Używany Jaguar XF (2007-2015)
Do używanych Jaguarów podchodzimy z rezerwą. Czy ma to uzasadnienie także w przypadku tańszych modeli takich jak np. XF? Razem z mechanikiem obalamy internetowe mity na temat Jaguara XF.
JAGUAR XF
lata produkcji: 2007-2015
ceny od: 35 000 zł
Czy ktoś jeździ Jaguarem XF i może napisać, jak się sprawuje? Jaka jest dostępność części? Który silnik wybrać?
Oto pytania, które coraz częściej pojawiają się na motoryzacyjnych forach. Wszystkie świadczą o rosnącym zainteresowaniu tym niebanalnym modelem, który na rynku wtórnym wyraźnie tanieje. Listę ogłoszeń otwierają 10-letnie egzemplarze za 35-40 tys. zł.
To Jaguar, nie Ford
XF był projektowany w okresie, w którym Jaguar należał jeszcze do Forda. Niespełna rok po premierze brytyjska marka trafiła pod skrzydła indyjskiego koncernu Tata Motors, który dzięki odpowiednim inwestycjom zagwarantował jej dalszy rozwój.
Jeśli ktoś szuka w XF-ie części popularnego Mondeo Mk4, przykro się rozczaruje. Pomijając wybrane silniki i niektóre elementy układu napędowego, jest ich naprawdę niewiele.
Na szczęście coraz więcej firm oferuje dobrej jakości zamienniki. Wymiana klocków, tarcz hamulcowych czy wahaczy nie jest problemem - wszystko można kupić w niezależnych sklepach.
Trzeba oczywiście mieć na uwadze, że zasada ta dotyczy odmian popularnych. Te mocniejsze, np. 4.2 kompresor czy 5.0 kompresor (XFR, XFR-S) są zaopatrzone znacznie gorzej.
Szukając części używanych do zawieszenia, można ratować się elementami od modeli S-Type oraz XJ X350. Właśnie w tym wąskim gronie można mówić o pewnej unifikacji, choć dla bezpieczeństwa zawsze warto dokładnie porównywać poszczególne elementy.
Dominują automaty
Większość egzemplarzy dostępnych w ogłoszeniach jest wyposażona w 6-biegową automatyczną skrzynię biegów i napęd na tylne koła. Znacznie rzadziej trafiają się automatyczne wersje 8-biegowe (tylko w 3.0/340 KM, 5.0/510-550 KM, 2.2D, 3.0 TDV6/240-275 KM). Rzadką opcją jest napęd 4x4.
Najlepiej V8
Gama silnikowa Jaguara XF jest zaskakująco rozbudowana, przynajmniej jak na tak niszowy - wydawałoby się - samochód. Niestety - tylko nieliczne jednostki można polecić.
Najtrwalszą z nich jest wolnossący silnik 4.2 V8. Mechanicy nazywają go wręcz bezobsługowym - rekordowe przebiegi wytrzymuje nie tylko układ korbowy, ale także łańcuch rozrządu.
Jego przeciwieństwem jest silnik wysokoprężny 2.7 TDV6. To konstrukcja francuska, która słynie nie tylko z awarii osprzętu, ale także z zacierania się panewek w wyniku nadmiernego rozrzedzenia oleju silnikowego paliwem, które teoretycznie ma służyć do wypalania sadzy w nieustannie zapychających się filtrach cząstek stałych. Problem jest na tyle poważny, że wspomniane filtry są nagminnie usuwane przez zrozpaczonych użytkowników.
Znacznie lepiej wypada nowsza wersja tej jednostki, czyli 3.0 TDV6. To także konstrukcja francuska, ale pozbawiona większości wad poprzedniczki.
Bazowe silniki benzynowe 3.0 V6 nie sprawiają większych problemów, ale nie są specjalnie popularne. Na marginesie oferty rynkowej znajdują się także drogie w zakupie i w eksploatacji jednostki 5-litrowe.
Warto wspomnieć jeszcze o odmianie wysokoprężnej 2.2 TD. To silnik francuski z paskiem rozrządu i łańcuchem, który nie imponuje osiągami, ale jest znacznie mniej kłopotliwy od 2.7 TDV6.
Przed zakupem
W najstarszych egzemplarzach na tylnej klapie oraz w okolicach progów pojawiają się czasem ogniska korozji. Są doskonale widoczne od spodu, kiedy samochód trafi na warsztatowy podnośnik.
Podczas jazdy próbnej należy zwracać uwagę na... liczniki. Falowanie wskazówki obrotomierza przy stałej prędkości jest pierwszym objawem zużywającej się skrzyni automatycznej (w ocenie mechaników to mimo wszystko trwały podzespół).
Przestrzegamy przed egzemplarzami z LPG. Tych dobrze przerobionych jest niewiele. Dominują auta zepsute, których naprawy z braku części silnikowych są astronomicznie drogie (jedynym rozwiązaniem jest zwykle wymiana silnika).
- XF to luksusowe Mondeo.
Mit. Samochód powstał na fordowskiej platformie DEW98, z której korzystają m.in. S-Type, Lincoln LS i Ford Thunderbird. Z Mondeo prawie nic nie pasuje.
- Silniki benzynowe doskonale nadają się do LPG.
Mit. Prawidłowo zainstalowana instalacja działa poprawnie, ale trzeba pamiętać, że w razie wystąpienia problemów z zaworami lub głowicą części zamienne są praktycznie nieosiągalne.
- Jaguar jest bardziej awaryjny niż Audi, BMW czy Mercedes.
Mit. Polecane 4-litrowe, wolnossące wersje to samochody trwałe.
2007: Prezentacja Jaguara XF na targach we Frankfurcie.
2008: Ford sprzedaje Jaguara firmie Tata Motors.
2011: Modernizacja modelu. Z zewnątrz widać nowe światła LED. Wewnątrz: nowa kierownica.
2012: Gamę uzupełnia kombi.
2015: Nowy model.
Drobne problemy z korozją - pojawia się na progach oraz na tylnej klapie.
Awarie układów EGR - to prawdziwa plaga gnębiąca diesle 2.7 TDV6.
Zacierające się panewki w dieslach 2.7 TDV6. Problem wynika z rozrzedzania oleju silnikowego paliwem, które dawkowane jest w nadmiarze, żeby dopalać zapychające się nieustannie filtry cząstek stałych.
Drobne awarie elektryczne: np. szwankuje podnoszenie szyb.
Jaguar XF pod względem kosztów serwisowania nie może się mierzyć z Audi A6, BMW serii 5 czy Mercedesem klasy E. Ale jest bardzo atrakcyjną alternatywą dla Lexusa GS. Jeśli ktoś szuka niebanalnego samochodu, z opisywanego modelu będzie bardzo zadowolony. Pod warunkiem że wybierze polecaną wersję 4.2 i trafi na egzemplarz w dobrym stanie.
OCENA 2/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 28/2018
Używany Jaguar XF I - opinie użytkowników – SAMOCHODY UŻYWANE