposażenia.
- Wbrew pozorom, silnik wolnossący 2.0 jest dobrym wyborem (niezawodność!).
Mercedes CLK W208: tego unikaj
- Najtańszych odmian Sport z początku produkcji.
- Samochodów z korozją widoczną już na zewnątrz.
- Nie należy wierzyć w zapewnienia, że "wystarczy to zeszlifować".
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski