Używany Fiat Panda (1980-2003)
Prostota konstrukcji Pandy jest niespotykana wśród aut współczesnych. Ale to dzięki niej z tego samochodu nie chce się wysiadać.
![Na zdjęciu: późna wersja Elegansa z silnikiem 750 FIRE. Najlepsza do jazdy na co dzień.](https://i.iplsc.com/0004IDGWSOYS34CC-C322-F4.webp)
FIAT PANDAlata produkcji: 1980-2003ceny od: 1000 zł
Już w połowie lat 70. dla zarządu Fiata stało się oczywiste, że najmniejszy model 126, bazujący na archaicznej "pięćsetce", musi zostać zastąpiony nowocześniejszym autem. W 1977 r. gotowe były pierwsze prototypy Pandy.
![](https://i.iplsc.com/0004IDLNG7NM9FDJ-C322-F4.webp)
Priorytetem projektowym była prostota, a co za tym idzie - niski koszt jednostkowy, zarówno jeśli chodzi o produkcję, jak i cenę detaliczną. Stąd takie detale jak płaskie szyby (ta w lewych i prawych drzwiach są identyczne), bardzo uboga tapicerka w kabinie i prymitywna oś tylna na resorach. Aby jeszcze bardziej obniżyć koszt produkcji, początkowo do bazowej Pandy montowano dwucylindrowy silnik 650 cm3, chłodzony powietrzem - podobny do tego z "Malucha", ale wzmocniony do 30 KM.
Szokujący sukces
Sukces Pandy przerósł oczekiwania producenta. Już w 1981 r. ten pojazd zdobył udział we włoskim rynku wynoszący rekordowe 60%! Z taśm zakładów w Mirafiori do końca 1981 r. zjechało 200 tys. sztuk tego modelu, z tego ok. połowa trafiła na eksport.
![](https://i.iplsc.com/0004IDLR6OXNE4CC-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDLWGGYFA4QE-C322-F4.webp)
Choć Panda ma długość tylko 3,38 m i troje drzwi, w swoim czasie była uznawana za pojazd nadzwyczaj funkcjonalny. Pod otwieraną tylną klapą kryje się duży bagażnik, a tylną kanapę można składać i przesuwać. Można nawet całkowicie rozłożyć wszystkie fotele i kanapę, zamieniając wnętrze Pandy w łóżko.
Nabywcom nie przeszkadzało prymitywne wyposażenie (brak kołpaków czy typowych klamek), ale potrzebowali lepszej trakcji w terenach górskich. W 1983 r. zaprezentowano Pandę z napędem na 4 koła, która pozostała w ofercie do 2003 r. i doczekała się następcy. To nie jest modny crossover: to raczej mały samochód użytkowy z bardzo krótkim pierwszym biegiem i zadziwiający mi możliwościami wykrzyżowania osi.
Gama Pandy przez lata doczekała się licznych, nietypowych wersji: z przekładnią bezstopniową (Selecta), z silnikiem Diesla, a nawet wersji elektrycznej. Trzonem sprzedaży pozostał jednak model standardowy z silnikiem 750, 900 lub 1000.
Dobra do wszystkiego
Do miasta wersją 2WD, po górskich wioskach - 4WD: w swoim czasie Pandą we Włoszech jeździli niemal wszyscy. Samochód ten jest wprawdzie słabo wygłuszony, ale niezwykle użyteczny. Ma fantastyczną widoczność i jest bardzo zwrotny (śr. zawracania 9,4 m).
Niestety, wczesne egzemplarze nie były cynkowane i blacha gniła w straszliwym tempie. Do samochodów z początku produkcji czasem trudno już o części, np. o zintegrowane z piastami kół łożyska.
FIAT PANDA: HISTORIA MODELU
![](https://i.iplsc.com/0004IDM8QTX9ECHE-C322-F4.webp)
1980: premiera Pandy1983: prezentacja wersji 4x41985: lifting, sprężyny z tyłu1986: nowy silnik - 750/34 KM, 5 biegów w Pandzie 10001990: wersja elektryczna oraz z automatyczną skrzynią biegów1991: kolejny lifting1994: najmocniejsza wersja 11001998: uterenowiona wersja Trekking z napędem na 4 koła2003: zakończenie produkcji
UŻYWANY FIAT PANDA (1980-2003): TYPOWE USTERKI
- Korozja: atakuje całe nadwozie, a im starsza Panda, tym jest gorzej. Blacha Pandy jest "papierowa". W polskich warunkach remont trzeba powtarzać co 4-5 lat.
- Kapryśne silniki gaźnikowe: objawy to brak możliwości uruchomienia w mokry dzień, dławienie się silnika, brak wolnych obrotów.
- Z czasem nadwozie traci geometrię z przodu.
- Wytarty mechanizm wycieraczek.
- Drogie i nietrwałe łożyska kół zintegrowane z piastami (objaw: wycie).
750 FIRE | 1000 i.e. | |
Silnik | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 770 cm3 | 999 cm3 |
Układ cyl./zawory | R4/8 | R4/8 |
Moc maksymalna | 34 KM | 45 KM |
Maks. moment obr. | 57 Nm | 80 Nm |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 125 km/h | 140 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 24 s | 16 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 6,3 l/100 km |
UŻYWANY FIAT PANDA (1980-2003): SYTUACJA RYNKOWA
MODEL | STAN 1 | STAN 2 | STAN 3 | STAN 4 | STAN 5 |
750/1000 | brak ofert | 7000 zł | 3000 zł | 2000 zł | 1000 zł |
W Polsce do kupienia jest przeważnie kilka sztuk Pandy I generacji, w tym zdarzają się też egzemplarze 4x4 (dość zużyte) i samochody w naprawdę dobrym stanie. Ale i tak kierunek nr 1 to Włochy.
![](https://i.iplsc.com/0004IDMLCNAFEM2D-C322-F4.webp)
UŻYWANY FIAT PANDA (1980-2003): PODSUMOWANIE
Jak możemy przyznać maksymalną ocenę samochodowi o tak słabych osiągach i niskim poziomie bezpieczeństwa? Klucz tkwi w doskonałym dopasowaniu konstrukcji do zaplanowanego zadania: jazdy po zatłoczonym mieście. Panda jest zadziwiająco wygodna, a z ewentualnymi (nieuniknionymi) naprawami poradzi sobie każdy mechanik.OCENA 5/5
Fiat Panda (1980-2003)
Używany Fiat Panda (1980-2003) - czytaj artykuł
![](https://i.iplsc.com/0004IDK2X8AR2WFH-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDK1DEU42XL4-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDK0MCT448R8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJZJORTSKHP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJYH7HW3QFV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJXQO7X4SO2-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJWRTV0AJR9-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJUSGW9GJEE-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJS9K2KORSO-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJRCOE1WGMP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJQEQG48R7N-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJPP0S2V7GP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJO36KFGXE4-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJN2N3I9TEI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJMB3H5B4P8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJLT0KSDHA1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJHIC5P7VR8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJE0G9WUHUV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJD1COG8Q23-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJCOXL5YE5K-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJBUSFO82M0-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJAHVX4QCHG-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJ9C4NVJ1LU-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJ8MUC82LVK-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJ7EPF0QO71-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJ6VVQ24DKO-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJ5VJ2OADYS-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJ4A3JGP5NV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJ3VAS7NL1F-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJ1PMXVNM87-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDJ0G49Y5REQ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDIZX753491B-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDIYWC0WNKUK-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDIXFJFIDCKT-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDIWH31T57J7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0004IDIU0JR8SFN2-C322-F4.webp)
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 18-19/2015