Używany Jaguar XF (2007-2015)

Do używanych Jaguarów podchodzimy z rezerwą. Czy ma to uzasadnienie także w przypadku tańszych modeli takich jak np. XF? Razem z mechanikiem obalamy internetowe mity na temat Jaguara XF.

Jakościowo Jaguar nie ustępuje rywalom. Przegrywa jedynie dostępnością części.
Jakościowo Jaguar nie ustępuje rywalom. Przegrywa jedynie dostępnością części.Motor

JAGUAR XFlata produkcji: 2007-2015ceny od: 35 000 zł

Czy ktoś jeździ Jaguarem XF i może napisać, jak się sprawuje? Jaka jest dostępność części? Który silnik wybrać?

Oto pytania, które coraz częściej pojawiają się na motoryzacyjnych forach. Wszystkie świadczą o rosnącym zainteresowaniu tym niebanalnym modelem, który na rynku wtórnym wyraźnie tanieje. Listę ogłoszeń otwierają 10-letnie egzemplarze za 35-40 tys. zł.

To Jaguar, nie Ford

XF był projektowany w okresie, w którym Jaguar należał jeszcze do Forda. Niespełna rok po premierze brytyjska marka trafiła pod skrzydła indyjskiego koncernu Tata Motors, który dzięki odpowiednim inwestycjom zagwarantował jej dalszy rozwój.

Jeśli ktoś szuka w XF-ie części popularnego Mondeo Mk4, przykro się rozczaruje. Pomijając wybrane silniki i niektóre elementy układu napędowego, jest ich naprawdę niewiele.

Na szczęście coraz więcej firm oferuje dobrej jakości zamienniki. Wymiana klocków, tarcz hamulcowych czy wahaczy nie jest problemem - wszystko można kupić w niezależnych sklepach.

Trzeba oczywiście mieć na uwadze, że zasada ta dotyczy odmian popularnych. Te mocniejsze, np. 4.2 kompresor czy 5.0 kompresor (XFR, XFR-S) są zaopatrzone znacznie gorzej.

Szukając części używanych do zawieszenia, można ratować się elementami od modeli S-Type oraz XJ X350. Właśnie w tym wąskim gronie można mówić o pewnej unifikacji, choć dla bezpieczeństwa zawsze warto dokładnie porównywać poszczególne elementy.

Materiały wysokiej jakości, ale precyzja montażu – taka sobie. Znacznie lepiej pod tym względem prezentują się egzemplarze po liftingu.Motor
Ciekawostką są zamykane nawiewy powietrza.Motor

Dominują automaty

Większość egzemplarzy dostępnych w ogłoszeniach jest wyposażona w 6-biegową automatyczną skrzynię biegów i napęd na tylne koła. Znacznie rzadziej trafiają się automatyczne wersje 8-biegowe (tylko w 3.0/340 KM, 5.0/510-550 KM, 2.2D, 3.0 TDV6/240-275 KM). Rzadką opcją jest napęd 4x4.

Najlepiej V8

Gama silnikowa Jaguara XF jest zaskakująco rozbudowana, przynajmniej jak na tak niszowy - wydawałoby się - samochód. Niestety - tylko nieliczne jednostki można polecić.

Jeśli model XF, to najlepiej z wolnossącym silnikiem 4.2. To bardzo wytrzymała jednostka, która daje kierowcy przyjemność z jazdy.
Paweł Pakuła, www.jagcar.pl niezależny serwis Jaguarów.

Najtrwalszą z nich jest wolnossący silnik 4.2 V8. Mechanicy nazywają go wręcz bezobsługowym - rekordowe przebiegi wytrzymuje nie tylko układ korbowy, ale także łańcuch rozrządu.

Jego przeciwieństwem jest silnik wysokoprężny 2.7 TDV6. To konstrukcja francuska, która słynie nie tylko z awarii osprzętu, ale także z zacierania się panewek w wyniku nadmiernego rozrzedzenia oleju silnikowego paliwem, które teoretycznie ma służyć do wypalania sadzy w nieustannie zapychających się filtrach cząstek stałych. Problem jest na tyle poważny, że wspomniane filtry są nagminnie usuwane przez zrozpaczonych użytkowników.

Znacznie lepiej wypada nowsza wersja tej jednostki, czyli 3.0 TDV6. To także konstrukcja francuska, ale pozbawiona większości wad poprzedniczki.

Bazowe silniki benzynowe 3.0 V6 nie sprawiają większych problemów, ale nie są specjalnie popularne. Na marginesie oferty rynkowej znajdują się także drogie w zakupie i w eksploatacji jednostki 5-litrowe.

Warto wspomnieć jeszcze o  odmianie wysokoprężnej 2.2 TD. To silnik francuski z paskiem rozrządu i łańcuchem, który nie imponuje osiągami, ale jest znacznie mniej kłopotliwy od 2.7 TDV6.

[1] Cechą charakterystyczną jest wysuwane pokrętło zmiany przełożeń automatu. [2] Wybór przełożenia sygnalizuje dioda przy pokrętle oraz wskazanie na wyświetlaczu.Motor

Przed zakupem

W najstarszych egzemplarzach na tylnej klapie oraz w okolicach progów pojawiają się czasem ogniska korozji. Są doskonale widoczne od spodu, kiedy samochód trafi na warsztatowy podnośnik.

Podczas jazdy próbnej należy zwracać uwagę na... liczniki. Falowanie wskazówki obrotomierza przy stałej prędkości jest pierwszym objawem zużywającej się skrzyni automatycznej (w ocenie mechaników to mimo wszystko trwały podzespół).

Przestrzegamy przed egzemplarzami z LPG. Tych dobrze przerobionych jest niewiele. Dominują auta zepsute, których naprawy z braku części silnikowych są astronomicznie drogie (jedynym rozwiązaniem jest zwykle wymiana silnika).

Bagażnik sedana ma pojemność 500 l. Zawiasy nie wnikają do wnętrza. Jeszcze więcej mieści kombi: 550-1675 l.Motor
 
4.2
4.2 SC
2.7 TDV6
3.0 TDV6
Silnik
benzynowy
benzynowy, kompresor
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
4196 cm3
4196 cm3
2720 cm3
2993 cm3
Układ cylindrów
V8
V8
V6
V6
Moc maksymalna
238 KM
416 KM
207 KM
240 KM
Maksymalny moment obrotowy
293 Nm
560 Nm
435 Nm
500 Nm
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna
237 km/h
250 km/h
229 km/h
240 km/h
Przysp. 0-100 km/h
8,3 s
5,4 s
8,2 s
7,1 s
Średnie zużycie paliwa
11,1 l/100 km
12,6 l/100 km
7,5 l/100 km
6,8 l/100 km

JAGUAR XF (2007-2015): OBALAMY MITY

  • XF to luksusowe Mondeo.

Mit. Samochód powstał na fordowskiej platformie DEW98, z której korzystają m.in. S-Type, Lincoln LS i Ford Thunderbird. Z Mondeo prawie nic nie pasuje.

  • Silniki benzynowe doskonale nadają się do LPG.

Mit. Prawidłowo zainstalowana instalacja działa poprawnie, ale trzeba pamiętać, że w razie wystąpienia problemów z zaworami lub głowicą części zamienne są praktycznie nieosiągalne.

  • Jaguar jest bardziej awaryjny niż Audi, BMW czy Mercedes.

Mit. Polecane 4-litrowe, wolnossące wersje to samochody trwałe.

JAGUAR XF (2007-2015): HISTORIA MODELU

2007: Prezentacja Jaguara XF na targach we Frankfurcie.

2008: Ford sprzedaje Jaguara firmie Tata Motors.

2011: Modernizacja modelu. Z zewnątrz widać nowe światła LED. Wewnątrz: nowa kierownica.

Po liftingu XF otrzymał nowe światła.Motor

2012: Gamę uzupełnia kombi.

2015: Nowy model.

Druga generacja modelu.Motor

JAGUAR XF (2007-2015): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

Drobne problemy z korozją - pojawia się na progach oraz na tylnej klapie.

Awarie układów EGR - to prawdziwa plaga gnębiąca diesle 2.7 TDV6.

Zacierające się panewki w dieslach 2.7 TDV6. Problem wynika z rozrzedzania oleju silnikowego paliwem, które dawkowane jest w nadmiarze, żeby dopalać zapychające się nieustannie filtry cząstek stałych.

Drobne awarie elektryczne: np. szwankuje podnoszenie szyb.

Polecamy: 4.2 V8 to trwały wolnossący silnik benzynowy wyposażony w łańcuch rozrządu.Motor
Odradzamy: 2.7 TDV6 jest pechową jednostką, w której nagminnie zacierają się panewki. Motor

JAGUAR XF (2007-2015): PODSUMOWANIE

jaguar xfMotor

Jaguar XF pod względem kosztów serwisowania nie może się mierzyć z Audi A6, BMW serii 5 czy Mercedesem klasy E. Ale jest bardzo atrakcyjną alternatywą dla Lexusa GS. Jeśli ktoś szuka niebanalnego samochodu, z opisywanego modelu będzie bardzo zadowolony. Pod warunkiem że wybierze polecaną wersję 4.2 i trafi na egzemplarz w dobrym stanie.

OCENA 2/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Jaguar XF (2007-2015)

Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor
Jaguar XF (2007-2015)Motor

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 28/2018

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas