Używane Volvo S80 (2006-2016)
Flagowego modelu Volvo nie należy się obawiać. To solidna konstrukcja, a w słabszych wersjach silnikowych nie jest przesadnie droga w eksploatacji.
VOLVO S80lata produkcji: 2006-2016ceny od: 29 000 zł
W latach 1999-2010 Volvo w połowie należało do Forda. Prezentowana druga generacja S80 powstała z tego powodu na amerykańskiej platformie EUCD, z której skorzystały także takie modele jak m.in. Ford S-Max, Galaxy II, Mondeo (2007-2014). Z unifikacji, na której kiedyś zyskali producenci, korzystają obecnie użytkownicy: niektóre podzespoły do Volvo pasują od Forda, dzięki czemu są powszechnie dostępne i stosunkowo tanie. Jakość szwedzkiej konstrukcji nie ucierpiała na tym ani odrobinę. Auto należy do najlepszych propozycji w swojej klasie.
Co jest Volvo, a co Forda?
Volvo opracowało własne nadwozie, swoje rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i ochrony antykorozyjnej, oraz własne topowe silniki benzynowe i wysokoprężne. Własny, stosowany tylko w Volvo jest także napęd na cztery koła (stały na przód, dołączany na tył), który był montowany seryjnie w mocniejszych wersjach lub jako opcja w wybranych słabszych.
Z Mondeo współzamienne są wybrane elementy zawieszenia (np. wahacze przednie) oraz 4-cylindrowe diesle: popularny 2.0 oraz wprowadzony pod koniec produkcji 1.6. Żeby było ciekawiej - oba opracowała francuska firma PSA (Citroen Peugeot), która jest przecież niekwestionowanym specjalistą w tej dziedzinie.
Najlepsze odmiany
Osobom, które szukają najlepszej wersji i mają nieco większy budżet, polecamy pięciocylindrowego diesla o pojemności 2,4 l. To sprawdzona konstrukcja Volvo, która słynie z wysokiej kultury pracy, ma kapitalne brzmienie i parametry adekwatne do wyglądu tej limuzyny. Ten silnik uwielbia wprost długie podróże, a użytkownicy stwierdzają zgodnie - zużywa mniej paliwa niż można się początkowo spodziewać. Zwykle od 6,5 do 9,0 l/100 km.
Doskonałą opinią cieszą się także wersje benzynowe - w zasadzie wszystkie. Godne polecenia są np. 2.5 T (pięciocylindrowa) a także 4.4 V8 (opracowana przez Yamahę).
Wersje dla oszczędnych
Jeśli komuś zależy na cięciu kosztów, powinien zainteresować się właśnie podstawowym, czterocylindrowym dieslem 2.0. Jest tani w naprawach, dość trwały i - co najważniejsze - ekonomiczny. Zużywa od 6 do 8,5 l oleju napędowego na każde 100 km. Pod względem osiągów, na tle jednostek 5-cylindrowych wypada oczywiście blado, ale do codziennej jazdy wystarcza.
Taki w eksploatacji i w naprawach jest także silnik wysokoprężny 1.6, ale to raczej propozycja dla miłośników jazdy o kropelce.
Na to uważaj
Nawet najlepsze konstrukcje motoryzacyjne mają swoje słabe strony. Znajdziemy je także w Volvo.
Nabywcy 5-cylindrowych diesli muszą w sposób szczególny dbać o pasek wielorowkowy napędzający osprzęt. Jeśli nie wymienia się go regularnie, np. co 50-60 tys. km, potrafi zeskoczyć z kół prowadzących i wpaść do rozrządu, niszcząc cały silnik. Jednostki wysokoprężne 1.6 są podatne na wycieki oleju, który pojawia się w okolicach wtryskiwaczy.
Bliżej nieokreśloną trwałość mają także automatyczne skrzynie biegów (japońskiej marki Aisin). Volvo od zawsze miało z nimi problem. W poprzedniej generacji wytrzymywały do remontu ledwo 150 tys. km. W S80 II jest lepiej, ale osoba, która kupuje taki samochód z przebiegiem 200-300 tys. km, musi się przygotować na to, że zostawi w serwisie automatów 4-6 tys. zł.
S80 i LPG
Z rezerwą należy podchodzić do wersji wyposażonych w LPG. Wprawdzie gaz spisuje się w Volvo doskonale (na rynku jeżdżą wersje przerabiane fabrycznie), ale jeśli auto przejechało z instalacją ponad 150 tys. km, może się okazać, że głowica silnika nadaje się do regeneracji. Problem wynika z faktu, że auta te mają mechaniczną regulację luzu zaworowego, o której użytkownicy czasem zapominają.
2.5 T | 4.4 V8 | 2.0D | 2.4 D5/D4 | 2.4 D5 | 2.4 D5 | |
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2521 cm3 | 4414 cm3 | 1997 cm3 | 2400 cm3 | 2400 cm3 | 2400 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R5/20 | V8/32 | R4/16 | R5/20 | R5/20 | R5/20 |
Moc maksymalna | 200 KM/4800 | 315 KM/5950 | 136 KM/4000 | 163 KM/4000 | 163 KM/4000 | 205 KM/4000 |
Maksymalny moment obrotowy | 300 Nm/1500 | 440 Nm/3950 | 320 Nm/2000 | 340 Nm/1750 | 400 Nm/2000 | 420 Nm/1750 |
Osiągi (dane producenta) | ||||||
Prędkość maksymalna | 235 km/h | 250 km/h | 200 km/h | 220 km/h | 230 km/h | 230 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s | 6,5 s | 11,1 s | 9,5 s | 8,5 s | 8,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 9,3 l/100 km | 11,9 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,2 l/100 km |
UŻYWANE VOLVO S80 (2006-2016): HISTORIA MODELU
2006: premiera S80 II2009: lifting modelu (atrapa chłodnicy z powiększonym logo), topowy diesel D5 wzmocniony do 205 KM, gamę uzupełnia 1.6 DRIVe2011: nowsze reflektory, nowy wzór kierunkowskazów, zmieniona deska rozdzielcza2016: nowa generacja (S90)
UŻYWANE VOLVO S80 (2006-2016): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY
- Awarie automatycznych skrzyń biegów: zazwyczaj po przebiegu 200 tys. km.
- Wycieki płynu z przekładni kierowniczej. Producent zarządził z tego powodu akcję serwisową.
- Wycieki oleju z silników wysokoprężnych 1.6
Popularne części zamienne do wersji z dwulitrowym, czterocylindrowym dieslem w wielu przypadkach pasują od Forda Mondeo i nie kosztują zbyt wiele. Oto przykłady:
wahacz przedni: 340 zł amortyzator przedni: 250 złsprzęgło: 700 zł koło dwumasowe: 1130 złrozrząd: 350 zł
W przypadku diesla 5-cylindrowego (D5) wyraźnie droższe jest tylko dwumasowe koło zamachowe (2024 zł). Ceny sprzęgła i rozrządu są zbliżone.
UŻYWANE VOLVO S80 (2006-2016): SYTUACJA RYNKOWA
MODEL | 2014 | 2012 | 2010 | 2008 | 2006 |
2.0D | 120 000 zł | 65 000 zł | 40 000 zł | 35 000 zł | 29 000 zł |
2.4 D (D5) | 130 000 zł | 70 000 zł | 43 000 zł | 37 000 zł | 32 000 zł |
Na rynku jest prawie trzykrotnie więcej wersji wysokoprężnych niż benzynowych. Dominują auta sprowadzane, ale trafiają się także egzemplarze krajowe, niestety głównie po użytkownikach flotowych. Polecanych wersji z ręczną skrzynią jest wyraźnie mniej niż tych z automatem.
UŻYWANE VOLVO S80 (2006-2016): PODSUMOWANIE
Stereotypowe opinie o wysokich kosztach serwisowania Volvo sprawiają, że potencjalni nabywcy podchodzą do S80 z rezerwą. Niesłusznie, bo to ponadprzeciętnie trwały model, który (jak na swoją klasę) okazuje się finansowo rozsądny w eksploatacji. Jego mocne strony to wysoki komfort i poziom bezpieczeństwa. Godne zainteresowania jest także bliźniacze kombi - V70.
OCENA 5/5Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Volvo S80 (2006-2016)
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 22/2016