Używane Volvo V50 (2004-)

Kompaktowe Volvo bazuje na technice Forda Focusa II. Jego mocne punkty to duży wybór udanych diesli i niewiele aut mających za sobą służbę we flocie.

Główne zalety V50 to bardzo szeroka paleta silników i bogate wyposażenie.
Główne zalety V50 to bardzo szeroka paleta silników i bogate wyposażenie.Motor

Volvo V50 to atrakcyjna, w miarę przystępna cenowo propozycją dla ludzi, którzy nie chcą specjalnie rzucać się w oczy, ale cenią sobie samochody nietuzinkowe.

Atuty szwedzkiej konstrukcji to skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne, szlachetnie wykonane wnętrze oraz szeroka paleta silników. W gamie znalazło się miejsce zarówno dla popularnych jednostek ekonomicznych, jak też dla silników pięciocylindrowych o wysokiej kulturze pracy i dobrych osiągach.

Silniki benzynowe

Przed zakupem V50 sprawdźmy, czy działają przełączniki na konsoli centralnej. Elektronika tego elementu jest niestety awaryjna.Motor

Osobom, którym zależy na niskich kosztach serwisowania polecamy silniki czterocylindrowe 1.6 (słaby, ale ekonomiczny) oraz 1.8 (optymalny pod względem osiągów i zużycia paliwa). Godna zaufania jest także jednostka dwulitrowa. Bardzo dobrym wyborem są silniki o pojemności 2,4 litra (imponują trwałością i kulturą pracy), ale musimy pamiętać, że są bardzo ciasno zabudowane pod maską. Poprzeczne umieszczenie pięciocylindrowej jednostki utrudnia wymianę sprzęgła czy rozrządu, co odbija się niekorzystnie na cenach usług.

Na szczycie benzynowej gamy znajdują się pięciocylindrowe silniki turbodoładowane 2.5 T (początkowo 220, później 230 KM).

To idealna propozycja dla osób, która szuka bardzo szybkiego, ale jednocześnie nierzucającego się w oczy auta.

Jeśli ktoś planuje przerobić V50 na LPG, powinien wcześniej skonsultować się z mechanikiem. Na alternatywnym paliwie najlepiej spisują się wolnossące silniki 2.4, ale trzeba pamiętać, że w razie uszkodzenia gniazd zaworowych w głowicy są one kosztowne w naprawach.

Silniki Diesla

Podstawową, a jednocześnie najbardziej popularną wersją wysokoprężną Volvo V50 jest model 1.6 D. Pod jego maską znajduje się stary znajomy - opracowany przez Peugeota i Forda silnik 1.6 o mocy 109 KM. Pod względem kultury pracy jest jedną z najlepszych tego rodzaju jednostek na rynku. Pracuje miękko, cicho i bez "turbodziury". Mimo niewielkiej pojemności jej elastyczność można zaakceptować. Dużym atutem tego silnika jest bardzo niskie zużycie paliwa.

Niestety - jak można się łatwo domyślać, wszystkie te pozytywne cechy wynikają z zaawansowania konstrukcji, która jest niestety droga w serwisowaniu. Nabywca używanego egzemplarza musi przygotować się na wymianę turbosprężarki (czasem nie wytrzymuje nawet 100 tys. km,) oraz dwumasowego koła zamachowego wraz ze sprzęgłem. Podobnie drogi w naprawach jest także układ wtryskowy, ale na szczęście nie psuje się zbyt często.

Poszukiwaną, choć zdecydowanie droższą w zakupie jest wersja 2.0 D. To również konstrukcja francuska, która sprawdza się m.in. w Peugeotach 407 i obecnej generacji Forda Mondeo. Pod względem kosztów serwisowania wypada bardzo podobnie. Uchodzi jednak za mniej awaryjną.

Najciekawszą propozycją jest oczywiście wersja 2.4D (w ofercie od roku 2006). To słynny silnik D5 konstrukcji Volvo, który czyni z auta prawdziwy ekspres podróżny. Jest wyjątkowo trwały, i zaskakująco ekonomiczny. Niestety, egzemplarzy używanych jest  w Polsce bardzo mało.

Volvo V50 (2004-)

Używane Volvo V50 (2004-) - czytaj artykuł

Główne zalety V50 to bardzo szeroka paleta silników i bogate wyposażenie.Motor
Nieliczne egzemplarze mają dołączany napęd na tylne koła. Jest on realizowany za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła.Motor
Silniki benzynowe, cieszą się opinią trwałych. Polecamy wersje 1.6 oraz 2.0 bez LPG.Motor
Wysoka jakość wykonania oraz dobrej jakości materiały – to zalety wnętrza.Motor
Bagażnik jest starannie tapicerowany. Pojemność nie bije rekordów: 415/1310 l. Dzielona kanapa to standard.Motor
Stacyjka w desce rozdzielczej – ta cecha wyróżnia S40/V50.Motor
Przed zakupem V50 sprawdźmy, czy działają przełączniki na konsoli centralnej. Elektronika tego elementu jest niestety awaryjna.Motor

Zawieszenie

Zupełnie nie należy się obawiać problemów z zawieszeniem. Z przodu mamy prosty i tani w obsłudze układ McPherson. Z tyłu - tak jak w Focusie - pracuje układ wielowahaczowy. Praktyka pokazuje, że i on nie sprawia problemów. Bez większych problemów wytrzymuje ok. 100 000 km, a później wymaga zazwyczaj wymiany łączników stabilizatora czy kilku wahaczy. Są tanie i łatwo dostępne (wiele elementów jest współzamiennych z częściami Forda).

Wybrane wersje mają napęd na cztery koła. Za dołączanie tylnej osi odpowiada sprzęgło Haldex.

Podsumowanie

W Polsce Volvo V50 jest samochodem nieco egzotycznym, ale warto się nim zainteresować. Dużo łatwiej o bezwypadkowe Volvo niż o bezwypadkowe Audi, BMW czy Mercedesa. Ceny serwisowania tego modelu można zaakceptować.

Volvo V50: historia modelu2003: premiera drugiej generacji modelu S40 (wersja sedan).2004: premiera modelu V50.2005: rozszerzenie gamy silników o wersję 1.6D.2007: lifting modelu (nowe światła, nowa atrapa chłodnicy). Samochód w tej wersji oferowany jest do chwili obecnej.

Volvo V50: typowe usterkiPod względem usterkowości to typowy "przeciętniak".

  • Rozszczelnienie układu turbodoładowania. Objawem jest spadek mocy i komunikat "check engine".
  • Zapieczony hamulec ręczny. Naprawa zazwyczaj sprowadza się do wymiany linki lub nawet zacisków tylnych.
  • Przedwczesne zużycie dwumasowego koła zamachowego.

Volvo V50: warto poszukać

  • Diesli z wiarygodną dokumentacją serwisową. Wersja 1.6 jest bardzo oszczędna, a 2.0 - dość dynamiczna.
  • Egzemplarzy krajowych, sprzedawanych przez firmy z fakturą VAT.

Volvo V50: tego unikaj

  • Okazyjnie tanich wersji wysokoprężnych bez dokumentacji przebiegu.
  • Wersji angielskich po przekładce kierownicy.
  • Wersji benzynowych, które długo jeździły z LPG.
Wersja
1.6
1.8
2.0
2.4
2.4
2.5 T
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benz., turbo
Pojemność skokowa
1596 cm3
1798 cm3
1999 cm3
2435 cm3
2435 cm3
2521 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R5/20
R5/20
R5/20
Moc maksymalna
100 KM
125 KM
145 KM
140 KM
170 KM
220/230 KM
Maksymalny
moment obrotowy
150 Nm
165 Nm
185 Nm
220 Nm
230 Nm
320 Nm
Osiągi
 
 
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
185 km/h
200 km/h
210 km/h
205 km/h
220 km/h
235/240 km/h
Przysp. 0-100 km/h
11,9 s
10,9 s
9,5 s
9,9 s
8,1 s
7,2/6,8 s
Średnie zużycie
paliwa w l/100 km
7,0
7,1
7,4
8,4
8,5
8,8
Wersja
1.6 D
2.0 D
2.4 D
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1560 cm3
1997 cm3
2400 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R5/20
Moc maksymalna
109 KM
136 KM
180 KM
Maks. moment obrotowy
240 Nm
320 Nm
400 Nm
Osiągi
 
 
 
Prędkość maksymalna
190 km/h
205 km/h
225 km/h
Przysp. 0-100 km/h
11,4 s
9,5 s
7,9 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
5,0
5,9
6,3

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas