Używany Ford Kuga I (2008-2012)

Na tle innych modeli Forda, Kuga nie cieszy się zbytnią popularnością na naszym rynku. W osiągnięciu sukcesu przeszkodziła zbyt wąska gama jednostek napędowych.

Ford Kuga
Ford KugaMotor

● SILNIKI BENZYNOWE 2.5 (200 KM), DIESLE 2.0 (140-163 KM) ● długość 444 cm ● rozstaw osi 269 cm ● prześwit 19 cm ● lata produkcji 2008-2012

Brak oszczędnej wersji benzynowej, zbyt mały bagażnik i przesadzone ceny w momencie debiutu: Kuga miała trudny start na rynku pierwotnym. Na rynku wtórnym jej popularność jest nieporównanie mniejsza niż innych modeli Forda, w szczególności Focusa i Mondeo.

Funkcjonalność, nadwozie

Z zewnątrz samochód wydaje się okazały. Wewnątrz zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla rodziny 2+2, ale bagażnik okazuje się zaskakująco mały: ma tylko 360 l lub 410 l, jeśli wliczać przestrzeń pod jego podłogą. Plusem jest natomiast dobra widoczność z wysoko umieszczonego miejsca kierowcy i wygodne fotele. Elementy wystroju wnętrza zapożyczono z modelu C-Max.

Niezła czytelność i jakość wykonania. Wiele elementów pochodzi z C-Maxa. Przycisk FORD POWER ponad ekranem centralnym służy do uruchamiania silnika.Motor

Przeciętnie wypada średnica zawracania (11,6 m), natomiast ciekawostką jest możliwość trzystopniowej regulacji siły wspomagania kierownicy, dostępna niestety tylko w najbogatszych wersjach. Doceniamy natomiast możliwość otwierania samej tylnej szyby - klapa dzieli się na dwie części wzdłuż linii powyżej tablicy rejestracyjnej.

Konsola wersji „środkowej” – i radio Sony, i klimatyzacja automatyczna wymagały dopłaty wobec wariantu bazowego.Motor

Silniki

Gama silnikowa bazuje na dieslach. Wszystkie mają pojemność dwóch litrów i są skonstruowane wspólnie z Peugeotem. Różnią się osprzętem i mocą. Początkowo oferowano wyłącznie wersję 136 KM. Po liftingu (2010 r.) zastąpiły ją odmiany 140 i 163 KM. Wszystkie pracują cicho, zużywają przeciętnie od 5,5 do 8 l oleju napędowego na 100 km.

Diesel 2.0 to jedyna rozsądna opcja. Jest trwały i dynamiczny, zużywa około 8 l/100 km (mała różnica miasto/trasa).Motor

Model benzynowy (jest tylko jeden) to 2.5 Turbo, czyli pięciocylindrowy silnik Volvo. Ze względu na wysokie zużycie paliwa odgrywa drugoplanową rolę na rynku, a w przypadku importu obłożony jest wysoką akcyzą. Jego zakup mogą rozważyć zwolennicy zasilania gazem, z tym że dyskusyjne jest, czy warto zmniejszać pojemność bagażnika, montując w nim butlę na LPG.

Od 2010 r. Kuga otrzymała dwusprzęgłową przekładnię zautomatyzowaną PowerShift. Nie jest awaryjna, ale jeśli już się coś zepsuje, o zamiennikach do naprawy nie ma co marzyć.

Awaryjność

W wysokoprężnych egzemplarzach z początku produkcji szwankował filtr cząstek stałych. Niestety, w niektórych przypadkach problemy były tak dotkliwe, że użytkownicy po prostu usuwali filtr w warsztatach niezależnych.

Osoby, które nie miały wcześniej styczności z autami 4x4, narzekają na niską trwałość zespołu sprzęgła, a raczej dwumasowego koła zamachowego - ten problem zresztą Fordy mają od lat, nie tylko te z napędem na obie osie.

Inne usterki - te najczęściej występujące - to głównie denerwujące drobiazgi, jak trzeszcząca tapicerka, wycierająca się skóra na kierownicy, nieskuteczne wycieraczki i zawieszanie się elektroniki.

Zamek maski – podobnie jak w Mondeo z lat 2000-2007. Użytkownicy krytykują to rozwiązanie (zamek się zacina).Motor

Koszty

Koszty części zamiennych i usług serwisowych są umiarkowane - większość elementów eksploatacyjnych pochodzi z innych bardziej popularnych modeli Forda. Zasada jest prosta: im bogatsze wyposażenie, tym wyższe koszty w przyszłości. Jednym z przykładów jest ogumienie: w wersji Titanium potrzebne są opony 18-calowe. Nowy filtr cząstek stałych w ASO kosztuje nawet 8000 zł, a jego usunięcie poza ASO ok. 2000 zł.

Bagażnik Forda Kugi jest ustawny, ale ma przeciętną pojemność od 360 do 1355 l. Konkurenci mają nawet 500 l.Motor

Sytuacja rynkowa

Kuga jest niepopularnym modelem w naszych ogłoszeniach. Można w nich znaleźć ok. 160 samochodów, praktycznie same diesle. Popyt również jest ograniczony, nawet nie dlatego, że Kuga jest samochodem złym - po prostu klienci często nawet nie zdają sobie sprawy z jej istnienia i zapominają o tym modelu, koncentrując się na tych bardziej popularnych. Wyjątkiem są zadbane samochody krajowe, sprzedawane z pełną fakturą VAT. Te, bez względu na wersję silnikową oczekują na nowego nabywcę przeważnie kilka tygodni.

Jak na samochód, którego produkcja rozpoczęła się w 2008 r. i zakończyła już po 4 latach, Kuga jest wysoko wyceniana na rynku wtórnym - wszystko przez to, że była zbyt droga jako nowa. Trudno pogodzić się z koniecznością wydania ponad 40 000 zł nawet na auta z pierwszego roku produkcji i to nie z najbogatszym wyposażeniem. Klienci z taką gotówką wolą zazwyczaj auto japońskie lub tzw. klasę premium, w tym przypadku BMW X3.

FORD KUGA: HISTORIA MODELU

Ford Maverick to poprzednik Kugi.Ford

2006: koncept Iosis X - protoplasta Kugi2008: prezentacja modelu Ford Kuga. Samochód był oferowany w jednej wersji nadwoziowej2010: lifting - nowe światła2013: nowa generacja Kugi

Ford Kuga II.Motor

FORD KUGA I (2008-2012): TYP NAPĘDU - 2WD/4WD

schematMotor
  • W bazowych wersjach stosowany jest napęd na koła przednie.
  • W 4x4: stały napęd na koła przednie, tylne dołącza elektrycznie sterowane sprzęgło międzyosiowe. Wszystko dzieje się bez ingerencji kierowcy. Nie ma możliwości zablokowania napędu. Układ waży tylko 40 kilogramów.
SILNIK
2.5 Turbo
2.0 TDCi
2.0 TDCi
2.0 TDCi
Pojemność skokowa
2521 cm3
1997 cm3
1997 cm3
1997 cm3
Zasilanie/rozrząd
turbo, benzynowy/P
turbodiesel/P+Ł
turbodiesel/P+Ł
turbodiesel/P+Ł
Moc maksymalna
200 KM
136 KM
140 KM
163 KM
Maksymalny moment obrotowy
320 Nm
320 Nm
320 Nm
320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,2 s
10,6 s
10,2 s
9,6 s
Prędkość maksymalna
210 km/h
180 km/h
186 km/h
195 km/h
Średnie zużycie paliwa
9,9 l/100 km
6,1 l/100 km
5,9 l/100 km
6,8 l/100 km

FORD KUGA I (2008-2012): NAJPOPULARNIEJSZE SILNIKI

  • Benzynowy 2.5 Turbo Ciekawe połączenie: Kuga z silnikiem z Focusa ST. To jednostka Volvo o dużym zapasie trwałości. Ale zastanawia, dlaczego nie oferowano mniejszej i tańszej wersji...
  • Turbodiesel 2.0 TDCi 136 KM Silniki stosowany przed liftingiem. Niestety, wszystkie egzemplarze mają problematyczny filtr cząstek stałych. Układ wtryskowy jest za to niezawodny.
  • Turbodiesel 2.0 TDCi 140-163 KM W wersji po lifcie problemy z filtrem cząstek stałych zdarzają się o wiele rzadziej. Można polecić wersję z "automatem", jeśli ma udokumentowany przebieg.

FORD KUGA I (2008-2012): TYPOWE USTERKI

  • W dieslach, które jeżdżą wyłącznie po mieście (dom, szkoła, praca, sklep, dom) zapychają się filtry cząstek stałych.
  • Dziwne hałasy powietrza opływającego nadwozie podczas szybkiej jazdy - dość często generuje je listwa na masce.
  • Szybkie zużycie skóry na kierownicy i mieszku lewarka zmiany biegów.
  • Trzeszczenie tapicerki.
Czasem odkleja się ozdobna listwa chromowana powyżej grilla i hałasuje podczas jazdy.Motor

FORD KUGA I (2008-2012): ZALETY I WADY

+ Oferta rynkowa jest skromna, ale dużo aut to egzemplarze krajowe z pełną historią serwisową, a czasem także z fakturą VAT.+ Udane silniki wysokoprężne.+ Zawieszenie dobrze sprawdza się podczas jazdy na asfaltowych drogach.

- Brak atrakcyjnych benzynowych wersji silnikowych.

FORD KUGA I (2008-2012): PRZYDATNE STRONY WWW

  • forum.fordclubpolska.org - na ogólnym forum właścicieli Forda wydzielono dział poświęcony tylko modelowi Kuga.
  • ford.auto.com.pl - znane i duże forum ogólne o różnych modelach Forda.
  • www.kugaownersclub.co.uk/forum - forum w języku angielskim. Jeśli znasz ten język, dowiesz się tu o wiele więcej, niż na polskim forum Kugi.

FORD KUGA I (2008-2012): PAKIET EKSPLOATACYJNY

Ceny dotyczą wersji 2.0 TDCi

  • Amortyzatory przednie - 750 zł
  • Zestaw rozrządu - 305 zł
  • Klocki hamulcowe przednie - 290 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie - 370 zł
  • Sprzęgło z kołem zamachowym - 2815 zł
  • Opony 235/55 R17 (komplet) - 1600 zł

SUMA 6130 zł

FORD KUGA I (2008-2012): PRZEWODNIK PO CENACH

65 000 zł

Tyle kosztuje Kuga z 2012 r. wystawiana przez salon. Zazwyczaj ma tzw. ubezpieczenie kosztów napraw. Auta z ogłoszeń prywatnych są tańsze.

49 000 zł

Średnia cena ogłoszeniowa, tyle kosztuje bogato wyposażony egzemplarz 4x4 z 2010 r.

38 000 zł

Najniższa cena za jeżdżącą Kugę, nie ma co jednak liczyć na samochód bezwypadkowy.

55 000 zł

Diesel, 4x4, wersja wyposażeniowa Titanium, rok produkcji 2012, auto z polskiego salonu.

45 000 zł

Tyle wystarczy na samochód w dobrym stanie z pierwszego roku produkcji. Same diesle.

FORD KUGA I (2008-2012): PODSUMOWANIE

Ford KugaMotor

Ze względu na ceny i ograniczoną praktyczność, Kuga to w naszym kraju druga liga kompaktowych SUV-ów. Polecamy ją tym, którzy cenią sobie dobre prowadzenie, niewątpliwą zaletą są także niższe koszty utrzymania niż w przypadku rywali japońskich. Szkoda, że zabrakło wyboru silników.

FORD KUGA I (2008-2012): NASZ TYP

W zasadzie nie ma wyboru - jeśli Kuga, to tylko z dwulitrowym dieslem. Optymalna wersja ma 140 KM.

OCENA 3/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Ford Kuga I (2008-2012)

Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor
Ford Kuga I (2008-2012)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 30/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas