Używany Land Rover Discovery 3 (2004-2009)
Trzecia generacja Land Rovera Discovery to już nie terenówka, a typowy SUV – luksusowy i wypełniony elektroniką ze wszystkimi tego konsekwencjami.
Firma Land Rover, obserwując zmiany w preferencjach klientów, uznała że trzecia generacja Discovery będzie konkurować nie tylko ze swoimi tradycyjnymi, terenowymi rywalami (Land Cruiser, Pajero), ale powalczy także na froncie bardziej luksusowych SUVów z Volvo XC90 czy VW Touaregiem.
Pomysł nie był zły: samochód otrzymał zupełnie nową konstrukcję podwozia zwaną IBF (Integrated Body Frame - rama zintegrowana z nadwoziem), co zmniejszyło możliwości terenowe, ale zyskał zupełnie nową, atrakcyjną stylizację i nieporównanie ładniejsze wnętrze. Zawiodło natomiast dopracowanie detali i forsowanie zbyt dużej ilości układów elektronicznych.
Bardziej osobowy
Fani jazdy w prawdziwym terenie muszą pogodzić się z tym, że Discovery 3 nie nadaje się do brutalnego topienia w błocie. Jednak przeważającej większości nabywców możliwości terenowe Discovery całkowicie wystarczają.
Ogromna ilość elektroniki w „Disco” 3 sprawia, że przeciętny warsztat w ogóle nie poradzi sobie z tym autem
Wszystkie auta mają seryjnie stały napęd na 4 koła, a w sytuacjach podbramkowych może uratować nas reduktor czy blokada centralnego mechanizmu różnicowego. Oferowano także blokadę tylnego mostu. Kierowcę wspomagają oczywiście liczne "trzyliterowe" systemy - kontrola trakcji ETC, ESP czy system kontroli zjazdu ze wzniesienia HDC. Pokrętłem centralnym można wybrać rodzaj nawierzchni, po której jedziemy, a elektronika sama dostosuje ustawienia napędu i podwozia - system ten nosi nazwę Terrain Response. Problemem pozostaje mały prześwit i duże felgi (od 17 do 20 cali), wymuszające stosowanie opon o niskim profilu. Prześwit można zwiększyć aż do 24 cm w wersjach z pneumatycznym zawieszeniem... jeśli "pneumatyka" akurat działa.
Życie wewnętrzne
Niestety, zdarza się, że Discovery 3 zaczyna "żyć własnym życiem". Do powszechnych, zwłaszcza na początku produkcji, należały awarie zawieszenia pneumatycznego. Wadliwe kompresory, nieszczelności i problemy z okablowaniem sprawiały, że ustawianie wysokości przestawało działać, a na wyświetlaczu pojawiała się kaskada błędów. Innym dotkliwym problemem był pękający szyberdach, a jego zakup z drugiej ręki jest niemal niemożliwy.
Discovery 3 jest samochodem nie tylko nadzwyczaj skomplikowanym, ale także pełnym nietypowych rozwiązań, zmuszających użytkownika do korzystania wyłącznie z warsztatów wyspecjalizowanych. Prosty przykład: w dominujących wersjach z pneumatyką zawieszenia nie da się ustawić geometrii kół po wymianie drążków kierowniczych bez specjalistycznego komputera.
Land Rover Discovery 3 (2004-2009)
Używany Land Rover Discovery 3 (2004-2009) - więcej informacji
W podstawowej odmianie z literą S na klapie nie montowano zawieszenia pneumatycznego, a jego miejsce zajmowały zwykłe sprężyny. Opcja SE miała już seryjnie "powietrze", automatyczną klimatyzację, czujniki parkowania z tyłu i reflektory biksenonowe. Najbogatsza wersja HSE dodawała do tego skórzaną tapicerkę, system audio sterowany z kierownicy i oddzielne tylne fotele. Do rzadkości należą wersje 7-osobowe, ponieważ wymagały one słonej dopłaty. Jeśli staniemy przed wyborem: 5-letni HSE lub młodszy, ale gorzej wyposażony - bez zawahania decydujmy się na tę drugą opcję.
Większość aut ma pod maską diesla common rail TDV6 o pojemności 2,7 l i mocy 190 KM - tego samego, który napędzał Jaguara S-Type czy Peugeota 607, tyle że z jedną turbosprężarką. Zazwyczaj nic poważnego mu nie dolega oprócz ewentualnych wymian eksploatacyjnych, takich jak pasek rozrządu.
Jeszcze mniej powodów do zmartwień mają użytkownicy Discovery 3 w wersji benzynowej. Jednostka 4.4 osiągająca moc 300 KM to silnik produkcji angielskiej, natomiast rzadko spotykany silnik 4.0 V6 pochodził z Forda Explorera. Tylko te wersje silnikowe mogli kupić Amerykanie, jednak za oceanem samochód nazwano po prostu "LR3", zatem oferta sprzedaży samochodu z USA mającego z tyłu oznaczenie "Discovery" z góry należy do podejrzanych. Przed zakupem można też sprawdzić, czy samochód podlegał akcji serwisowej. Pomoże w tym znakomite (anglojęzyczne) forum www.disco3.co.uk.
Land Rover Discovery 3 (2004-2009) - podsumowanie
Trudno oprzeć się wrażeniu, że Land Rover przedobrzył - mając w ofercie Range Rovera, niepotrzebnie skonstruował równie luksusowego i drogiego Discovery 3. Angielska terenówka nie wytrzymuje porównania ze swoim głównym rywalem - Toyotą Land Cruiser J120.
Land Rover Discovery 3: historia modelu2004: zakończenie produkcji Discovery 2. Nowy model całkowicie zrywa z terenowym wizerunkiem poprzednika. Samochód zostaje obsypany 97 nagrodami prestiżowych magazynów na całym świecie.2007: niewielkie zmiany, silnik TDV6 dostosowany do normy emisji spalin Euro 4.2009: nowy model, czyli Discovery 4, to tak naprawdę Discovery 3 po liftingu nadwozia.
Land Rover Discovery 3: typowe usterki
- Wady pneumatyki zawieszenia potrafią być bardzo uciążliwe. Najczęstsze problemy: nieszczelności w przewodach i kompresorze, zwarcia w instalacji.
- Pękający szyberdach - część trudna do kupienia z drugiej ręki.
- Zatkane zawory EGR w silniku TDV6. Są dwa, jeden kosztuje 700-1000 zł.
- Wadliwy aktywator hamulca pomocniczego swoją rychłą awarię oznajmia głośnym kwikiem.
- Uwaga na olej w układzie wspomagania hamulców - auto może przestać hamować!
Land Rover Discovery 3: warto poszukać
- Może jest to kontrowersyjna opinia, ale polecamy samochody jak najprostsze: zwłaszcza wersję S bez "pneumatyki".
- Jeśli już decydujemy się na bogatszą wersję, to szukajmy takiej bez szyberdachu i po zmianach z 2007 r.
Land Rover Discovery 3: tego unikaj
- Najbogatszej wersji HSE z początku produkcji. Zepsuć się w niej może dosłownie wszystko!
- Samochodów z USA, zwłaszcza jeżeli są oznaczone "Discovery". W USA ten samochód nosił nazwę po prostu "LR3".
Wersja | 4.0 V6 | 4.4 V8 | 2.7 TDV6 |
---|---|---|---|
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 4015 cm3 | 4394 cm3 | 2720 cm3 |
Układ cyl./zawory | V6/12 | V8/32 | V6/24 |
Moc maksymalna | 219 KM | 300 KM | 190 KM |
Maks. moment obr. | 360 Nm | 425 Nm | 440 Nm |
Osiągi (dane producenta) | |||
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 195 km/h | 180 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 11,0 s | 9,3 s | 11,6 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 15,0 | 15,8 | 9,4 |
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum