Używany Mercedes C W203 (2000-2007)
Klasa C W203 była pierwszym modelem Mercedesa skierowanym do młodszej (przynajmniej duchem) części klientów. Linia jej nadwozia budzi uznanie do dziś.
Dziś już nikt nie patrzy na klasę C, jak na Baby Benza. Tę rolę pełni od roku 1997 klasa A. Model C serii W203, jest po prostu praktycznym Mercedesem na każdą okazję.
Samochód zaprezentowano w roku 2000. Producent zaoferował klientom trzy wersje nadwozia: sedana, kombi i nowość - coupe, które było długo oczekiwaną odpowiedzią na BMW Compact.
Która wersja?
Bazowy Classic jest zestrojony najbardziej komfortowo i najlepiej radzi sobie na dziurawych drogach. Poznamy go m.in. po czarnych klamkach, listwach bocznych bez chromowanego paska, jasnej okleinie drewnianej na konsoli centralnej, kierownicy bez skórzanego obszycia i po braku aplikacji drewnianych na drzwiach. W wersji sprzed liftingu ma także ręcznie sterowaną klimatyzację.
Podwozie Elegance również nie jest zbyt sztywne. Wersja wyróżnia się klamkami w kolorze nadwozia, ciemnymi aplikacjami drewnianymi wewnątrz, obszytą skórą kierownicą i seryjnymi felgami ze stopów lekkich.
Najdroższa odmiana Avantgarde jest wersją typowo "autostradową". Najlepiej się prowadzi, ale jej pasażerowie będą czuli się najmniej komfortowo. Przyczyną jest najmniejszy prześwit, sztywniejsze sprężyny i amortyzatory. Najłatwiej rozpoznamy ją po srebrzystych lub zielonkawych aplikacjach wnętrza.
Pomieszanie wyposażenia może wskazywać na odbudowę powypadkową z wykorzystaniem części używanych. Przed zakupem auta sprawdźmy zatem, czy Elegance i Avantgarde nie mają np. kierownicy bez skórzanego obszycia, lub to czy kolorystyka aplikacji na boczkach drzwi komponuje się z kolorystyką konsoli centralnej.
Auto było modernizowane jeden raz, w roku 2004. Wyróżnikiem są gładkie szkła reflektorów, zmodyfikowane tylne lampy, lepsza jakośćmateriałów wykończeniowych, nowa konsolacentralna i wskaźniki z okrągłymi tarczami.
Nie od dziś wiadomo, że współczesne modele Mercedesów są znacznie droższe w serwisowaniu niż legendarne serie W123, W124 czy W201, a zatem nie warto interesować się C-klasami, które już na "dzień dobry" zdradzają jakieś niedomagania.
Uwaga, korozja!
Oględziny samochodu trzeba zacząć od oceny stanu karoserii. Seria W203 ma niestety problemy z korozją. Nie można ich bagatelizować, szczególnie jeśli chodzi nam o egzemplarz z pierwszych trzech lat produkcji. Rdzy szukamy na tylnej klapie w obrębie rejestracji, na nadkolach oraz na dolnych krawędziach drzwi. Niektórzy użytkownicy usuwają gumowe uszczelki dolnej części drzwi, aby ograniczyć niepożądane gromadzenie się w tamtych okolicach wody i błota.
Zawieszenie
Podwozie W203 jest konstrukcją zaawansowaną, co oczywiście odbija się na kosztach serwisowania. Będą one jednak mniejsze niż w przypadku Audi A4 B5, natomiast porównywalne z BMW 3 E46. Z przodu na każde koło przypadają po dwa wahacze. Po zakupie samochodu trzeba się liczyć z ich wymianą. Z tyłu mamy układ wielowahaczowy, w którym zazwyczaj wymienia się wyłącznie tuleje (koszty naprawy nie powinny przekroczyć tysiąca złotych). Jeśli interesuje nas wersja kombi należy sprawdzić dokładnie stan amortyzatorów i ew. układu poziomowania.
Mercedes C W203 (2000-2007)
Używany Mercedes C W203 (2000-2007) - czytaj artykuł
Silniki
Gama silnikowa liczy ponad 20 odmian, a zatem już sam ten fakt utrudnia wybór. Dodatkowym problemem jest wysoki przebieg starszych egzemplarzy i nagminnie cofane liczniki modeli wysokoprężnych. Najbardziej bezpiecznym wyborem jest dwulitrowy, benzynowy silnik modelu C 180. Niestety jego zaletą jest wyłącznie prosta i trwała konstrukcja, ponieważ ani osiągi, ani tym bardziej zużycie paliwa nie imponują. Znacznie ciekawsze są silniki benzynowe z doładowaniem (180 K, 200 K oraz 230 K). To jednostki wyposażone w kompresor napędzany paskiem. Jest trwalszy niż zwykłe turbosprężarki, gwarantuje lepszą elastyczność, ale w zasadzie nie podlega regeneracji. Pamiętajmy jednak, że nawet młode egzemplarze mogą być uszkodzone, jeśli auto uczestniczyło w stłuczce - kawałki plastiku z układu dolotowego wpadają przy takiej okazji do wnętrza kompresora i niszczą go.
