Używany Mercedes C W203 (2000-2007)
Klasa C W203 była pierwszym modelem Mercedesa skierowanym do młodszej (przynajmniej duchem) części klientów. Linia jej nadwozia budzi uznanie do dziś.
![Wersje wyposażenia Classic, Elegance i Avantgarde różnią się zestrojeniem zawieszenia i prześwitem.](https://i.iplsc.com/00022X4K8Q38VR5H-C322-F4.webp)
Dziś już nikt nie patrzy na klasę C, jak na Baby Benza. Tę rolę pełni od roku 1997 klasa A. Model C serii W203, jest po prostu praktycznym Mercedesem na każdą okazję.
Samochód zaprezentowano w roku 2000. Producent zaoferował klientom trzy wersje nadwozia: sedana, kombi i nowość - coupe, które było długo oczekiwaną odpowiedzią na BMW Compact.
Która wersja?
Bazowy Classic jest zestrojony najbardziej komfortowo i najlepiej radzi sobie na dziurawych drogach. Poznamy go m.in. po czarnych klamkach, listwach bocznych bez chromowanego paska, jasnej okleinie drewnianej na konsoli centralnej, kierownicy bez skórzanego obszycia i po braku aplikacji drewnianych na drzwiach. W wersji sprzed liftingu ma także ręcznie sterowaną klimatyzację.
Podwozie Elegance również nie jest zbyt sztywne. Wersja wyróżnia się klamkami w kolorze nadwozia, ciemnymi aplikacjami drewnianymi wewnątrz, obszytą skórą kierownicą i seryjnymi felgami ze stopów lekkich.
![](https://i.iplsc.com/00022X4VME4EPCM5-C322-F4.webp)
Najdroższa odmiana Avantgarde jest wersją typowo "autostradową". Najlepiej się prowadzi, ale jej pasażerowie będą czuli się najmniej komfortowo. Przyczyną jest najmniejszy prześwit, sztywniejsze sprężyny i amortyzatory. Najłatwiej rozpoznamy ją po srebrzystych lub zielonkawych aplikacjach wnętrza.
Pomieszanie wyposażenia może wskazywać na odbudowę powypadkową z wykorzystaniem części używanych. Przed zakupem auta sprawdźmy zatem, czy Elegance i Avantgarde nie mają np. kierownicy bez skórzanego obszycia, lub to czy kolorystyka aplikacji na boczkach drzwi komponuje się z kolorystyką konsoli centralnej.
Auto było modernizowane jeden raz, w roku 2004. Wyróżnikiem są gładkie szkła reflektorów, zmodyfikowane tylne lampy, lepsza jakośćmateriałów wykończeniowych, nowa konsolacentralna i wskaźniki z okrągłymi tarczami.
![](https://i.iplsc.com/00022X586HTSI8IX-C322-F4.webp)
Nie od dziś wiadomo, że współczesne modele Mercedesów są znacznie droższe w serwisowaniu niż legendarne serie W123, W124 czy W201, a zatem nie warto interesować się C-klasami, które już na "dzień dobry" zdradzają jakieś niedomagania.
Uwaga, korozja!
Oględziny samochodu trzeba zacząć od oceny stanu karoserii. Seria W203 ma niestety problemy z korozją. Nie można ich bagatelizować, szczególnie jeśli chodzi nam o egzemplarz z pierwszych trzech lat produkcji. Rdzy szukamy na tylnej klapie w obrębie rejestracji, na nadkolach oraz na dolnych krawędziach drzwi. Niektórzy użytkownicy usuwają gumowe uszczelki dolnej części drzwi, aby ograniczyć niepożądane gromadzenie się w tamtych okolicach wody i błota.
Zawieszenie
Podwozie W203 jest konstrukcją zaawansowaną, co oczywiście odbija się na kosztach serwisowania. Będą one jednak mniejsze niż w przypadku Audi A4 B5, natomiast porównywalne z BMW 3 E46. Z przodu na każde koło przypadają po dwa wahacze. Po zakupie samochodu trzeba się liczyć z ich wymianą. Z tyłu mamy układ wielowahaczowy, w którym zazwyczaj wymienia się wyłącznie tuleje (koszty naprawy nie powinny przekroczyć tysiąca złotych). Jeśli interesuje nas wersja kombi należy sprawdzić dokładnie stan amortyzatorów i ew. układu poziomowania.
Mercedes C W203 (2000-2007)
Używany Mercedes C W203 (2000-2007) - czytaj artykuł
![](https://i.iplsc.com/0002304E0GCBJRA5-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002304B0UAUFNYT-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/00023049LS8PYOJN-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/00023046STP4FUYA-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/00023043O4H6GP95-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002303ZMHJ8K52U-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002303W9S6I3WC1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002303Q8K9ISJB0-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002303GEA61M2DR-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000230371JNOF5GU-C125-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/00023033QESTRDLW-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002302Z1KORUY9G-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002302UN866EG48-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002302IOLXVOQN4-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000230234LNGFPCJ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002301UP10WJY88-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002301LIP0WL9IT-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002301G0F38UKC1-C322-F4.webp)
Silniki
Gama silnikowa liczy ponad 20 odmian, a zatem już sam ten fakt utrudnia wybór. Dodatkowym problemem jest wysoki przebieg starszych egzemplarzy i nagminnie cofane liczniki modeli wysokoprężnych. Najbardziej bezpiecznym wyborem jest dwulitrowy, benzynowy silnik modelu C 180. Niestety jego zaletą jest wyłącznie prosta i trwała konstrukcja, ponieważ ani osiągi, ani tym bardziej zużycie paliwa nie imponują. Znacznie ciekawsze są silniki benzynowe z doładowaniem (180 K, 200 K oraz 230 K). To jednostki wyposażone w kompresor napędzany paskiem. Jest trwalszy niż zwykłe turbosprężarki, gwarantuje lepszą elastyczność, ale w zasadzie nie podlega regeneracji. Pamiętajmy jednak, że nawet młode egzemplarze mogą być uszkodzone, jeśli auto uczestniczyło w stłuczce - kawałki plastiku z układu dolotowego wpadają przy takiej okazji do wnętrza kompresora i niszczą go.
Gamę benzynówek zamykają popularne jednostki V6. Popularny silnik 2,6 l (C 240) jest trwały, ale bardzo paliwożerny. Pozostałe silniki widlaste to albo jednostki sportowe, albo drogie, wprowadzone do gamy po roku 2005.
Najlepsze silniki wysokoprężne w gamie to 2.7 oraz 3.0 (270 CDI oraz 320 CDI). Pierwszy to rzędowa "piątka". Polecamy ją, ponieważ jest trwała i łączy dobre osiągi z umiarkowanym zużyciem paliwa. Druga jednostka ma 6 cylindrów w układzie V. Pali praktycznie tyle samo, gwarantuje jeszcze lepsze osiągi, ale jest droższa w serwisowaniu i znacznie droższa w zakupie.
Najbardziej przystępne cenowo są oczywiście wspomniane silniki czterocylindrowe. Godne polecenia są wszystkie, choć ze względu na relację zużycia paliwa do osiągów, najlepiej wypadają te mocniejsze - 122, 143 i 150 KM.
Wszystkie silniki wysokoprężne są wyposażone w układ wtryskowy common rail, który po przebiegu 200 tys. km może wymagać inwestycji kilku tysięcy złotych.
Mercedes C W203 (2000-2007) - podsumowanie
Klasa C W203 nie jest niestety wzorem solidności wykonania, nie gwarantuje także niskich kosztów eksploatacji (nowoczesne silniki sporo palą, a jednocześnie są drogie w naprawach). Atutem modelu jest natomiast świetne wyposażenie, atrakcyjny wygląd i komfortowe warunki podróżowania, które wynikają nie tylko z dobrego wyciszenia wnętrza ale także z mocy w zasadzie wszystkich dostępnych silników.
Mercedes klasy C W203: historia modelu2000: prezentacja modelu w wersji sedan, kombi i coupe.2002: drobne zmiany w gamie silników, 5 gwiazdek w testach zderzeniowych NCAP.2004: lifting klasy C. Wyróżnikiem nowego modelu są m.in. gładkie szkła przednich reflektorów, nieznacznie zmienione lampy tylne, okrągłe tarcze zegarów, nowa stylizacja konsoli centralnej oraz klimatyzacja automatyczna oferowana na wyposażeniu standardowym.2005: nowe silniki.2007: prezentacja nowej generacji modelu (klasa C W204).
Mercedes klasy C W203: typowe usterki i problemyNajwiększą bolączką klasy C są problemy z elektryką i elektroniką pokładową. Samochód uchodzi za najbardziej awaryjny w gamie, choć oczywiście na tle konkurentów prezentuje przyzwoity poziom. Przed zakupem trzeba koniecznie sprawdzić wymienione poniżej elementy:
- Komputerowy test zespołu napędowego i modułów komfortu.
- Działanie urządzeń elektrycznych (światła, wyposażenie wnętrza).
- Zawieszenie i układ hamulcowy (także pomocniczy).
Mercedes klasy C W203: warto poszukać
- Wersji 270 CDI. To jednostka szczególnie polecana do tego modelu.
- Benzynowej wersji 200 K. Ma świetne osiągi i możliwe do zaakceptowania spalanie.
Mercedes klasy C W203: tego unikaj
- Aut bez pełnej dokumentacji serwisowej. Zazwyczaj wszystkie oszczędności poczynione przy zakupie zostawiamy szybko u mechanika w serwisie.
Wersja | 180 | 180 K | 200 K | 230 | 230 K | 280 | 320 |
Silnik | benzynowy | benz. kompr. | benz. kompr. | benzynowy | benz. kompr. | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 | 1796 cm3 | 1796 cm3 | 2496 cm3 | 2295 cm3 | 2996 cm3 | 3199 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | V6/24 | R4/16 | V6/24 | V6/24 |
Moc maksymalna | 129 KM | 143 KM | 170 KM | 204 KM | 197 KM | 231 KM | 218 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 190 Nm | 220 Nm | 250 Nm | 245 Nm | 280 Nm | 300 Nm | 310 Nm |
Osiągi | |||||||
Prędkość maksymalna | 210 km/h | 223 km/h | 235 km/h | 246 km/h | 240 km/h | 250 km/h | 245 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 9,7 s | 9,0 s | 8,3 s | 8,0 s | 7,2 s | 7,8 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,2 | 8,7 | 9,2 | 9,8 | 10,1 | 11,2 | 12,4 |
Wersja | 220 CDI | 220 CDI | 220 CDI | 270 CDI | 320 CDI |
Silnik | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2148 cm3 | 2148 cm3 | 2148 cm3 | 2685 cm3 | 2987 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R5/20 | V6/24 |
Moc maksymalna | 122 KM | 143 KM | 150 KM | 170 KM | 224 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 270 Nm | 315 Nm | 340 Nm | 370 Nm | 415 Nm |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 208 km/h | 220 km/h | 224 km/h | 230 km/h | 246 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 10,3 s | 10,1 s | 8,9 s | 8,1 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 6,5 | 6,5 | 6,7 | 6,8 | 7,1 |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski