Używany Mercedes C W203 (2000-2007)

Klasa C W203 była pierwszym modelem Mercedesa skierowanym do młodszej (przynajmniej duchem) części klientów. Linia jej nadwozia budzi uznanie do dziś.

Wersje wyposażenia Classic, Elegance i Avantgarde różnią się zestrojeniem zawieszenia i prześwitem.
Wersje wyposażenia Classic, Elegance i Avantgarde różnią się zestrojeniem zawieszenia i prześwitem.Motor

Dziś już nikt nie patrzy na klasę C, jak na Baby Benza. Tę rolę pełni od roku 1997 klasa A. Model C serii W203, jest po prostu praktycznym Mercedesem na każdą okazję.

Samochód zaprezentowano w roku 2000. Producent zaoferował klientom trzy wersje nadwozia: sedana, kombi i nowość - coupe, które było długo oczekiwaną odpowiedzią na BMW Compact.

Która wersja?

Bazowy Classic jest zestrojony najbardziej komfortowo i najlepiej radzi sobie na dziurawych drogach. Poznamy go m.in. po czarnych klamkach, listwach bocznych bez chromowanego paska, jasnej okleinie drewnianej na konsoli centralnej, kierownicy bez skórzanego obszycia i po braku aplikacji drewnianych na drzwiach. W wersji sprzed liftingu ma także ręcznie sterowaną klimatyzację.

Podwozie Elegance również nie jest zbyt sztywne. Wersja wyróżnia się klamkami w kolorze nadwozia, ciemnymi aplikacjami drewnianymi wewnątrz, obszytą skórą kierownicą i seryjnymi felgami ze stopów lekkich.

Deska rozdzielcza w wersji sprzed liftingu: cechą charakterystyczną jest centralny prędkościomierz. Po nim najłatwiej rozpoznamy „stary” model. Tworzywa są solidne, ale jakość pasowania średnia.Motor

Najdroższa odmiana Avantgarde jest wersją typowo "autostradową". Najlepiej się prowadzi, ale jej pasażerowie będą czuli się najmniej komfortowo. Przyczyną jest najmniejszy prześwit, sztywniejsze sprężyny i amortyzatory. Najłatwiej rozpoznamy ją po srebrzystych lub zielonkawych aplikacjach wnętrza.

Pomieszanie wyposażenia może wskazywać na odbudowę powypadkową z wykorzystaniem części używanych. Przed zakupem auta sprawdźmy zatem, czy Elegance i Avantgarde nie mają np. kierownicy bez skórzanego obszycia, lub to czy kolorystyka aplikacji na boczkach drzwi komponuje się z kolorystyką konsoli centralnej.

Auto było modernizowane jeden raz, w roku 2004. Wyróżnikiem są gładkie szkła reflektorów, zmodyfikowane tylne lampy, lepsza jakośćmateriałów wykończeniowych, nowa konsolacentralna i wskaźniki z okrągłymi tarczami.

Deska rozdzielcza w wersji po liftingu: nowe okrągłe tarcze zegarów, nowa konsola centralna, znacznie bardziej finezyjne materiały, oraz wyraźnie mniejsze szczeliny montażowe.Motor

Nie od dziś wiadomo, że współczesne modele Mercedesów są znacznie droższe w serwisowaniu niż legendarne serie W123, W124 czy W201, a zatem nie warto interesować się C-klasami, które już na "dzień dobry" zdradzają jakieś niedomagania.

Uwaga, korozja!

Oględziny samochodu trzeba zacząć od oceny stanu karoserii. Seria W203 ma niestety problemy z korozją. Nie można ich bagatelizować, szczególnie jeśli chodzi nam o egzemplarz z pierwszych trzech lat produkcji. Rdzy szukamy na tylnej klapie w obrębie rejestracji, na nadkolach oraz na dolnych krawędziach drzwi. Niektórzy użytkownicy usuwają gumowe uszczelki dolnej części drzwi, aby ograniczyć niepożądane gromadzenie się w tamtych okolicach wody i błota.

Zawieszenie

Podwozie W203 jest konstrukcją zaawansowaną, co oczywiście odbija się na kosztach serwisowania. Będą one jednak mniejsze niż w przypadku Audi A4 B5, natomiast porównywalne z BMW 3 E46. Z przodu na każde koło przypadają po dwa wahacze. Po zakupie samochodu trzeba się liczyć z ich wymianą. Z tyłu mamy układ wielowahaczowy, w którym zazwyczaj wymienia się wyłącznie tuleje (koszty naprawy nie powinny przekroczyć tysiąca złotych). Jeśli interesuje nas wersja kombi należy sprawdzić dokładnie stan amortyzatorów i ew. układu poziomowania.

Mercedes C W203 (2000-2007)

Używany Mercedes C W203 (2000-2007) - czytaj artykuł

Skromny, niezbyt przemyślany bagażnik. Przeciętna pojemność: 455 l.Motor
Deska rozdzielcza w wersji po liftingu: nowe okrągłe tarcze zegarów, nowa konsola centralna, znacznie bardziej finezyjne materiały, oraz wyraźnie mniejsze szczeliny montażowe.Motor
Uwaga! Przed zakupem sprawdźmy światła. Naprawy są drogie.Motor
Następca: Mercedes C W204 (od 2007 r.).Motor
Rodzina klasy C w komplecie. Coupe jest najmniej popularne i dzięki temu najłatwiej znajdziemy zadbany egzemplarz.Motor
Przód wersji po liftingu.Motor
Automatyczne skrzynie Mercedesa należą do najlepszych.Motor
Deska rozdzielcza w wersji sprzed liftingu: cechą charakterystyczną jest centralny prędkościomierz. Po nim najłatwiej rozpoznamy „stary” model. Tworzywa są solidne, ale jakość pasowania średnia.Motor
W kierownicy: m.in. sterowanie zestawem głośnomówiącym.Motor
Tempomat jest bardzo popularnym elementem wyposażenia.Motor
Siedzenia są solidne, ale dość wąskie. Przed zakupem sprawdźmy, czy działa regulacja.Motor
Uwaga na korozję: na egzemplarzach z początkowego okresu produkcji mogą pojawiać się punktowe ogniska korozji.Motor
Mało miejsca na nogi. Wygodnie usiądą tu tylko dwie osoby.Motor
Wersje wyposażenia Classic, Elegance i Avantgarde różnią się zestrojeniem zawieszenia i prześwitem.Motor
Przód wersji przed liftingiem.Motor
Awarie pomp wtryskowych CDI: silniki CDI mają już przebiegi powyżej 200 tys. km. Oznacza to duże ryzyko awarii układu wtryskowego.Motor
Elegancko, ale ciasno. Pojemność tylko 477/1384 l. Praktyczne siatki na bokach.Motor
Panel klimatyzacji w wersji sprzed liftingu.Motor

Silniki

Gama silnikowa liczy ponad 20 odmian, a zatem już sam ten fakt utrudnia wybór. Dodatkowym problemem jest wysoki przebieg starszych egzemplarzy i nagminnie cofane liczniki modeli wysokoprężnych. Najbardziej bezpiecznym wyborem jest dwulitrowy, benzynowy silnik modelu C 180. Niestety jego zaletą jest wyłącznie prosta i trwała konstrukcja, ponieważ ani osiągi, ani tym bardziej zużycie paliwa nie imponują. Znacznie ciekawsze są silniki benzynowe z doładowaniem (180 K, 200 K oraz 230 K). To jednostki wyposażone w kompresor napędzany paskiem. Jest trwalszy niż zwykłe turbosprężarki, gwarantuje lepszą elastyczność, ale w zasadzie nie podlega regeneracji. Pamiętajmy jednak, że nawet młode egzemplarze mogą być uszkodzone, jeśli auto uczestniczyło w stłuczce - kawałki plastiku z układu dolotowego wpadają przy takiej okazji do wnętrza kompresora i niszczą go.

Gamę benzynówek zamykają popularne jednostki V6. Popularny silnik 2,6 l (C 240) jest trwały, ale bardzo paliwożerny. Pozostałe silniki widlaste to albo jednostki sportowe, albo drogie, wprowadzone do gamy po roku 2005.

Najlepsze silniki wysokoprężne w gamie to 2.7 oraz 3.0 (270 CDI oraz 320 CDI). Pierwszy to rzędowa "piątka". Polecamy ją, ponieważ jest trwała i łączy dobre osiągi z umiarkowanym zużyciem paliwa. Druga jednostka ma 6 cylindrów w układzie V. Pali praktycznie tyle samo, gwarantuje jeszcze lepsze osiągi, ale jest droższa w serwisowaniu i znacznie droższa w zakupie.

Najbardziej przystępne cenowo są oczywiście wspomniane silniki czterocylindrowe. Godne polecenia są wszystkie, choć ze względu na relację zużycia paliwa do osiągów, najlepiej wypadają te mocniejsze - 122, 143 i 150 KM.

Wszystkie silniki wysokoprężne są wyposażone w układ wtryskowy common rail, który po przebiegu 200 tys. km może wymagać inwestycji kilku tysięcy złotych.

Mercedes C W203 (2000-2007) - podsumowanie

Klasa C W203 nie jest niestety wzorem solidności wykonania, nie gwarantuje także niskich kosztów eksploatacji (nowoczesne silniki sporo palą, a jednocześnie są drogie w naprawach). Atutem modelu jest natomiast świetne wyposażenie, atrakcyjny wygląd i komfortowe warunki podróżowania, które wynikają nie tylko z dobrego wyciszenia wnętrza ale także z mocy w zasadzie wszystkich dostępnych silników.

Mercedes klasy C W203: historia modelu2000: prezentacja modelu w wersji sedan, kombi i coupe.2002: drobne zmiany w gamie silników, 5 gwiazdek w testach zderzeniowych NCAP.2004: lifting klasy C. Wyróżnikiem nowego modelu są m.in. gładkie szkła przednich reflektorów, nieznacznie zmienione lampy tylne, okrągłe tarcze zegarów, nowa stylizacja konsoli centralnej oraz klimatyzacja automatyczna oferowana na wyposażeniu standardowym.2005: nowe silniki.2007: prezentacja nowej generacji modelu (klasa C W204).

Mercedes klasy C W203: typowe usterki i problemyNajwiększą bolączką klasy C są problemy z elektryką i elektroniką pokładową. Samochód uchodzi za najbardziej awaryjny w gamie, choć oczywiście na tle konkurentów prezentuje przyzwoity poziom. Przed zakupem trzeba koniecznie sprawdzić wymienione poniżej elementy:

  • Komputerowy test zespołu napędowego i modułów komfortu.
  • Działanie urządzeń elektrycznych (światła, wyposażenie wnętrza).
  • Zawieszenie i układ hamulcowy (także pomocniczy).

Mercedes klasy C W203: warto poszukać

  • Wersji 270 CDI. To jednostka szczególnie polecana do tego modelu.
  • Benzynowej wersji 200 K. Ma świetne osiągi i możliwe do zaakceptowania spalanie.

Mercedes klasy C W203: tego unikaj

  • Aut bez pełnej dokumentacji serwisowej. Zazwyczaj wszystkie oszczędności poczynione przy zakupie zostawiamy szybko u mechanika w serwisie.
Wersja
180
180 K
200 K
230
230 K
280
320
Silnik
benzynowy
benz. kompr.
benz. kompr.
benzynowy
benz. kompr.
benzynowy
benzynowy
Pojemność
skokowa
1998 cm3
1796 cm3
1796 cm3
2496 cm3
2295 cm3
2996 cm3
3199 cm3
Układ
cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
V6/24
R4/16
V6/24
V6/24
Moc
maksymalna
129 KM
143 KM
170 KM
204 KM
197 KM
231 KM
218 KM
Maksymalny
moment obrotowy
190 Nm
220 Nm
250 Nm
245 Nm
280 Nm
300 Nm
310 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
 
 
Prędkość
maksymalna
210 km/h
223 km/h
235 km/h
246 km/h
240 km/h
250 km/h
245 km/h
Przyspieszenie
0-100 km/h
11,0 s
9,7 s
9,0 s
8,3 s
8,0 s
7,2 s
7,8 s
Średnie
zużycie paliwa
w l/100 km
8,2
8,7
9,2
9,8
10,1
11,2
12,4
Wersja
220 CDI
220 CDI
220 CDI
270 CDI
320 CDI
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
2148 cm3
2148 cm3
2148 cm3
2685 cm3
2987 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R5/20
V6/24
Moc maksymalna
122 KM
143 KM
150 KM
170 KM
224 KM
Maksymalny moment obrotowy
270 Nm
315 Nm
340 Nm
370 Nm
415 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
208 km/h
220 km/h
224 km/h
230 km/h
246 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,7 s
10,3 s
10,1 s
8,9 s
8,1 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
6,5
6,5
6,7
6,8
7,1

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas