Używany Fiat Bravo/Brava (1995-2001)
Przy odrobinie szczęścia za 7-8 tys. zł możemy kupić używanego Fiata Brava w dobrym stanie, od pierwszego właściciela. Pomimo wieku to dobra oferta.
Najtańsze egzemplarze kosztują niespełna 5 tys. zł. Najdroższe - wyceniane są na ok. 12 tys. zł.
Osoba poszukująca Fiata Bravo lub Brava ma naprawdę duże szanse na to aby trafić na egzemplarz z pierwszej ręki, eksploatowany przez eleganckiego starszego pana, który dbał o niego jak o członka rodziny. Uwaga dotyczy głównie wersji benzynowych, ponieważ dieslami nie gardzą również prywatni importerzy.
Nadwozie włoskiego kompakta jest prawidłowo zabezpieczone przed korozją i nawet po latach może wyglądać jak nowe. O ile z zewnątrz poza łuszczącymi się klamkami i wspornikami lusterek jest naprawdę nieźle, o tyle wewnątrz jest już nieco gorzej, ponieważ włoski kompakt jest bardzo wrażliwy na sposób eksploatacji. W roku 1999 Fiat odświeżył model wprowadzając do gamy nowe silniki, rozszerzył listę wyposażenia, zastosował nowe, lepsze materiały wykończeniowe i poprawił jakość wykonania deski rozdzielczej.
Choć większość kierowców jeżdżących po naszych dziurawych drogach Fiatami narzeka na niską trwałość ich zawieszeń, możemy mimo wszystko powiedzieć, że pod tym względem Bravo jest raczej tanie w serwisowaniu. Chodzi generalnie o to, że ceny zamienników są naprawdę niskie. Najdroższym możliwym wydatkiem jest regeneracja łożysk tylnych wahaczy (wydatek po ok. 300 zł na stronę).
Duży wybór silników
Najpopularniejsze są dwie benzynówki - 1.4 12V (silnik oferowany był w pierwszej generacji modelu) oraz 1.6 16V oferowany przez cały okres produkcji, tyle, że pod koniec przeszedł niewielką modernizację. Pierwszy z wymienionych jest powszechnie krytykowany za kiepską dynamikę i spore zużycia paliwa. Wersja 1.6 16V - to chyba najbardziej popularna jednostka silnikowa w gamie, niestety - sporo pali. Uwaga dla miłośników LPG: starsze wersje mają aluminiowy kolektor ssący, a nowsze - kolektor z tworzyw sztucznych.
W nowszych modelach Bravo/Brava, produkowanych po 1998 roku producent zaprezentował nowy silnik 1.2 16V. Cieszy się doskonałą opinią.
Flagową propozycją w gamie był pięciocylindrowy 2.0 HGT 20V. Jest to relatywnie mało awaryjny silnik, ale koszty jego serwisowania są dość wysokie.
O dieslach mamy jak najlepsze zdanie. Bazowy 1.9 D jest już przestarzałą konstrukcją z pośrednim wtryskiem paliwa, ale jeśli trafimy na zadbany egzemplarz nie sprawia zbyt wielu problemów. Odradzamy natomiast jego wersję doładowaną - ryzykujemy problemami z turbosprężarką.
Najbardziej poszukiwaną propozycją jest diesel 1.9 JTD (105-110 KM). Posiada bezpośredni wtrysk paliwa common rail opracowany przez Boscha i wyróżnia się cichą pracą, bardzo niskim zużyciem paliwa oraz dobrymi osiągami. To idealny wybór, pod warunkiem, że trafimy na auto z wiarygodną historią serwisową.
Jeśli dysponujemy ograniczonym budżetem, lepiej poszukać zadbanego Bravo lub Brava z pierwszej ręki niż za tą samą cenę kupować np. starszego Golfa bez żadnej historii serwisowej. Bezwypadkowa Brava czy Bravo nie rdzewieje, ma szerokie zaplecze serwisowe i świetne zaopatrzenie w tanie części zamienne.
Fiat Bravo/Brava: historia modelu
1995: Prezentacja pięciodrzwiowego modelu Brava i trzydrzwiowego Bravo.
1996: Prezentacja Fiata Marea w wersji sedan i kombi.
1997: Diesle 1.9 TD (75 i 101 KM)
1999: Modernizacja gamy. Z zewnątrz praktycznie bez zmian. Wewnątrz - nowe, lepsze tworzywa sztuczne. Silniki Diesla JTD (common rail).
2001: Koniec produkcji Bravo i Brava (do roku 2003 wytwarzano je jeszcze w Brazylii).
2002: Koniec produkcji Fiata Marea.
Fiat Bravo/Brava: typowe usterki
Wszystko zależy od stanu technicznego. Zaniedbane egzemplarze robią fatalne wrażenie nawet jeśli na liczniku mają zaledwie 100 tys. km autentycznego przebiegu. Bravo/Brava z pierwszej ręki w dobrym stanie nie będzie sprawiało zbyt wiele problemów.
- Drobne usterki elektryczne sprawiają problemy we wszystkich egzemplarzach. Korodują połączenia przewodów pod maską, styki, wtyczki.
- Obudowa alternatora czasem pęka ze starości.
- W dieslach JTD z przebiegiem ok. 150 tys. km może wymagać wymiany komplet sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym. Koszt - prawie 3 tys. zł!
- W benzynówkach 1.6 16V trzeba co 20-30 tys. km sprawdzać, czy nie zsuwa się pasek rozrządu.
- Fiat Code - fabryczny immobiliser potrafi unieruchomić samochód.
Fiat Bravo/Brava: warto poszukać
- Zadbanej benzynówki 1.2 16V. Mało pali, jest wystarczająco dynamiczna i dość bezawaryjna.
- Zadbanego diesla JTD. Doskonałe osiągi, bardzo niskie spalanie, świetna cena zakupu.
- Starszego, wolnossącego diesla 1.9. (tani w naprawach).
Fiat Bravo/Brava: tego unikaj
- Wersji 2.0 HGT. To samochód dla konesera. Zwyczajny użytkownik będzie narzekał na duże zużycie paliwa i wysokie koszty ewentualnych napraw (5 cylindrów, ciasna zabudowa).
- Wersji 1.4 12V. Sporo pali, ma przeciętne osiągi, często się psuje.
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski, "Motor" 9/2010 z 1 marca 2010 r.
Fiat Bravo 1.6 Multijet 120 KM Street - TEST
Używany Fiat Punto II (1999-2008) - OPINIE O SAMOCHODACH