Używany Chrysler PT Cruiser (2000-2010)

Stylizacja PT Cruisera nawiązuje do amerykańskich aut z lat 30. i 40. Na szczęście koszty utrzymania tego samochodu są znacznie niższe niż prawdziwego hot-roda.

W USA Chrysler udowodnił, że oryginalne samochody nie muszą być drogie. Na płycie jednego z najtańszych modeli - Neona - zbudował zgrabne auto w stylu retro. W Polsce relacja ceny fabrycznie nowego PT Cruisera do przeciętnych zarobków była już zupełnie inna, dlatego pojazd ten nie był kwalifikowany jako kompakt. Lokowało się go o jedną, a nawet dwie klasy wyżej. Jednak na rynku wtórnym zadbane egzemplarze z początku produkcji kosztują poniżej 12 tys. zł, a zatem są atrakcyjną alternatywą dla dziesiątek podobnych do siebie popularnych konstrukcji europejskich.

Z czysto praktycznego punktu widzenia PT Cruiser ma więcej zalet niż wad. Pod względem kosztów serwisowania nie jest konkurentem dla Golfa, ale na tle większych modeli amerykańskiego producenta okazuje się tani w eksploatacji. Z zaopatrzeniem w nowe i używane części zamienne jest zupełnie nieźle. Gamę silników tworzy kilka jednostek benzynowych i jedna dieslowska.

Reklama

Co tu się psuje?

PT Cruiser został zaprezentowany w roku 1999. W swojej karierze doczekał się tylko jednej, niezbyt udanej modernizacji (2006). Fantazyjnie ukształtowane plastiki konsoli centralnej zastąpiono materiałami mniej wyszukanymi. Na szczęście oryginalne okrągłe zegary i charakterystyczna czteroramienna kierownica pozostały. Smaczkiem podkreślającym styl samochodu jest cały szereg krótkich serii mających specjalne oznaczenia (np. Route 66). W sumie było ich ok. 15, różniły się kolorystyką, szczegółami wyposażenia i do dziś cieszą się sporym zainteresowaniem wśród fanów.

Kupując używanego PT Cruisera, należy dokładnie obejrzeć nadwozie. Powłoka lakiernicza jest dosyć cienka, a pod odpryskami czy zarysowaniami dość szybko pojawia się korozja. Na szczęście są to usterki o charakterze kosmetycznym - elementy nośne nawet najstarszych egzemplarzy wciąż mają się dobrze. Niektórzy użytkownicy sygnalizują także problemy ze szczelnością okien - warto więc zajrzeć pod dywaniki, ponieważ czasami przecieka uszczelka przedniej szyby.

Dość powszechną przypadłością PT Cruiserów są usterki związane z instalacją elektryczną. We znaki daje się przede wszystkim przełącznik zespolony obsługujący światła zewnętrzne. Problemy zwykle zaczynają się od włącznika halogenów - światła te pozostają włączone cały czas. Jeśli w oferowanym aucie ktoś odłączył od nich wtyczki, można się spodziewać wydatków w granicach 500-800 zł związanych z kupnem nowego przełącznika i jego wymianą.

Mimo wymienionych mankamentów nadwozie i wnętrze PT Cruisera należy ocenić pozytywnie. Z pewnością nie jest zbyt ciasne dla pasażerów i nie brakuje w nim miejsca na bagaż (520 l). W razie potrzeby można złożyć tylne siedzenia (jedną lub obie części) i cieszyć się z bagażnika liczącego sobie 2150 l pojemności.

Zawieszenie

Zawieszenie nie jest zbyt skomplikowane pod względem konstrukcyjnym, ale na naszych nawierzchniach i tak daje czasem za wygraną. Z przodu pracuje klasyczny układ typu McPherson. W dolnych wahaczach można wymieniać zarówno elementy gumowe, jak i sworznie. Co ciekawe, sworznie wyposażone są w kalamitki, co oznacza, że należy je okresowo smarować - najlepiej co 15-20 tys. kilometrów.

Z tyłu umieszczono sztywną belkę prowadzoną dwoma wahaczami wzdłużnymi oraz dwoma drążkami reakcyjnymi. Na ceny części i ich dostępność nie można narzekać. Typowe elementy eksploatacyjne są powszechnie dostępne i relatywnie niedrogie. Można założyć, że na kompleksowy remont podwozia przeciętnie wyeksploatowanego egzemplarza wystarczy 600-800 zł (bez kosztu amortyzatorów).

Silniki

Gama silników jest dość bogata i zaskakująco europejska. Bazowa jednostka ma pojemność 1600 cm3 i przekonująco wypada tylko na papierze. Na nic zdaje się jej angielsko-bawarski rodowód (zapożyczono ją z Mini). Jej największym atutem jest fakt, że ma łańcuch rozrządu. W praktyce ani nie imponuje osiągami, ani nie zachwyca zużyciem paliwa. Optymalnym rozwiązaniem wydaje się dopiero silnik 2-litrowy (141 KM, pasek rozrządu). Potrzebuje więcej paliwa, średnio o 1-2 l/100 km, ale pozwala na swobodną jazdę w każdych warunkach. Ważne jedynie, aby nie konfigurować jej z automatem, który niepotrzebnie marnuje moc i podnosi spalanie. Jeśli jednak ktoś stawia na automat, powinien sięgnąć po model 2.4 (pasek rozrządu), który w wersji wolnossącej najlepiej współpracuje z automatyczną przekładnią. Wersją dla koneserów pozostaje odmiana 2.4 Turbo o mocy 223 KM. Ma mnóstwo mocy, ale nie prowadzi się zbyt dobrze i oczywiście zużywa dużo paliwa.

Bardzo ciekawą alternatywą jest wersja 2.2 CRD. Ten diesel debiutował w roku 2002, dlatego nie da się go kupić taniej niż za 11-12 000 zł. W przeciwieństwie do Voyagera, który jednostki wysokoprężne otrzymuje od lat z włoskiej firmy VM, PT Cruiser pożyczył silnik od Mercedesa Vito. Osiągi, elastyczność i zużycie paliwa są więcej niż zadowalające. Można jednak oczekiwać takich awarii, jak uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego, uszkodzenia pompy wtryskowej, turbiny i wtryskiwaczy.

Jeśli chodzi o zasilanie LPG, to w grę wchodzą wyłącznie instalacje wtrysku sekwencyjnego. Niedogodnością jest ograniczona ilość miejsca na zbiornik. Mamy do wyboru dwa rozwiązania. Pierwsze, to montaż zbiornika toroidalnego pod podłogą. Egzamin zdaje jedynie wersja o pojemności użytecznej 26-30 litrów, która pozwala przejechać bez tankowania 200-300 km. Większy, klasyczny zbiornik trzeba montować już w bagażniku, ograniczając funkcjonalność auta.

Chrysler PT Cruiser (2000-2010) - podsumowanie

Oryginalny wygląd PT Cruisera sugeruje, że to samochód dla indywidualistów. Przy bliższym poznaniu okazuje się, że wcale tak nie jest. Wystarczy jedynie dobrze przemyśleć kwestię wyboru optymalnego silnika i cierpliwie poszukać zadbanego egzemplarza. Podstawowe "mechaniczne" części zamienne można kupić od ręki w większości dużych hurtowni motoryzacyjnych. Wybór używanych elementów nadwozia jest także zadowalający.

OCENA: ☆☆☆☆

☆niepolecany; ☆☆warunkowo godny zainteresowania; ☆☆☆godny zainteresowania; ☆☆☆☆polecany; ☆☆☆☆☆szczególnie polecany

Inna wersja

Chrysler PT Cruiser: historia modelu
1999:
prezentacja modelu.
2002:
wersja wysokoprężna 2.2 CRD/121 KM.
2003:
model GT z turbosprężarką, moc 223 KM.
2005:
model convertible (kabriolet), moc jednostki wysokoprężnej podniesiona ze 121 do 150 KM.
2006:
lifting nadwozia, wnętrza i odświeżenie gamy silników (m.in. dostosowanie do norm Euro 4).
2010:
zakończenie produkcji.

Chrysler PT Cruiser: typowe usterki i problemy

  • Awarie włącznika oświetlenia (światła nie gasną).
  • Wybite elementy gumowe w zawieszeniu.
  • Usterki dwumasowego koła zamachowego w dieslu CRD.
  • Nieszczelne kolektory ssące (wynik nieprofesjonalnej wymiany świec).
  • Przeciekające uszczelki w drzwiach.


Chrysler PT Cruiser: plusy

  • Nietypowa, atrakcyjna stylizacja nadwozia.
  • Zupełnie akceptowalne koszty eksploatacji.


Chrysler PT Cruiser:
minusy

  • Jakość wykonania co najwyżej przeciętna.
  • Ospale działający "automat".
  • Problemy z silnikiem CRD mogą być kosztowne.

Dane techniczne: Chrysler PT Cruiser (2000-2010) - wybrane wersje

Wersja1.62.02.42.2 CRD
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowyturbodiesel
Pojemność skokowa1598 cm31996 cm32429 cm32148 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R4/8
Moc maksymalna115 KM141 KM152 KM121 KM
Maksymalny moment obrotowy157 Nm188 Nm220 Nm300 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna176 km/h190 km/h180 km/h183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h13,5 s11,1 s10,3 s12,1 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km8,08,910,36,9

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Robert Brykała

Używany Chrysler 300C (2004-) - OPINIE

Używany Chrysler Voyager II (1995-2001) - OPINIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy