Używane: Skoda Superb, Ford Mondeo
Druga generacja Skody Superb zaczyna podbijać rynek wtórny. Jak wypada na tle Forda Mondeo - jednego z najbardziej popularnych rywali w tej klasie?
Ford Mondeo jest typowym reprezentantem klasy średniej. Skoda Superb jest jego bezpośrednim rywalem cenowym. Trudno jednak nie zauważyć, że dostojną stylizacją nadwozia oraz poziomem seryjnego i opcjonalnego wyposażenia celuje o oczko wyżej.
Giełdowe realia
Na rynku wtórnym podaż drugiej generacji Skody Superb jest niemal trzykrotnie mniejsza niż Forda Mondeo. Skody są także wyraźnie droższe (szczegóły w tabelach na końcu).
Jeśli ktoś myśli, że rezygnacja z wersji wysokoprężnej na rzecz podstawowego modelu benzynowego pozwoli mu sporo zaoszczędzić w chwili zakupu jest w błędzie. W przypadku Forda najbardziej popularną i najtańszą wersją silnikową na rynku wtórnym jest odmiana 1.8 TDCi. W przypadku Skody - dominują wersje 2.0 TDI.
Popularność i niskie ceny wersji wysokoprężnych wynikają z faktu, że zdecydowana większość najtańszych egzemplarzy obu modeli pochodzi z prywatnego importu, a właśnie tymi wersjami handluje się najlepiej.
Odmiany benzynowe trafiają się dopiero wśród egzemplarzy młodszych i droższych, oferowanych w komisach działających przy salonach samochodowych. Najczęściej są to egzemplarze poflotowe.
W przypadku Fordów wersji benzynowych jest stosunkowo niewiele. Dominują proste i niezawodne wolnossące dwulitrowki.
W przypadku Skód wybór wersji benzynowych jest znacznie większy. Dominują supernowoczesne silniki TSI oraz FSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Cena oryginalności
W razie stłuczki taniej naprawi się Forda. Części karoseryjnych jest znacznie więcej, a na dodatek są tańsze. Koronnym przykładem jest cena tylnej klapy: klasyczna pokrywa bagażnika Modneo kosztuje od 200 do 600 zł. Do Skody Superb - za skomplikowaną konstrukcję podwójnej klapy trzeba zapłacić 800-1500 zł w zależności od stanu. Droższe jest także przednie oświetlenie Skody, która praktycznie zawsze ma lampy ksenonowe. W Mondeo są one spotykane znacznie rzadziej.
Oba modele są dobrze zabezpieczone przed korozją. Słabą stroną Skody jest niska jakość zewnętrznych elementów chromowanych, na których z biegiem lat pojawiają się trudne do usunięcia plamy. W Fordzie zdarzają się problemy z uszczelkami drzwi.
Na nasze drogi
Oba modele mają bardzo zbliżoną konstrukcję zawieszenia: z przodu układ McPherson, z tyłu układ wielowahaczowy. W Mondeo jest to kontynuacja rozwiązań, które sprawdziły się w poprzedniej generacji modelu. W Skodzie - kopia podwozia Passata B6. Ciekawostka: w Passacie wahacze są wykonane z aluminium. W Skodzie zastosowano identyczne, ale ze znacznie tańszej stali. To przykład na to jak można poczynić oszczędności, które z zewnątrz nie są widoczne.
Istotną różnicą jest konstrukcja wspomagania układu kierowniczego. W Superbie to najnowszy krzyk techniki - wspomaganie elektryczne, które w opcji może samodzielnie sterować kierownicą aby zaparkować auto. W Fordzie zastosowano tradycyjną, tańszą w naprawach hydraulikę.
Silniki
Najbardziej popularny silnik Forda Mondeo to odmiana 1.8 TDCi. Konstrukcja bloku i głowicy pamięta jeszcze Forda Sierrę (!) a zasilanie i rozrząd bazuje na rozwiązaniach wprowadzonych w pierwszej generacji Focusa. Oznacza to przeciętne parametry techniczne, ale niskie koszty części zamiennych. W praktyce okazuje się, że jednostka ta w zupełności wystarcza do codziennej eksploatacji i jest lubiana przez użytkowników. Co ciekawe - aż do końca swoich dni, czyli do 2010 roku jednostka ta nie miała filtra cząstek stałych.
Alternatywą jest 2.0 TDCi (z grupy PSA - Peugeot Citroen). Jest mocniejszy, pracuje bardziej kulturalnie, bardzo mało pali i rzadko się psuje, ale ze względu na zaawansowanie techniczne okazuje się droższy w serwisowaniu.
Gamę diesli zamyka silnik 2.2 TDCi (175 KM), spokrewniony z 2.0 TDCi. Co ciekawe w Polsce oferowano go tylko w wersji liftback 5d i kombi.
Podstawową jednostką Skody na rynku wtórnym jest dwulitrowy turbodiesel 2.0 TDI CR o mocy 140 KM lub 170 KM. Przez krótki okres cierpiał na choroby wieku dziecięcego. Po niespełna roku został dopracowany i obecnie cieszy się dobrą opinią. Polecamy słabszą odmianę - jest oszczędna, sprawia mniej kłopotów serwisowych i pracuje kulturalnie. Okazjonalnie na rynku można upolować diesla 1.9 TDI PD. Również warto go kupić.
Podsumowanie
Osoba, która dysponuje ograniczonym budżetem powinna wybrać Forda, ponieważ za ok. 35-38 tys. zł bez problemu kupi zadbany, serwisowany egzemplarz, co w przypadku Skody jest niemożliwe. Co więcej - poszukiwane wysokoprężne Octavie z początkowego okresu produkcji mają awaryjne silniki. Jeśli kogoś stać na egzemplarz 2-3letni, lepszą inwestycją będzie dla odmiany Skoda. Oferuje wyższy komfort jazdy, ma także niższy spadek wartości. Szczególnie atrakcyjną ofertą wydaje się Superb kombi, który ma mniej kontrowersyjne nadwozie niż "liftbacko-sedan". Niestety, ceny tych wersji rozpoczynają się od ok. 60 tys. zł.
Historia modelu
2008: prezentacja drugiej generacji Skody Superb.
2009: do gamy dołącza kombi.
2011: dyskretny lifting, nowe wersje silnikowe.
Typowe usterki i problemy
- Awarie układu zasilania silników 2.0 TDI - dotyczy wyłącznie modeli z początku produkcji. Użytkownicy zasygnalizowali nam także kilka przypadków obrócenia się panewek.
- Awarie układu doładowania w silnikach TSI - psuje się także łańcuchowy rozrząd.
- Usterki wyposażenia z zakresu komfortu - szwankują czujniki parkowania, rolety, trzeszczy tapicerka.
Technika
Za Superbem stoi szerokie zaplecze części z grupy VW, ale ze względu na zaawansowanie techniczne tego auta koszt napraw zawsze jest wysoki. Najdroższe w obsłudze są takie elementy jak: opcjonalna skrzynia DSG, osprzęt silników wysokoprężnych, silniki benzynowe TSI (drogie są zarówno elementy wtrysku jak też rozrząd i doładowanie).
Wyposażenie
Seryjne wszystkie egzemplarze mają układy ABS, ASR i ESP. Praktycznie wszystkie Superby mają czujnik deszczu, reflektory biksenonowe z systemem AFS. W lepszych wersjach montowane są podgrzewane tylne fotele. Najlepsze wersje mają 9 poduszek powietrznych.
Nadwozie i wnętrze
Bogate wyposażenie seryjne i opcjonalne, bardzo staranne zabezpieczenie antykorozyjne, oryginalne rozwiązanie tylnej klapy (Twindoor), dużo miejsca na tylnej kanapie.
