Używane Volvo S80 (2006-2016)

Flagowego modelu Volvo nie należy się obawiać. To solidna konstrukcja, a w słabszych wersjach silnikowych nie jest przesadnie droga w eksploatacji.

Na zdjęciu wersja z początkowego okresu produkcji z dieslem D5 w cenie ok. 36 tys. zł.
Na zdjęciu wersja z początkowego okresu produkcji z dieslem D5 w cenie ok. 36 tys. zł.Motor

VOLVO S80lata produkcji: 2006-2016ceny od: 29 000 zł

W latach 1999-2010 Volvo w połowie należało do Forda. Prezentowana druga generacja S80 powstała z tego powodu na amerykańskiej platformie EUCD, z której skorzystały także takie modele jak m.in. Ford S-Max, Galaxy II, Mondeo (2007-2014). Z unifikacji, na której kiedyś zyskali producenci, korzystają obecnie użytkownicy: niektóre podzespoły do Volvo pasują od Forda, dzięki czemu są powszechnie dostępne i stosunkowo tanie. Jakość szwedzkiej konstrukcji nie ucierpiała na tym ani odrobinę. Auto należy do najlepszych propozycji w swojej klasie.

Co jest Volvo, a co Forda?

Volvo opracowało własne nadwozie, swoje rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i ochrony antykorozyjnej, oraz własne topowe silniki benzynowe i wysokoprężne. Własny, stosowany tylko w Volvo jest także napęd na cztery koła (stały na przód, dołączany na tył), który był montowany seryjnie w mocniejszych wersjach lub jako opcja w wybranych słabszych.

Na zdjęciu deska rozdzielcza z wersji przed liftingem (w 2009 roku otrzymała charakterystyczne aluminiowe wstawki w kierownicy). Za konsolą centralną umieszczono niepraktyczny schowek.Motor

Z Mondeo współzamienne są wybrane elementy zawieszenia (np. wahacze przednie) oraz 4-cylindrowe diesle: popularny 2.0 oraz wprowadzony pod koniec produkcji 1.6. Żeby było ciekawiej - oba opracowała francuska firma PSA (Citroen Peugeot), która jest przecież niekwestionowanym specjalistą w tej dziedzinie.

Najlepsze odmiany

Osobom, które szukają najlepszej wersji i mają nieco większy budżet, polecamy pięciocylindrowego diesla o pojemności 2,4 l. To sprawdzona konstrukcja Volvo, która słynie z wysokiej kultury pracy, ma kapitalne brzmienie i parametry adekwatne do wyglądu tej limuzyny. Ten silnik uwielbia wprost długie podróże, a użytkownicy stwierdzają zgodnie - zużywa mniej paliwa niż można się początkowo spodziewać. Zwykle od 6,5 do 9,0 l/100 km.

Doskonałą opinią cieszą się także wersje benzynowe - w zasadzie wszystkie. Godne polecenia są np. 2.5 T (pięciocylindrowa) a także 4.4 V8 (opracowana przez Yamahę).

Wersje dla oszczędnych

Jeśli komuś zależy na cięciu kosztów, powinien zainteresować się właśnie podstawowym, czterocylindrowym dieslem 2.0. Jest tani w naprawach, dość trwały i - co najważniejsze - ekonomiczny. Zużywa od 6 do 8,5 l oleju napędowego na każde 100 km. Pod względem osiągów, na tle jednostek 5-cylindrowych wypada oczywiście blado, ale do codziennej jazdy wystarcza.

[1] Seryjne w Volvo S80: kluczyk umieszcza się w porcie, a silnik uruchamiany jest przyciskiem. [2] Elektryczny hamulec pomocniczy – to słaby punkt S80.Motor

Taki w eksploatacji i w naprawach jest także silnik wysokoprężny 1.6, ale to raczej propozycja dla miłośników jazdy o kropelce.

Na to uważaj

Nawet najlepsze konstrukcje motoryzacyjne mają swoje słabe strony. Znajdziemy je także w Volvo.

Nabywcy 5-cylindrowych diesli muszą w sposób szczególny dbać o pasek wielorowkowy napędzający osprzęt. Jeśli nie wymienia się go regularnie, np. co 50-60 tys. km, potrafi zeskoczyć z kół prowadzących i wpaść do rozrządu, niszcząc cały silnik. Jednostki wysokoprężne 1.6 są podatne na wycieki oleju, który pojawia się w okolicach wtryskiwaczy.

[1] Wygodę tych foteli można docenić po każdej dłuższej trasie. [2] Duży tunel środkowy przeszkadza trzeciemu pasażerowi.Motor

Bliżej nieokreśloną trwałość mają także automatyczne skrzynie biegów (japońskiej marki Aisin). Volvo od zawsze miało z nimi problem. W poprzedniej generacji wytrzymywały do remontu ledwo 150 tys. km. W S80 II jest lepiej, ale osoba, która kupuje taki samochód z przebiegiem 200-300 tys. km, musi się przygotować na to, że zostawi w serwisie automatów 4-6 tys. zł.

Bagażnik ma regularne kształty i pojemność 480 litrów. Zawiasy nie wchodzą do wnętrza. Oparcie kanapy można złożyć.Motor

S80 i LPG

Z rezerwą należy podchodzić do wersji wyposażonych w LPG. Wprawdzie gaz spisuje się w Volvo doskonale (na rynku jeżdżą wersje przerabiane fabrycznie), ale jeśli auto przejechało z instalacją ponad 150 tys. km, może się okazać, że głowica silnika nadaje się do regeneracji. Problem wynika z faktu, że auta te mają mechaniczną regulację luzu zaworowego, o której użytkownicy czasem zapominają.

 
2.5 T
4.4 V8
2.0D
2.4 D5/D4
2.4 D5
2.4 D5
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
2521 cm3
4414 cm3
1997 cm3
2400 cm3
2400 cm3
2400 cm3
Układ cylindrów/zawory
R5/20
V8/32
R4/16
R5/20
R5/20
R5/20
Moc maksymalna
200 KM/4800
315 KM/5950
136 KM/4000
163 KM/4000
163 KM/4000
205 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy
300 Nm/1500
440 Nm/3950
320 Nm/2000
340 Nm/1750
400 Nm/2000
420 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
235 km/h
250 km/h
200 km/h
220 km/h
230 km/h
230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,7 s
6,5 s
11,1 s
9,5 s
8,5 s
8,0 s
Średnie zużycie paliwa
9,3 l/100 km
11,9 l/100 km
5,7 l/100 km
6,4 l/100 km
6,4 l/100 km
6,2 l/100 km

UŻYWANE VOLVO S80 (2006-2016): HISTORIA MODELU

Poprzednia generacja S80 (1998-2006). Ceny od 6 do 27 tys. zł.Motor

2006: premiera S80 II2009: lifting modelu (atrapa chłodnicy z powiększonym logo), topowy diesel D5 wzmocniony do 205 KM, gamę uzupełnia 1.6 DRIVe2011: nowsze reflektory, nowy wzór kierunkowskazów, zmieniona deska rozdzielcza2016: nowa generacja (S90)

UŻYWANE VOLVO S80 (2006-2016): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

5-cylindrowy Diesel D5 - ideał, ale ma wadę - pasek osprzętu może wpaść w rozrząd. (kliknij, żeby powiększyć)Motor
  • Awarie automatycznych skrzyń biegów: zazwyczaj po przebiegu 200 tys. km.
  • Wycieki płynu z przekładni kierowniczej. Producent zarządził z tego powodu akcję serwisową.
  • Wycieki oleju z silników wysokoprężnych 1.6

Popularne części zamienne do wersji z dwulitrowym, czterocylindrowym dieslem w wielu przypadkach pasują od Forda Mondeo i nie kosztują zbyt wiele. Oto przykłady:

wahacz przedni: 340 zł amortyzator przedni: 250 złsprzęgło: 700 zł koło dwumasowe: 1130 złrozrząd: 350 zł

W przypadku diesla 5-cylindrowego (D5) wyraźnie droższe jest tylko dwumasowe koło zamachowe (2024 zł). Ceny sprzęgła i rozrządu są zbliżone.

UŻYWANE VOLVO S80 (2006-2016): SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
2014
2012
2010
2008
2006
2.0D
120 000 zł
65 000 zł
40 000 zł
35 000 zł
29 000 zł
2.4 D (D5)
130 000 zł
70 000 zł
43 000 zł
37 000 zł
32 000 zł

Na rynku jest prawie trzykrotnie więcej wersji wysokoprężnych niż benzynowych. Dominują auta sprowadzane, ale trafiają się także egzemplarze krajowe, niestety głównie po użytkownikach flotowych. Polecanych wersji z ręczną skrzynią jest wyraźnie mniej niż tych z automatem.

UŻYWANE VOLVO S80 (2006-2016): PODSUMOWANIE

Volvo S80Motor

Stereotypowe opinie o wysokich kosztach serwisowania Volvo sprawiają, że potencjalni nabywcy podchodzą do S80 z rezerwą. Niesłusznie, bo to ponadprzeciętnie trwały model, który (jak na swoją klasę) okazuje się finansowo rozsądny w eksploatacji. Jego mocne strony to wysoki komfort i poziom bezpieczeństwa. Godne zainteresowania jest także bliźniacze kombi - V70.

OCENA 5/5Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Volvo S80 (2006-2016)

Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor
Volvo S80 (2006-2016)Motor

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 22/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas