Używany Fiat Bravo/Brava (1995-2001)

Przy odrobinie szczęścia za 7-8 tys. zł możemy kupić używanego Fiata Brava w dobrym stanie, od pierwszego właściciela. Pomimo wieku to dobra oferta.

Używany Fiat Bravo/Brava (1995-2001)
Używany Fiat Bravo/Brava (1995-2001)Motor

Najtańsze egzemplarze kosztują niespełna 5 tys. zł. Najdroższe - wyceniane są na ok. 12 tys. zł.

Osoba poszukująca Fiata Bravo lub Brava ma naprawdę duże szanse na to aby trafić na egzemplarz z pierwszej ręki, eksploatowany przez eleganckiego starszego pana, który dbał o niego jak o członka rodziny. Uwaga dotyczy głównie wersji benzynowych, ponieważ dieslami nie gardzą również prywatni importerzy.

Nadwozie włoskiego kompakta jest prawidłowo zabezpieczone przed korozją i nawet po latach może wyglądać jak nowe. O ile z zewnątrz poza łuszczącymi się klamkami i wspornikami lusterek jest naprawdę nieźle, o tyle wewnątrz jest już nieco gorzej, ponieważ włoski kompakt jest bardzo wrażliwy na sposób eksploatacji. W roku 1999 Fiat odświeżył model wprowadzając do gamy nowe silniki, rozszerzył listę wyposażenia, zastosował nowe, lepsze materiały wykończeniowe i poprawił jakość wykonania deski rozdzielczej.

Choć większość kierowców jeżdżących po naszych dziurawych drogach Fiatami narzeka na niską trwałość ich zawieszeń, możemy mimo wszystko powiedzieć, że pod tym względem Bravo jest raczej tanie w serwisowaniu. Chodzi generalnie o to, że ceny zamienników są naprawdę niskie. Najdroższym możliwym wydatkiem jest regeneracja łożysk tylnych wahaczy (wydatek po ok. 300 zł na stronę).

Duży wybór silników

Deska rozdzielcza po liftingu. Lepsza jakość tworzyw, seryjnie okrągłe tarcze obrotomierza i prędkościomierza.Motor

Najpopularniejsze są dwie benzynówki - 1.4 12V (silnik oferowany był w pierwszej generacji modelu) oraz 1.6 16V oferowany przez cały okres produkcji, tyle, że pod koniec przeszedł niewielką modernizację. Pierwszy z wymienionych jest powszechnie krytykowany za kiepską dynamikę i spore zużycia paliwa. Wersja 1.6 16V - to chyba najbardziej popularna jednostka silnikowa w gamie, niestety - sporo pali. Uwaga dla miłośników LPG: starsze wersje mają aluminiowy kolektor ssący, a nowsze - kolektor z tworzyw sztucznych.

W nowszych modelach Bravo/Brava, produkowanych po 1998 roku producent zaprezentował nowy silnik 1.2 16V. Cieszy się doskonałą opinią.

Flagową propozycją w gamie był pięciocylindrowy 2.0 HGT 20V. Jest to relatywnie mało awaryjny silnik, ale koszty jego serwisowania są dość wysokie.

O dieslach mamy jak najlepsze zdanie. Bazowy 1.9 D jest już przestarzałą konstrukcją z pośrednim wtryskiem paliwa, ale jeśli trafimy na zadbany egzemplarz nie sprawia zbyt wielu problemów. Odradzamy natomiast jego wersję doładowaną - ryzykujemy problemami z turbosprężarką.

Najbardziej poszukiwaną propozycją jest diesel 1.9 JTD (105-110 KM). Posiada bezpośredni wtrysk paliwa common rail opracowany przez Boscha i wyróżnia się cichą pracą, bardzo niskim zużyciem paliwa oraz dobrymi osiągami. To idealny wybór, pod warunkiem, że trafimy na auto z wiarygodną historią serwisową.

Fiat Bravo/Brava (1995-2001)

Używany Fiat Bravo/Brava (1995-2001) - więcej informacji

Żeby wymienić łuszczące się klamki, trzeba rozbierać tapicerkę drzwi.Motor
Wada 1.4 – wałek ukryty w małej „głowiczce” wyciera się po przebiegu 70-100 tys. km.Motor
W 2001 r. zadebiutowało Stilo.Fiat
Bravo, czyli wersja z trzydrzwiowym nadwoziem. W roku 1996 gamę bliźniaczych modeli uzupełnił Fiat Marea (sedan i kombi).Fiat
Używany Fiat Brava (1995-2001)Motor
Fotele „nie lubią” ciężkich kierowców. Łatwo się wygniatają.Motor
Dźwigienka otwierania maski jest głęboko ukryta.Motor
Wygodna, seryjna regulacja wysokości fotela kierowcy.Motor
Ręczna regulacja lusterek – nietypowa dla Fiata oszczędność.Motor
Deska rozdzielcza po liftingu. Lepsza jakość tworzyw, seryjnie okrągłe tarcze obrotomierza i prędkościomierza.Motor
Bravo – dla kawalera. Brava – dla rodziny. Bagażnik wersji trzydrzwiowej ma pojemność 280 l, a pięciodrzwiowej o 100 l więcej.Motor
Denerwujący drobiazg: po kilku latach styki klapy tylnej nie kontaktują – trzeba je oczyścić.Motor
Używany Fiat Brava (1995-2001)Motor
Atutem Brava jest przestrone nadwozie i zabezpieczenie antykorozyjne. Upływ czasu widać po klamkach i obudowach lusterek.Motor

Fiat Bravo/Brava (1995-2001) - podsumowanie

Jeśli dysponujemy ograniczonym budżetem, lepiej poszukać zadbanego Bravo lub Brava z pierwszej ręki niż za tą samą cenę kupować np. starszego Golfa bez żadnej historii serwisowej. Bezwypadkowa Brava czy Bravo nie rdzewieje, ma szerokie zaplecze serwisowe i świetne zaopatrzenie w tanie części zamienne.

Fiat Bravo/Brava: historia modelu1995: Prezentacja pięciodrzwiowego modelu Brava i trzydrzwiowego Bravo.1996: Prezentacja Fiata Marea w wersji sedan i kombi.1997: Diesle 1.9 TD (75 i 101 KM)1999: Modernizacja gamy. Z zewnątrz praktycznie bez zmian. Wewnątrz - nowe, lepsze tworzywa sztuczne. Silniki Diesla JTD (common rail).2001: Koniec produkcji Bravo i Brava (do roku 2003 wytwarzano je jeszcze w Brazylii).2002: Koniec produkcji Fiata Marea.

Fiat Bravo/Brava: typowe usterkiWszystko zależy od stanu technicznego. Zaniedbane egzemplarze robią fatalne wrażenie nawet jeśli na liczniku mają zaledwie 100 tys. km autentycznego przebiegu. Bravo/Brava z pierwszej ręki w dobrym stanie nie będzie sprawiało zbyt wiele problemów.

  • Drobne usterki elektryczne sprawiają problemy we wszystkich egzemplarzach. Korodują połączenia przewodów pod maską, styki, wtyczki.
  • Obudowa alternatora czasem pęka ze starości.
  • W dieslach JTD z przebiegiem ok. 150 tys. km może wymagać wymiany komplet sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym. Koszt - prawie 3 tys. zł!
  • W benzynówkach 1.6 16V trzeba co 20-30 tys. km sprawdzać, czy nie zsuwa się pasek rozrządu.
  • Fiat Code - fabryczny immobiliser potrafi unieruchomić samochód.

Fiat Bravo/Brava: warto poszukać

  • Zadbanej benzynówki 1.2 16V. Mało pali, jest wystarczająco dynamiczna i dość bezawaryjna.
  • Zadbanego diesla JTD. Doskonałe osiągi, bardzo niskie spalanie, świetna cena zakupu.
  • Starszego, wolnossącego diesla 1.9. (tani w naprawach).

Fiat Bravo/Brava: tego unikaj

  • Wersji 2.0 HGT. To samochód dla konesera. Zwyczajny użytkownik będzie narzekał na duże zużycie paliwa i wysokie koszty ewentualnych napraw (5 cylindrów, ciasna zabudowa).
  • Wersji 1.4 12V. Sporo pali, ma przeciętne osiągi, często się psuje.
Wersja
1.2 16V
1.4 12V
1.6 16V
1.8 16V
2.0 20V
1.9 D
1.9 JTD
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
diesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1242 cm3
1369 cm3
1581 cm3
1747 cm3
1998 cm3
1929 cm3
1910 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/12
R4/16
R4/16
R5/20
R4/8
R4/8
Moc maksymalna
82 KM
80 KM
103 KM
113 KM
155 KM
65 KM
101 KM
Maks. moment obr.
113 Nm
112 Nm
144 Nm
154 Nm
186 Nm
119 Nm
200 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
173 km/h
170 km/h
184 km/h
193 km/h
213 km/h
155 km/h
187 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,5 s
13,8 s
11,5 s
10,0 s
8,0 s
17,3 s
10,4 s
Średnie zużycie paliwa
w l/100 km
7,0
8,0
8,5
9,0
10,0
6,0
6,0

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski, "Motor" 9/2010 z 1 marca 2010 r.

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas