Używany Chrysler PT Cruiser (2000-2010)
Stylizacja PT Cruisera nawiązuje do amerykańskich aut z lat 30. i 40. Na szczęście koszty utrzymania tego samochodu są znacznie niższe niż prawdziwego hot-roda.
W USA Chrysler udowodnił, że oryginalne samochody nie muszą być drogie. Na płycie jednego z najtańszych modeli - Neona - zbudował zgrabne auto w stylu retro. W Polsce relacja ceny fabrycznie nowego PT Cruisera do przeciętnych zarobków była już zupełnie inna, dlatego pojazd ten nie był kwalifikowany jako kompakt. Lokowało się go o jedną, a nawet dwie klasy wyżej. Jednak na rynku wtórnym zadbane egzemplarze z początku produkcji kosztują poniżej 12 tys. zł, a zatem są atrakcyjną alternatywą dla dziesiątek podobnych do siebie popularnych konstrukcji europejskich.
Z czysto praktycznego punktu widzenia PT Cruiser ma więcej zalet niż wad. Pod względem kosztów serwisowania nie jest konkurentem dla Golfa, ale na tle większych modeli amerykańskiego producenta okazuje się tani w eksploatacji. Z zaopatrzeniem w nowe i używane części zamienne jest zupełnie nieźle. Gamę silników tworzy kilka jednostek benzynowych i jedna dieslowska.
Co tu się psuje?
PT Cruiser został zaprezentowany w roku 1999. W swojej karierze doczekał się tylko jednej, niezbyt udanej modernizacji (2006). Fantazyjnie ukształtowane plastiki konsoli centralnej zastąpiono materiałami mniej wyszukanymi. Na szczęście oryginalne okrągłe zegary i charakterystyczna czteroramienna kierownica pozostały. Smaczkiem podkreślającym styl samochodu jest cały szereg krótkich serii mających specjalne oznaczenia (np. Route 66). W sumie było ich ok. 15, różniły się kolorystyką, szczegółami wyposażenia i do dziś cieszą się sporym zainteresowaniem wśród fanów.
Kupując używanego PT Cruisera, należy dokładnie obejrzeć nadwozie. Powłoka lakiernicza jest dosyć cienka, a pod odpryskami czy zarysowaniami dość szybko pojawia się korozja. Na szczęście są to usterki o charakterze kosmetycznym - elementy nośne nawet najstarszych egzemplarzy wciąż mają się dobrze. Niektórzy użytkownicy sygnalizują także problemy ze szczelnością okien - warto więc zajrzeć pod dywaniki, ponieważ czasami przecieka uszczelka przedniej szyby.
Dość powszechną przypadłością PT Cruiserów są usterki związane z instalacją elektryczną. We znaki daje się przede wszystkim przełącznik zespolony obsługujący światła zewnętrzne. Problemy zwykle zaczynają się od włącznika halogenów - światła te pozostają włączone cały czas. Jeśli w oferowanym aucie ktoś odłączył od nich wtyczki, można się spodziewać wydatków w granicach 500-800 zł związanych z kupnem nowego przełącznika i jego wymianą.
Mimo wymienionych mankamentów nadwozie i wnętrze PT Cruisera należy ocenić pozytywnie. Z pewnością nie jest zbyt ciasne dla pasażerów i nie brakuje w nim miejsca na bagaż (520 l). W razie potrzeby można złożyć tylne siedzenia (jedną lub obie części) i cieszyć się z bagażnika liczącego sobie 2150 l pojemności.
Zawieszenie
Zawieszenie nie jest zbyt skomplikowane pod względem konstrukcyjnym, ale na naszych nawierzchniach i tak daje czasem za wygraną. Z przodu pracuje klasyczny układ typu McPherson. W dolnych wahaczach można wymieniać zarówno elementy gumowe, jak i sworznie. Co ciekawe, sworznie wyposażone są w kalamitki, co oznacza, że należy je okresowo smarować - najlepiej co 15-20 tys. kilometrów.
Z tyłu umieszczono sztywną belkę prowadzoną dwoma wahaczami wzdłużnymi oraz dwoma drążkami reakcyjnymi. Na ceny części i ich dostępność nie można narzekać. Typowe elementy eksploatacyjne są powszechnie dostępne i relatywnie niedrogie. Można założyć, że na kompleksowy remont podwozia przeciętnie wyeksploatowanego egzemplarza wystarczy 600-800 zł (bez kosztu amortyzatorów).
Silniki
Gama silników jest dość bogata i zaskakująco europejska. Bazowa jednostka ma pojemność 1600 cm3 i przekonująco wypada tylko na papierze. Na nic zdaje się jej angielsko-bawarski rodowód (zapożyczono ją z Mini). Jej największym atutem jest fakt, że ma łańcuch rozrządu. W praktyce ani nie imponuje osiągami, ani nie zachwyca zużyciem paliwa. Optymalnym rozwiązaniem wydaje się dopiero silnik 2-litrowy (141 KM, pasek rozrządu). Potrzebuje więcej paliwa, średnio o 1-2 l/100 km, ale pozwala na swobodną jazdę w każdych warunkach. Ważne jedynie, aby nie konfigurować jej z automatem, który niepotrzebnie marnuje moc i podnosi spalanie. Jeśli jednak ktoś stawia na automat, powinien sięgnąć po model 2.4 (pasek rozrządu), który w wersji wolnossącej najlepiej współpracuje z automatyczną przekładnią. Wersją dla koneserów pozostaje odmiana 2.4 Turbo o mocy 223 KM. Ma mnóstwo mocy, ale nie prowadzi się zbyt dobrze i oczywiście zużywa dużo paliwa.
Bardzo ciekawą alternatywą jest wersja 2.2 CRD. Ten diesel debiutował w roku 2002, dlatego nie da się go kupić taniej niż za 11-12 000 zł. W przeciwieństwie do Voyagera, który jednostki wysokoprężne otrzymuje od lat z włoskiej firmy VM, PT Cruiser pożyczył silnik od Mercedesa Vito. Osiągi, elastyczność i zużycie paliwa są więcej niż zadowalające. Można jednak oczekiwać takich awarii, jak uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego, uszkodzenia pompy wtryskowej, turbiny i wtryskiwaczy.
Jeśli chodzi o zasilanie LPG, to w grę wchodzą wyłącznie instalacje wtrysku sekwencyjnego. Niedogodnością jest ograniczona ilość miejsca na zbiornik. Mamy do wyboru dwa rozwiązania. Pierwsze, to montaż zbiornika toroidalnego pod podłogą. Egzamin zdaje jedynie wersja o pojemności użytecznej 26-30 litrów, która pozwala przejechać bez tankowania 200-300 km. Większy, klasyczny zbiornik trzeba montować już w bagażniku, ograniczając funkcjonalność auta.
Chrysler PT Cruiser (2000-2010) - podsumowanie
Oryginalny wygląd PT Cruisera sugeruje, że to samochód dla indywidualistów. Przy bliższym poznaniu okazuje się, że wcale tak nie jest. Wystarczy jedynie dobrze przemyśleć kwestię wyboru optymalnego silnika i cierpliwie poszukać zadbanego egzemplarza. Podstawowe "mechaniczne" części zamienne można kupić od ręki w większości dużych hurtowni motoryzacyjnych. Wybór używanych elementów nadwozia jest także zadowalający.
OCENA: ☆☆☆☆
☆niepolecany; ☆☆warunkowo godny zainteresowania; ☆☆☆godny zainteresowania; ☆☆☆☆polecany; ☆☆☆☆☆szczególnie polecany
Inna wersja
Chrysler PT Cruiser: historia modelu1999: prezentacja modelu.2002: wersja wysokoprężna 2.2 CRD/121 KM.2003: model GT z turbosprężarką, moc 223 KM.2005: model convertible (kabriolet), moc jednostki wysokoprężnej podniesiona ze 121 do 150 KM.2006: lifting nadwozia, wnętrza i odświeżenie gamy silników (m.in. dostosowanie do norm Euro 4).2010: zakończenie produkcji.
Chrysler PT Cruiser: typowe usterki i problemy
- Awarie włącznika oświetlenia (światła nie gasną).
- Wybite elementy gumowe w zawieszeniu.
- Usterki dwumasowego koła zamachowego w dieslu CRD.
- Nieszczelne kolektory ssące (wynik nieprofesjonalnej wymiany świec).
- Przeciekające uszczelki w drzwiach.
Chrysler PT Cruiser: plusy
- Nietypowa, atrakcyjna stylizacja nadwozia.
- Zupełnie akceptowalne koszty eksploatacji.
Chrysler PT Cruiser: minusy
- Jakość wykonania co najwyżej przeciętna.
- Ospale działający "automat".
- Problemy z silnikiem CRD mogą być kosztowne.
Wersja | 1.6 | 2.0 | 2.4 | 2.2 CRD |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1996 cm3 | 2429 cm3 | 2148 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/8 |
Moc maksymalna | 115 KM | 141 KM | 152 KM | 121 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 157 Nm | 188 Nm | 220 Nm | 300 Nm |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 176 km/h | 190 km/h | 180 km/h | 183 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 11,1 s | 10,3 s | 12,1 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,0 | 8,9 | 10,3 | 6,9 |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Robert Brykała