Gamę benzynówek zamykają popularne jednostki V6. Popularny silnik 2,6 l (C 240) jest trwały, ale bardzo paliwożerny. Pozostałe silniki widlaste to albo jednostki sportowe, albo drogie, wprowadzone do gamy po roku 2005.
Najlepsze silniki wysokoprężne w gamie to 2.7 oraz 3.0 (270 CDI oraz 320 CDI). Pierwszy to rzędowa "piątka". Polecamy ją, ponieważ jest trwała i łączy dobre osiągi z umiarkowanym zużyciem paliwa. Druga jednostka ma 6 cylindrów w układzie V. Pali praktycznie tyle samo, gwarantuje jeszcze lepsze osiągi, ale jest droższa w serwisowaniu i znacznie droższa w zakupie.
Najbardziej przystępne cenowo są oczywiście wspomniane silniki czterocylindrowe. Godne polecenia są wszystkie, choć ze względu na relację zużycia paliwa do osiągów, najlepiej wypadają te mocniejsze - 122, 143 i 150 KM.
Wszystkie silniki wysokoprężne są wyposażone w układ wtryskowy common rail, który po przebiegu 200 tys. km może wymagać inwestycji kilku tysięcy złotych.
Mercedes C W203 (2000-2007) - podsumowanie
Klasa C W203 nie jest niestety wzorem solidności wykonania, nie gwarantuje także niskich kosztów eksploatacji (nowoczesne silniki sporo palą, a jednocześnie są drogie w naprawach). Atutem modelu jest natomiast świetne wyposażenie, atrakcyjny wygląd i komfortowe warunki podróżowania, które wynikają nie tylko z dobrego wyciszenia wnętrza ale także z mocy w zasadzie wszystkich dostępnych silników.
Mercedes klasy C W203: historia modelu2000: prezentacja modelu w wersji sedan, kombi i coupe.2002: drobne zmiany w gamie silników, 5 gwiazdek w testach zderzeniowych NCAP.2004: lifting klasy C. Wyróżnikiem nowego modelu są m.in. gładkie szkła przednich reflektorów, nieznacznie zmienione lampy tylne, okrągłe tarcze zegarów, nowa stylizacja konsoli centralnej oraz klimatyzacja automatyczna oferowana na wyposażeniu standardowym.2005: nowe silniki.2007: prezentacja nowej generacji modelu (klasa C W204).
Mercedes klasy C W203: typowe usterki i problemyNajwiększą bolączką klasy C są problemy z elektryką i elektroniką pokładową. Samochód uchodzi za najbardziej awaryjny w gamie, choć oczywiście na tle konkurentów prezentuje przyzwoity poziom. Przed zakupem trzeba koniecznie sprawdzić wymienione poniżej elementy:
- Komputerowy test zespołu napędowego i modułów komfortu.
- Działanie urządzeń elektrycznych (światła, wyposażenie wnętrza).
- Zawieszenie i układ hamulcowy (także pomocniczy).
Mercedes klasy C W203: warto poszukać
- Wersji 270 CDI. To jednostka szczególnie polecana do tego modelu.
- Benzynowej wersji 200 K. Ma świetne osiągi i możliwe do zaakceptowania spalanie.
Mercedes klasy C W203: tego unikaj
- Aut bez pełnej dokumentacji serwisowej. Zazwyczaj wszystkie oszczędności poczynione przy zakupie zostawiamy szybko u mechanika w serwisie.
Wersja | 180 | 180 K | 200 K | 230 | 230 K | 280 | 320 |
Silnik | benzynowy | benz. kompr. | benz. kompr. | benzynowy | benz. kompr. | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 | 1796 cm3 | 1796 cm3 | 2496 cm3 | 2295 cm3 | 2996 cm3 | 3199 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | V6/24 | R4/16 | V6/24 | V6/24 |
Moc maksymalna | 129 KM | 143 KM | 170 KM | 204 KM | 197 KM | 231 KM | 218 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 190 Nm | 220 Nm | 250 Nm | 245 Nm | 280 Nm | 300 Nm | 310 Nm |
Osiągi | |||||||
Prędkość maksymalna | 210 km/h | 223 km/h | 235 km/h | 246 km/h | 240 km/h | 250 km/h | 245 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 9,7 s | 9,0 s | 8,3 s | 8,0 s | 7,2 s | 7,8 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,2 | 8,7 | 9,2 | 9,8 | 10,1 | 11,2 | 12,4 |
Wersja | 220 CDI | 220 CDI | 220 CDI | 270 CDI | 320 CDI |
Silnik | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2148 cm3 | 2148 cm3 | 2148 cm3 | 2685 cm3 | 2987 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R5/20 | V6/24 |
Moc maksymalna | 122 KM | 143 KM | 150 KM | 170 KM | 224 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 270 Nm | 315 Nm | 340 Nm | 370 Nm | 415 Nm |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 208 km/h | 220 km/h | 224 km/h | 230 km/h | 246 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 10,3 s | 10,1 s | 8,9 s | 8,1 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 6,5 | 6,5 | 6,7 | 6,8 | 7,1 |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski