Używany Jaguar X-Type (2001-2010)

Chociaż technologicznie Jaguar X-Type jest krewnym Forda Mondeo, z wierzchu nawet uważny obserwator nie znajdzie żadnych elementów wspólnych dla obu aut.

Używany Jaguar X-Type (2001-2010)
Używany Jaguar X-Type (2001-2010)Motor

Jaguar za kwotę mniejszą niż 20 tys. zł? W przypadku X-Type to możliwe, bo wczesne egzemplarze kosztują już tylko 18-19 tys. zł. W dodatku wybór jest spory, bo X-Type był przez lata najlepiej sprzedającym się modelem angielskiej marki.

X-Type bazuje na Mondeo, ale Ford był od niego dłuższy. Diesle przejęto bez zmian.Ford

Klientom nie przeszkodziło pokrewieństwo z Fordem Mondeo, które zresztą nie jest aż tak znaczące i ogranicza się do wspólnych elementów zawieszenia czy układu hamulcowego oraz podobnych silników (z wyjątkiem 2.1 V6). X-Type jest jednak mniejszy od Mondeo o 4,5 cm w wymiarze rozstawu osi, natomiast w kabinie wspólne dla Jaguara i Forda są tylko włączniki i manetki. Niestety, zmniejszenie rozstawu osi odbiło się negatywnie na przestrzeni dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń i w X-Type jest po prostu ciasno - wprawdzie rozstaw osi (271 cm) jest taki sam jak w Toyocie Avensis II, ale miejsca - wyraźnie mniej.

Kombi... w teorii

Chociaż X-Type był pierwszym Jaguarem dostępnym jako kombi (i jako diesel także), ta odmiana nie zyskała popularności i oferta rynkowa aut z drugiej ręki w 90% składa się z sedanów. Kombi zadebiutowało w 2003 r., ponad dwa lata po sedanie.

Silniki 2.5 i 3.0 V6 występowały tylko w połączeniu z napędem na 4 koła, a diesle miały wyłącznie napęd przedni

Początkowo były dostępne tylko dwie odmiany silnikowe, obie łączone z napędem na cztery koła: 2.5 V6 (skrzynia manualna lub automatyczna) i 3.0 V6 (tylko "automat"). Oba te silniki są tylko częściowo konstrukcjami Forda - doposażono je w osprzęt opracowany przez Jaguara. Są wykonane z aluminium i wyposażone w nowoczesne rozwiązania, takie jak zmienne fazy zaworów i zmienną długość dolotu. Silniki te źle znoszą. W szczególności utrudniony jest montaż LPG do wersji amerykańskiej. Od 2003 r. do gamy dołączyły silniki bazowe: 2.1 V6 (zmniejszona odmiana 2.5) i diesel 2.0, przejęty bezpośrednio od Forda.

Niestety, nie jest on zbyt udany - to ta sama jednostka Duratorq z wtryskiem common rail, którą stosowano w Mondeo poprzedniej generacji, ma zatem te same przypadłości, takie jak łuszcząca się pompa wysokiego ciśnienia czy nietrwałe wtryskiwacze Delphi. Stosowany od 2005 r. silnik 2.2 D o mocy 155 KM jest znacznie lepszy, choć też nie idealny.

Co denerwuje w X-Type?

Tablica przyrządów nawiązuje do klasycznego stylu Jaguara. Oprócz włączników i manetek, nie znajdzie się tu części wspólnych z Fordem. W kierownicy widoczna jest obudowa poduszki powietrznej.Motor

Użytkownicy zwykle dobrze oceniają ten model, ponieważ poważne awarie raczej nie przytrafiają się osobom, które dbają o swoje auto - a większość właścicieli Jaguarów traktuje je jak członka rodziny. Pojawiają się natomiast narzekania na niską jakość spasowania wnętrza i nadwozia - wypadają kratki nawiewu, klekocze mocowanie podłokietnika, pod uszczelkami tylnych okien przy słupku dzielącym szybę pojawiają się purchle. Łomotanie w zawieszeniu to zwykle wina wybitych drążków stabilizatora tylnego.

Pozostałe wady nie mają charakteru awarii: fatalne brzmienie instalacji audio, brak komputera pokładowego i składanej tylnej kanapy w wielu wersjach, a także wspominana często ciasnota i zbyt wąsko otwierane drzwi nie przystoją samochodowi klasy premium, jaką prezentuje Jaguar. Z drugiej strony, dominują opinie pozytywne na temat trwałości.

