Używany Chevrolet Aveo II (2011-)
Aveo II ma dopiero 5 lat, więc to wciąż nowoczesna konstrukcja. Wygląda atrakcyjnie, ma przestronne wnętrze i opinię mało awaryjnego. Czy miejski Chevrolet to okazyjna oferta?
CHEVROLET AVEO IIw produkcji: od 2011 r.ceny: od 21 000 zł
Fakt, że Chevrolet wycofał się z Europy, nie oznacza, że amerykańsko-koreańskie auta przestały się cieszyć zainteresowaniem. Doskonałym przykładem jest model Aveo II.
Auto zwraca uwagę swoją oryginalną sylwetką, jest funkcjonalne i jak się okazuje, nie przysparza większych problemów eksploatacyjnych.
Dystrybucją części zamiennych zajmuje się sieć ASO Opla, ale bez problemów można je kupować także w niezależnych sklepach motoryzacyjnych. Wiele elementów jest zresztą współzamiennych z tymi do Opla lub do Fiata.
Nawet 500 litrów
Do wyboru są dwie wersje nadwozia - popularny, pięciodrzwiowy hatchback oraz sedan z pokaźnym, 500-litrowym bagażnikiem.
Nadwozie nie ma większych problemów z korozją, a pod względem wykończenia i jakości tworzyw nie odbiega od przeciętnego poziomu w tej klasie.
Najtańsze fabrycznie nowe Aveo oferowane na wyprzedażach kosztowało w swoim czasie ok. 35 tys. zł, ale zdecydowana większość klientów decydowała się na odmiany droższe o ok. 5 tys. zł z wyposażeniem obejmującym elektryczne szyby oraz ręczną klimatyzację. Jeśli ktoś szuka takiej konfiguracji w ogłoszeniach powinien nastawić się na odmiany LT, LT+ oraz LTZ.
Sprawdzone propozycje
Gama silnikowa jest skromna, ale przemyślana. Tworzą ją trzy jednostki benzynowe oraz jedna wysokoprężna.
Podstawową propozycją jest silnik 1.2 o mocy 70 lub 86 KM. Niezależnie od wersji nadaje się raczej do miasta - wyraźnie brakuje mu momentu i mocy. Zmuszany do wysiłku zaczyna dużo palić i to chyba jego jedyna poważna wada.
Polecamy dwa silniki – benzynowy 1.4 oraz wysokoprężny 1.3, ale w mocniejszej, 95-konnej wersji
Naszym zdaniem znacznie lepszym rozwiązaniem jest wybór wersji 1.4 100 KM, ma tę samą konstrukcję (hydrauliczna regulacja luzu zaworowego, łańcuch rozrządu). Można jedynie żałować, że nie doposażono jej w 6-biegową skrzynię, ponieważ podczas szybkiej jazdy w trasie nieprzyjemnie wzrasta hałas w kabinie.
Najlepszy wybór to silnik 1.6/115 KM, ale na rynku to biały kruk, więc nie warto zaprzątać nim sobie głowy.
Alternatywą dla wersji benzynowych są diesle. Występują dwie wersje: 75- i 95-konna. Chodzi o ten sam silnik skonstruowany przez Fiata, tyle że w różnych wersjach mocy. To nowoczesna jednostka z łańcuchem rozrządu. Teoretycznie wytrzymuje do remontu nawet 300 tys. km, ale wiele zależy od sposobu eksploatacji i jakości obsługi serwisowej. Kluczową rolę odgrywa dobór oleju, jego terminowa wymiana i ewentualne, regularne dolewki. Zaniedbania w tej kwestii prowadzą do przyspieszonego zużycia rozrządu. Szwankuje głównie hydrauliczny napinacz.
Użytkownicy wypowiadają się o odmianach wysokoprężnych w samych superlatywach, podkreślając ich bardzo niskie zużycie paliwa. Dodatkowym plusem odmiany 95-konnej jest seryjna skrzynia 6-biegowa. Niestety - obie wersje są wyposażone w filtr cząstek stałych.
Co się psuje?
Auto było objęte tylko jedną poważną akcją serwisową, w ramach której w wybranych egzemplarzach (na podstawie numeru VIN) wymieniano stacyjki. Powód: istniała realna groźba, że silnik może uruchomić się lub unieruchomić samoczynnie. W Polsce nie odnotowano takich przypadków, ale w USA (na tamtym rynku auto nosi nazwę Sonic) doszło z tego powodu do kilku wypadków śmiertelnych.
Najczęściej wymienianym elementem (także w okresie gwarancji) były i są nadal łączniki stabilizatora, których wytrzymałość rozczarowuje.
Jak jeździ Aveo?
Samochód jest poręczny i łatwy w obsłudze. Parkowanie utrudniają szerokie tylne słupki w których kryją się klamki do tylnych drzwi.
Optymalna wersja 1.4 sprawnie wkręca się na obroty, ale potrafi zużyć nawet 8,5 l oleju silnikowego.
Samochód nie jest także zbyt dobrze wyciszony. Przy prędkości ok. 120 km/h kierowca chce intuicyjnie wrzucić szósty bieg, którego niestety nie ma. Z tego względu na dalsze trasy bardziej nadają się diesle.
W sposób szczególny polecamy odmianę 95-konną. Podczas podróży okazuje się cichsza i nie brakuje jej mocy.
1.2 | 1.4 | 1.3 D | 1.3 D | |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1229 cm3 | 1398 cm3 | 1248 cm3 | 1248 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 86 KM | 100 KM | 75 KM | 95 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 115 Nm | 130 Nm | 180 Nm | 210 Nm |
Osiągi (dane producenta) | ||||
Prędkość maksymalna | 171 km/h | 177 km/h | 163 km/h | 174 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,4 s | 12,2 s | 14,2 s | 12,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 5,3 l/100 km | 3,7 l/100 km | 4,1 l/100 km |
CHEVROLET AVEO SEDAN
CHEVROLET AVEO: HISTORIA MODELU
2002: pierwsza generacja Chevroleta Aveo (T200)2006: lifting wersji sedan2008: lifting wersji hatchback, obie wersje po liftingu to T2502011: prezentacja opisywanej generacji - T3002014: Chevrolet wycofuje się z europejskich rynków
CHEVROLET AVEO II (2011-): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY
- Głośna praca zawieszenia: na szczęście przyczyną są zazwyczaj zużyte łączniki stabilizatora, których wymiana kosztuje mniej niż 100 zł.
- Wadliwe stacyjki: wybrane auta były objęte akcją serwisową.
- Razem ze światłami dziennymi włączają się także pozycyjne: ten problem wymaga korekty oprogramowania w ASO.
- Piski spod maski: źródłem hałasów może być zużyta pompa cieczy chłodzącej.
CHEVROLET AVEO II (2011-): SYTUACJA RYNKOWA
MODEL | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 |
1.4 | 30 000 zł | 26 000 zł | 24 000 zł | 22 000 zł |
1.3 D | 33 000 zł | 28 000 zł | 26 000 zł | 25 000 zł |
W ogłoszeniach nie brakuje aut z polskich salonów. Średni przebieg najstarszych egzemplarzy oscyluje w przedziale od 80 do 120 tys. km. Udział diesli i wersji benzynowych jest wyrównany. Najłatwiej o wersję pięciodrzwiową, sedany trafiają się znacznie rzadziej.
CHEVROLET AVEO II (2011-): PODSUMOWANIE
Chevrolet Aveo II łączy oryginalny wygląd z praktycznym, pakownym wnętrzem. W wersji sedan z powodzeniem może nawet pełnić rolę samochodu rodzinnego. Największym minusem okazuje się przeciętne wyciszenie wnętrza. Nie można natomiast narzekać na awaryjność - większość użytkowników nie ma do niej zastrzeżeń. Brak też większych problemów z dostępnością części zamiennych.
OCENA 3/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Chevrolet Aveo II (2011-)
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 23/2016