Silniki
Nowe diesle - 2.0 TDI CR są znacznie lepsze od starszych z pompowtryskiwaczami. Wersje benzynowe TSI oraz TFSI są skomplikowane i kosztowne w naprawach.
Zawieszenie i napęd
Trwałość jest wyższa niż w przypadku Forda, ceny części podobne, ale precyzja prowadzenia nieco gorsza. Plus za świetną skrzynię DSG (ważne jedynie żeby nie była zużyta).
Koszty serwisu i części
Wzorowe zaopatrzenie w części zamienne. Niestety nie są one najtańsze. Nie można narzekać natomiast na sieć serwisową (zarówno na ASO jak i niezależną).
Warto poszukać:
- Wersji z nowszymi silnikami 2.0 TDI CR.
- Młodych egzemplarzy ze skrzynią DSG.
- Aut z prywatnych rąk, lub serwisowanych aut po flocie.
Tego unikaj:
- Tanich egzemplarzy poflotowych.
- Wersji ze skrzynią DSG z przebiegiem wyższym niż 150 tys. km.
- Aut z uszkodzoną tylną klapą.
Historia modelu
2007: prezentacja Forda Mondeo III.
2010: lifting, kosmetyczne zmiany wnętrza (m.in. nowy kształt wlotu powietrza w zderzaku), zmiany w gamie silników (m.in. znika 1.8 TDCi), nowe skrzynie biegów.
Typowe usterki i problemy
- Po 100 tys. km zużywa się dwumasowe koło zamachowe - na szczęście koszt jego wymiany wraz ze sprzęgłem jest tańszy niż u rywali (wynosi ok. 2,6 tys. zł).
- Wycieki oleju ze skrzyni biegów - trzeba sprawdzać jego poziom podczas przeglądów.
- Fabryczne głośniki w drzwiach trzeszczą na niskich tonach - są niskiej jakości, ale tanio i łatwo się je wymienia.
Technika
Zawieszenie: z przodu układ McPherson, z tyłu konstrukcja wielowahaczowa. Trwałość przeciętna, koszt serwisowania - niski. Popularne silniki: 1.8 TDCi (znany jeszcze z Focusa). Przestarzały, ale oszczędny. Plus za brak filtra cząstek stałych aż do 2010 roku. 2.0 TDCi (optymalny do modelu, jest to konstrukcja Peugeota).
Wyposażenie
Nawet najtańsza wersja Ambiente ma 7 poduszek powietrznych, układ ABS z EBD, ESP, TCS, oraz układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA), manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby drzwi przednich, komputer.
Nadwozie i wnętrze
Przestronne i dobrze wykończone wnętrze, dostatecznie duży bagażnik, wyposażenie bez zarzutu. Minus za przeciętną jakość tworzyw sztucznych (szczególnie na konsoli).
Silniki
Diesle nie należą do najmocniejszych na rynku, ale pod względem trwałości pozytywnie zaskakują. Wersje benzynowe są nowoczesne i bezawaryjne i dynamiczne.
Zawieszenie i napęd
Trwałość jest tylko przeciętna, ale koszty serwisowania bardzo niskie. Ten samochód nie tylko świetnie się prowadzi, ale także dobrze sprawdza się na naszych drogach.
Koszty serwisu i części
Dzięki ofercie tanich, ale jednocześnie oryginalnych części Motorcraft (dostępne w ASO lub w sklepach niezależnych), koszty utrzymują się na rozsądnym poziomie.
Warto poszukać:
- Wersji 1.8 TDCi. Nie imponuje osiągami, ale mało pali i jest tani w zakupie.
- Czterocylindrowych, wolnossących wersji benzynowych - są trwałe.
Tego unikaj:
- Tanich diesli po flotach. Wymagają sporych nakładów finansowych.
- Wersji z automatyczną skrzynią biegów.
- Wersji z LPG.
Jacek Ambrozik