Jaguar X-Type (2001-2010)

Używany Jaguar X-Type (2001-2010) - więcej informacji

Wersja kombi zadebiutowała w 2003 r. Klienci przyjęli ją chłodno i woleli sedana.Jaguar
Używany Jaguar X-Type (2001-2010)Motor
Używany Jaguar X-Type (2001-2010)Motor
Reflektory są oddzielone tylko z zewnątrz. W rzeczywistości to jeden, całościowy element.Motor
Pojemność bagażnika: 450 litrów. Zawiasy zamontowano tak, aby nie gniotły bagażu.Motor
Z tyłu jest po prostu ciasno i nic się na to nie poradzi. Zdarzają się auta bez składanej kanapy.Motor
Wysokogatunkowa skóra, fotele z elektryczną regulacją – najczęściej w wersjach benzynowych.Motor
Za stukanie w zawieszeniu tylnym zwykle odpowiadają zużyte łączniki lub gumy stabilizatora.Motor
Układ ESP jest seryjny w autach po liftingu. Wyłącznik umieszczono między fotelami.Motor
Tablica przyrządów nawiązuje do klasycznego stylu Jaguara. Oprócz włączników i manetek, nie znajdzie się tu części wspólnych z Fordem. W kierownicy widoczna jest obudowa poduszki powietrznej.Motor

Drogo czy bardzo drogo?

Utrzymanie auta nietypowej, luksusowej marki zwykle bywa drogie, jednak w przypadku X-Type nie jest to tak dotkliwe, jak np. w modelu XJ. Sporo części da się na szczęście dopasować z Mondeo. Te, które są specyficzne dla Jaguara, zwykle mają absurdalnie wysokie ceny (termostat za 700 zł!).

Psują się także pompy wspomagania kierownicy, które pasują wprawdzie z Mondeo, ale nie do wszystkich roczników Jaguara. We wczesnych egzemplarzach wadliwe były także główne wiązki przewodów od akumulatora (mocno się grzały, występowały problemy z rozruchem). Niestety, zdarzają się także pojazdy, które korodują, ale dotyczy to głównie aut powypadkowych - czyli najczęściej tych z USA. W przybliżeniu można powiedzieć, że na egzemplarz pozbawiony poważnych wad i z udokumentowanym przebiegiem trzeba wydać ok. 28-30 tys. zł.

Jaguar X-Type (2001-2010) - podsumowanie

Oryginalność, bogate wyposażenie i rozsądny poziom cen to główne zalety Jaguara X-Type. Po stronie wad trzeba zapisać małą praktyczność. W samochodzie jest ciasno, w dodatku sporo egzemplarzy nie ma składanej tylnej kanapy. Silniki benzynowe V6 są dynamiczne, ale sporo palą i źle znoszą instalację LPG, natomiast pochodzące z Forda diesle mają awaryjny osprzęt. Części specyficzne dla Jaguara bywają bardzo drogie.

Jaguar X-Type: historia modelu2001: prezentacja Jaguara X-Type.2003: nowy silnik benzynowy 2.1 V6 i diesel 2.0 D. Debiut wersji nadwoziowej kombi.2005: mocniejszy diesel 2.2 D.2007: w Europie - lifting, w USA - wycofanie z rynku.2010: zakończenie produkcji.

Jaguar X-Type: typowe usterki i problemy

  • Usterki silników Diesla - łomoczące koło dwumasowe, zapieczone wtryskiwacze Delphi, awarie pomp ciśnienia paliwa.
  • Korozja - głównie pod uszczelkami drzwi i na ramkach tylnych szyb. Tylko w starszych egzemplarzach.
  • Połamane mocowania i dźwignie regulacji reflektorów.
  • Zatarte pompy wspomagania kierownicy.
Wersja
2.1 V6
2.5 V6 AWD
3.0 V6 AWD
2.0 D
2.2 D
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
2099 cm3
2495 cm3
2967 cm3
1998 cm3
2198 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
V6/24
V6/24
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
156 KM
196 KM
231 KM
130 KM
155 KM
Moment obrotowy
196 Nm
241 Nm
279 Nm
330 Nm
360 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
224 km/h
234 km/h
201 km/h
220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,4 s
7,9 s
7,0 s
9,9 s
8,9 s
Średnie zużycie paliwa
9,2 l/100 km
9,6 l/100 km
10,3 l/100 km
5,7 l/100 km
6,0 l/100 km

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski, "Motor" nr 27/2012 z 2 lipca 2012 r.

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas